![]() |
Pred Vama je primer analitičkog prikaza teksta propisa. Radi lakšeg sagledavanja njegovih izmena i dopuna, nova sadržina odredaba data je zelenom, dok je prethodna data crvenom bojom. Nepromenjene odredbe nisu posebno označene, tako da pregledanjem crno-zelenog teksta pregledate važeću, a crno-crvenog teksta, prethodnu verziju propisa. Pregled teksta i izvršenih izmena i dopuna je lakši, brži i praktičniji. U pravnoj bazi Paragraf Lex na ovaj način možete pristupiti svim zakonima. |
Propis - analitički prikaz promena
Objavljeno: 17.11.2025.
PRIMER
IV POSEBNA PRAVA UČESNIKA NA IZBORIMA
Pravo na uvid i podnošenje zahteva za promenu u biračkom spisku
[ČLAN 3 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]
Pravo na uvid i podnošenje zahteva za promenu u biračkom spisku
Član 21
Pravo na uvid u birački spisak imaju članovi i zamenici članova Republičke izborne komisije, koji imaju pravo uvida u sve podatke o biračima u biračkom spisku, osim jedinstvenog matičnog broja građana, putem posebnog modula na veb-prezentaciji ministarstva nadležnog za poslove uprave, kojem se pristupa uz prijavu dvofaktorskom autentikacijom.
Član odnosno zamenik člana Republičke izborne komisije ima pravo da, preko sekretara Republičke izborne komisije, uputi primedbu u pogledu tačnosti i ažurnosti biračkog spiska ministarstvu nadležnom za poslove uprave, koje je dužno da Republičkoj izbornoj komisiji dostavi izjašnjenje u roku od 15 dana od dana prijema primedbe.
Sekretar Republičke izborne komisije primedbu iz stava 2. ovog člana istovremeno dostavlja i Komisiji za reviziju, verifikaciju i kontrolu tačnosti i ažuriranja biračkog spiska.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, u toku izbora, rok za izjašnjenje ministarstva nadležnog za poslove uprave po primedbi člana odnosno zamenika člana Republičke izborne komisije iz stava 2. ovog člana je pet dana od dana prijema primedbe.
Primedba člana odnosno zamenika člana Republičke izborne komisije i izjašnjenje ministarstva nadležnog za poslove uprave objavljuju se na veb-prezentaciji Republičke izborne komisije, u skladu sa propisom Republičke izborne komisije o pseudonimizaciji podataka o ličnosti.
Nakon raspisivanja izbora, pravo na uvid u sve podatke o biračima u biračkom spisku, osim jedinstvenog matičnog broja građana, ima i udruženje koje je, u skladu sa zakonom kojim se uređuje izbor narodnih poslanika, od strane Republičke izborne komisije dobilo ovlašćenje za posmatranje izbora (domaći posmatrač), preko lica koje za to ovlasti, putem posebnog modula na veb-prezentaciji ministarstva nadležnog za poslove uprave, kojem se pristupa uz prijavu dvofaktorskom autentikacijom.
Od pravnosnažnosti proglašene izborne liste, pravo iz stava 6. ovog člana ima i podnosilac te proglašene izborne liste, na način na koji to pravo ostvaruju domaći posmatrači.
Podnosilac proglašene izborne liste ima pravo i da nadležnom organu podnese zahtev za promenu u biračkom spisku, uz koji se moraju priložiti ovlašćenje birača na kojeg se zahtev odnosi i odgovarajući dokazi.
Pravo iz st. 1, 6. i 7. ovog člana može se ostvariti tek nakon potpisivanja pismene izjave o poverljivosti podataka kojom se potvrđuje da je lice koje pristupa podacima upoznato sa obavezom da prilikom pristupa podacima iz biračkog spiska mora postupati u skladu sa zakonom i isključivo u svrhu ovlašćenja koje mu je ovim zakonom povereno.
U slučaju lokalnih izbora, članovi i zamenici članova lokalnih izbornih komisija u stalnom sastavu, domaći posmatrači i podnosioci proglašenih izbornih lista na lokalnim izborima imaju prava predviđena ovim članom i na njih se shodno primenjuju odredbe ovog člana.
