Zastava Bosne i Hercegovine

SINDIKAT SRBIJA KARGO PREDLAŽE FORMIRANJE ŽELEZNIČKOG HOLDINGA


Sindikat Srbija kargo uputio je pismo Vladi Republike Srbije, odnosno ministarstvima saobraćaja, privrede i finansija, u kome traži da se četiri srpska železnička preduzeća udruže u holding jer bi na taj način, kako tvrdi, njihovo poslovanje bilo znatno uspešnije i stručnije nego što je to slučaj sada.

Sindikat Srbija kargo, objašnjava predsednik te sindikalne organizacije Zoran Dašić, kao primer i uzor efikasnog poslovanja holding železničke kompanije vidi Slovenačke železnice i smatra da bi takva forma poslovnog organizovanja trebalo da se primeni i u Srbiji.

“S obzirom na aktuelnu podelu na četiri zasebna železnička preduzeća u Srbiji susrećemo se sa situacijom da u njima postoji glomazan, četvorostruko uvećan upravljački aparat, što zahteva velike finansijske izdatke. Sa druge strane, u svakom od tih preduzeća postoji problem akutnog nedostatka izvršnih radnika. Primetan je i nedostatak stručne radne snage u upravljačkim kadrovima, odnosno na tim pozicijama se nalaze rukovodioci koji nisu upoznati sa načinom funkcionisanja železničke struke. Zbog toga što železnička preduzeća u Srbiji funkcionišu na ovakav način plaćanje PDV-a, fakturisanje usluga među železničkim društvima i deobni bilans nije urađeno kako treba. Stvaranjem Holdinga Železnice Srbije direktno bi se doprinelo stručnom, profesionalnom, ekonomičnom, ekspeditivnom i finansijski isplativom funkcionisanju železnice”, ističe on i dodaje da se nada da će nadležni prihvatiti inicijativu o formiranju železničkog holdinga.

Kao još jedan problem koji je posledica aktuelne situacije Dašić navodi i to da direktori zasebnih železničkih preduzeća imaju takva ovlašćenja da mogu utvrditi posebnu veću cenu rada od one predviđene Zakonom o radu ("Sl. glasnik RS", br. 24/2005, 61/2005, 54/2009, 32/2013, 75/2014, 13/2017 - odluka US, 113/2017 i 95/2018 - autentično tumačenje) i kolektivnim ugovorom za pojedine zaposlene koji su uglavnom iz redova nestručnih kadrova na rukovodećim mestima. Reč je inače, ističe Dašić, o radnim mestima koja zahtevaju visoku školsku spremu i bogata znanja iz oblasti železničke struke.

“Usvajanjem naše inicijative sprečile bi se pogubne posledice koje stvara menadžment podeljenih železničkih preduzeća povlačenjem poslovnih poteza koji urušavaju rad društava i dovode do otpuštanja zaposlenih. Insistira se na pronalaženju strateških partnera kako bi se na taj način umanjile posledice lošeg upravljanja menadžmenta. Shodno tome tražimo i odgovornost dosadašnjeg poslovodstva zbog urušavanja i uništavanja državne imovine na štetu građana i zaposlenih u železničkim preduzećima”, navodi Dašić.

Pre nego što je dopis uputio na adresu Vlade SSK je svoj predlog poslao resornom Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture odakle je stigao i odgovor u kome se kaže da je “pronalaženje optimalnog rešenja upravljanja složen i zahtevan proces koji podrazumeva analizu velikog broja faktora”.

“Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture će svakako, gde god je to moguće primeniti ona rešenja zemalja iz regiona koja su se u praksi pokazala kao uspešna. Napominjemo da izbor određene opcije ne mora nužno da dovede do istih rezultata u različitim državama, ali je spajanje železničkih društava u holding ipak biti opcija koja će biti razmotrena”, navodi se u dopisu resornog ministarstva pristiglog na adresu Sindikata Srbija kargo.

Konsultant za strane investicije Mahmud Bušatlija kaže da inicijativa za organizovanje železničkih preduzeća u Srbiji u holding dobro zvuči u smislu da bi se na taj način uvelo centralizovano upravljanje što bi moglo da donese pozitivne rezultate, ali da sa druge strane formiranje holdinga nije ni malo jednostavan posao koji ne može da se valjano radi bez preciznog i dobro osmišljenog plana.

“Ne može se nikako govoriti o tome da bi samo po sebi formiranje holdinga na železnici automatski značilo poboljšanje poslovanja. Naprotiv, veoma je važno na koji način organizovati holding, odnosno napraviti učinkovit plan. U slučaju da takvog plana nema holding takođe može da ima loše poslovne rezultate. Otežavajuća okolnost je što u Srbiji nema dovoljno stručnjaka za tu oblast”, objašnjava Bušatlija i dodaje da je nužno isplanirati i kakav tip holdinga bi odgovarao uspešnom funkcionisanju železničkih preduzeća.

Prema njegovim rečima, uspostavljanje holdinga ne bi značilo da će doći do smanjenja menadžerskog aparata s obzirom da svaki deo holdinga mora da ima svoje rukovodstvo.

Tamo gde bi moglo da dođe do racionalizacije je rad stručnih službi koje bi mogle da budu organizovane na centralnom nivou i zadržavanjem samo manjeg dela takvih službi u delovima holding, zaključuje Bušatlija.

Podsećanja radi, nekada jedinstveno preduzeće Železnice Srbije, 2015. godine je podeljeno na četiri zasebna preduzeća Srbija voz, Infrastrukturu železnice Srbije, Srbija kargo i Železnice Srbije.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Izvor: Vebsajt Biznis, 03.06.2024
Naslov: Redakcija