Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O RODNOJ RAVNOPRAVNOSTI: Organi javne vlasti koji obavljaju poslove u oblasti obrazovanja i vaspitanja dužni da koriste rodno osetljiv jezik, odnosno jezik koji je u skladu sa gramatičkim rodom u svedočanstvima i diplomama


Odredba Zakona o rodnoj ravnopravnosti ("Sl. glasnik RS", br. 52/2021 – dalje: Zakon) koja se odnosi na obaveznu primenu rodno senzitivnog jezika u oblasti obrazovanja, počela je da važi i već izaziva negativne komentare među prosvetnim radnicima.

Na meti kritika našao se član 37 Zakona koji propisuje da su organi javne vlasti koji obavljaju poslove u oblasti obrazovanja i vaspitanja dužni da koriste rodno osetljiv jezik, odnosno jezik koji je u skladu sa gramatičkim rodom u svedočanstvima i diplomama.

Mediji su nedavno preneli izjavu Zorice Mršević, autorke Smernica za primenu Zakona o rodnoj ravnopravnosti, koja je pojasnila da će ocene za osobe ženskog pola biti umesto odličan – odlična ili umesto vrlo dobar – vrlo dobra.

Iako Zakon propisuje novčane kazne od 5.000 do 150.000 dinara za odgovorno lice koje ne postupi po obavezama u članu 37, nadležni su naglasili da se u slučaju kršenja tih obaveza u obrazovanju postupak neće pokrenuti po službenoj dužnosti, već samo u slučaju da ga pokrene neko ko ima pravno relevantan interes da to uradi.

Ministarstvo za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog pitali smo da li je gore pomenuto tumačenje tačno, s obzirom na to da se ne ocenjuju učenici i učenice, već uspeh, odnosno njihovo postignuće, ali su oni uputili na Ministarstvo prosvete, budući da se ovo pitanje odnosi na primenu posebnih mera u oblasti obrazovanja.

Iz Ministarstva prosvete, međutim, nisu do objavljivanja ovog teksta odgovorili.

Maja Radović, profesorka srpskog jezika i književnosti u beogradskoj OŠ “Jovan Miodragović”, kaže da se primenom Zakona moralo ozbiljnije pozabaviti i upoznati sa zakonima i pravilnicima iz oblasti obrazovanja, naročito sa Pravilnikom o ocenjivanju.

Zakon mora biti konkretniji i precizniji, naročito u svom članu 37 koji se odnosi na oblast obrazovanja, vaspitanja, nauke i tehnološkog razvoja, da ne bi došlo, kao što smo imali priliku da pročitamo u medijima do pogrešnog tumačenja koje kaže da će “ocene za osobe ženskog pola biti umesto odličan – odlična ili umesto vrlo dobar – vrlo dobra – kaže Radović.

Ona dodaje da “neko ko je pročitao Pravilnik o ocenjivanju ne može da kaže da će učenik biti ocenjen kao odličan, a učenica kao odlična, jer se ne ocenjuju učenici kao ličnosti, već, kako i sam Pravilnik kaže – njihov uspeh.

Uspeh može biti odličan, vrlo dobar, pa i nedovoljan, a ne dete. Zamislite da sutra u vežbanku svoje učenice treba da napišem – nedovoljna, imajući u vidu njen pol i rod, a ne gramatički rode reči uspeh, koji se zapravo ocenjuje, a koji je muškog roda. Pa kakav bih ja onda nastavnik srpskog jezika bila, makar bio on i najsenzitivniji – pita Radović.

Ona citira član Pravilnika o ocenjivanju učenika u osnovnom obrazovanju i vaspitanju ("Sl. glasnik RS", br. 10/2024) koji u članu 7 kaže da se zaključna ocena, samim tim i svaka druga ocena, utvrđuje za uspeh učenika iz predmeta.

Ono što može da bude zbunjujuće jeste što se za utvrđivanje uspeha, što je reč muškog roda, koristi ocena, koja je reč ženskog roda, ali nijedno ni drugo nije u vezi sa ličnošću deteta. Ovde bi jedino moglo da se interveniše u smislu ako je već ocena, nek bude odlična, vrlo dobra, dobra…ali se i one u krajnjoj liniji odnose na uspeh – komentariše Radović.

Radović smatra da će još veću pometnju doneti ocenjivanje vladanja, jer se u celu priču unosi i reč srednjeg roda – to vladanje.

U članu 14 Pravilnika o ocenjivanju je navedeno sledeće: Zaključna ocena iz vladanja iz stava 3. ovog člana na kraju prvog i drugog polugodišta jeste: primerno (5), vrlo dobro (4), dobro (3), zadovoljavajuće (2) i nezadovoljavajuće (1) i svaka od navedenih ocena utiče na opšti uspeh učenika. Znači, nije dete nezadovoljavajuće, nego njegovo vladanje. Zamislite da sutra učeniku treba da kažete: ti si nezadovoljavajući. Ili ti si nedovoljan. Ili učenici da napišete da je dovoljna ili nedovoljna. Ja biram da i dalje ocenjujem uspeh dece, a ne decu, da poštujem pravila jezika koji zaista ne postoji samo da bi zadovoljio formu, i da zaista i ovaj put ne promašim suštinu – navodi Radović.

Ona iznosi i konkretan predlog kako bi se doprinelo rodnoj ravnopravnosti, možda još direktnije i bliže deci.

Mogla bi se, na primer, izdvojiti određena sredstva iz budžeta da se opreme kabineti u školama. Na zidovima mog kabineta okačeno je 11 slika poznatih pisaca, i samo jedna slika poznate pesnikinje, a to je Desanka Maksimović. Neko je, možda, u svom kabinetu uspeo da vidi i Isidoru Sekulić, i time bi se priča o ženama u našoj književnosti završila. Iako su Milica Stojadinović – Srpkinja, Grozdana Olujić, Jasminka Petrović, Svetlana Velmar Janković već odavno u školskim programima, moji učenici četiri puta nedeljno četiri godine gledaju uvek ista lica. I onda se ne čudim kada na časovima odeljenjske zajednice, kada govorimo o diskriminaciji, moj učenik kaže:” Nastavnice, pa pogledajte zid i sve će Vam biti jasno” – ističe Radović.

U više škola nam je rečeno da nisu dobili nikakvo uputstvo iz Ministarstva prosvete u vezi sa popunjavanjem svedočanstva i diploma.

Inače, postojeći obrasci svedočanstava i diploma već prepoznaju muški i ženski rod (učenik/ca) i u njima jasno piše da se upisuju ocene za postignuti uspeh.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Izvor: Vebsajt Danas, V. Andrić, 01.06.2024.
Naslov: Redakcija