Obrazac izjave iz stava 9. ovog člana propisuje ministar nadležan za poslove uprave i sastavni je deo propisa predviđenog za izvršavanje ovog zakona.
[Član 21
Od proglašenja izborne liste, pravo na uvid i na podnošenje zahteva za promenu u biračkom spisku ima i podnosilac izborne liste ili lice koje on ovlasti, po istom postupku po kome to pravo imaju i građani. Uz zahteve se prilažu ovlašćenje i potrebni dokazi.]
V NADZOR
Član 22
Ministarstvo nadležno za poslove uprave preko upravne inspekcije nadzire ažuriranje biračkog spiska i vršenje drugih poslova koji su prema ovom zakonu povereni opštinskim, odnosno gradskim upravama.
Ministarstvo nadležno za poslove uprave pri tome ima sva opšta i posebna ovlašćenja koja prema zakonu kojim se uređuje državna uprava ima nadzorni organ državne uprave kad nadzire rad imalaca javnih ovlašćenja.
[ČLAN 4 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]
Va REVIZIJA BIRAČKOG SPISKA
Pojam i nadležnost
Član 22a
Revizija biračkog spiska je postupak analize i ocene kvaliteta, tačnosti, pouzdanosti i efikasnosti vođenja i ažuriranja biračkog spiska.
Reviziju biračkog spiska obavlja Komisija za reviziju, verifikaciju i kontrolu tačnosti i ažuriranja biračkog spiska (u daljem tekstu: Komisija).
U vršenju ovlašćenja u skladu sa ovim zakonom, Komisija donosi odluke, podnosi zahteve, izdaje naloge, daje mišljenja i donosi izveštaje.
Sastav Komisije
Član 22b
Komisija je samostalno i nezavisno telo koje čine deset članova i njihovi zamenici koje imenuje Narodna skupština.
Osam članova Komisije i njihovi zamenici imenuju se na predlog poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini, dok se dva člana Komisije i njihovi zamenici imenuju na predlog udruženja koja su od strane Republičke izborne komisije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje izbor narodnih poslanika, dobila ovlašćenja za posmatranje najmanje tri izborna postupka i objavila najmanje tri izveštaja o nalazima posmatranja tih izbornih postupaka.
Član Komisije odnosno zamenik člana Komisije ima svojstvo službenog lica u vršenju ovlašćenja iz nadležnosti Komisije.
Nadležnost za predlaganje članova i zamenika članova Komisije
Član 22v
Pet najvećih poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini koje su deo parlamentarne većine predlažu pet članova i pet zamenika članova Komisije i to tako što svaka predlaže po jednog člana i jednog zamenika člana Komisije.
Poslaničkom grupom koja je deo parlamentarne većine smatra se poslanička grupa čiji su narodni poslanici glasali za izbor Vlade.
Ako prilikom predlaganja članova Komisije u Narodnoj skupštini postoji samo jedna poslanička grupa koja čini parlamentarnu većinu, toj poslaničkoj grupi pripada pravo da predloži svih pet članova i zamenika članova Komisije.
Ako prilikom predlaganja članova Komisije u Narodnoj skupštini postoji više od jedne a manje od pet poslaničkih grupa koje čine parlamentarnu većinu, svaka od ovih poslaničkih grupa ima pravo da predloži po jednog člana i zamenika člana Komisije, s tim da najvećoj poslaničkoj grupi parlamentarne većine pripada pravo da predloži preostale članove i zamenike članova Komisije.
Tri najveće opozicione poslaničke grupe u Narodnoj skupštini (poslaničke grupe koje nisu deo parlamentarne većine) predlažu svaka po jednog člana i jednog zamenika člana Komisije.
Ako prilikom predlaganja članova Komisije u Narodnoj skupštini postoje samo dve opozicione poslaničke grupe, većoj opozicionoj poslaničkoj grupi pripada pravo da predloži dva člana i dva zamenika člana Komisije, dok manjoj poslaničkoj grupi pripada pravo da predloži jednog člana i jednog zamenika člana komisije.
Ako prilikom predlaganja članova Komisije u Narodnoj skupštini postoji samo jedna opoziciona poslanička grupa, njoj pripada pravo da predloži sva tri člana i tri zamenika člana Komisije.
Zainteresovano udruženje koje ispunjava uslov iz člana 22b ovog zakona (u daljem tekstu: udruženje) dostavlja predlog jednog člana i jednog zamenika člana Komisije.
Ako prilikom predlaganja članova Komisije u Narodnoj skupštini ne postoje opozicione poslaničke grupe, u tom slučaju dodatna dva člana i dva zamenika člana Komisije predlažu udruženja a jednog člana i jednog zamenika člana Komisije predlaže najveća poslanička grupa parlamentarne većine.
Uslovi za imenovanje u Komisiju
Član 22g
Za člana i zamenika člana Komisije može biti predloženo samo lice:
1) koje je državljanin Republike Srbije i ima prebivalište na teritoriji Republike Srbije;
2) koje ima visoko obrazovanje iz pravnih, matematičkih, demografskih, informacionih ili ekonomskih nauka ili društveno-statističkih i drugih srodnih naučnih oblasti i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.
Za člana ili zamenika člana Komisije ne može da bude predloženo odnosno imenovano lice koje je narodni poslanik, član ili zamenik člana Republičke izborne komisije ili koje je zaposleno, izabrano, imenovano ili postavljeno u ministarstvu nadležnom za poslove uprave, ministarstvu nadležnom za unutrašnje poslove ili opštinskom odnosno gradskom organu uprave, kao i lice koje je pravnosnažno osuđeno za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora od najmanje šest meseci.
Predlaganje kandidata za članove i zamenike članova Komisije
Član 22d
Postupak predlaganja kandidata za članove i zamenike članova Komisije sprovodi odbor Narodne skupštine nadležan za upravu (u daljem tekstu: Nadležni odbor).
Postupak predlaganja kandidata za članove i zamenike članova novog sastava Komisije pokreće se najkasnije šest meseci pre isteka mandata imenovanih članova i zamenika članova Komisije, tako što predsednik Nadležnog odbora upućuje dopis poslaničkim grupama dok se na veb-prezentaciji Narodne skupštine objavljuje javni poziv zainteresovanim udruženjima, radi dostavljanja predloga kandidata za članove i zamenike članova Komisije. Dodatno, predsednik nadležnog odbora upućuje dopis udruženjima koja su od Republičke izborne komisije dobila ovlašćenja za posmatranje poslednja tri izborna postupka i objavila najmanje tri izveštaja o nalazima posmatranja tih izbornih postupaka sa pozivom za dostavljanje predloga kandidata za članove i zamenike članova Komisije.
Predlozi kandidata za članove i zamenike članova Komisije podnose se Nadležnom odboru u roku od 15 dana od dana prijema dopisa predsednika Nadležnog odbora iz stava 2. ovog člana, odnosno od dana objavljivanja javnog poziva.
Predlog kandidata sadrži:
1) ime i prezime kandidata;
2) datum i mesto rođenja kandidata;
3) adresu stanovanja, broj telefona i adresu za prijem elektronske pošte kandidata;
4) podatke o obrazovanju kandidata;
5) podatke o radnom iskustvu kandidata;
6) ime i prezime i potpis ovlašćenog lica podnosioca predloga kandidata.
Uz predlog kandidata dostavlja se:
1) pismena saglasnost kandidata da prihvata kandidaturu za člana odnosno zamenika člana Komisije, koja sadrži njegovo ime, prezime i jedinstveni matični broj građana;
2) izjava kandidata da ne postoje smetnje za imenovanje u Komisiju iz člana 22g stav 2. ovog zakona;
3) isprava o očitanoj ličnoj karti sa mikrokontrolerom (čipom), odnosno fotokopija lične karte bez mikrokontrolera kandidata;
4) dokaz o stečenom visokom obrazovanju kandidata;
5) dokaz o radnom iskustvu kandidata u struci.
Ako se za kandidata predlaže lice koje je već bilo imenovano u Komisiju, uz predlog tog kandidata ne moraju da se dostave podaci i dokazi o stečenom visokom obrazovanju i radnom iskustvu kandidata u struci.
Udruženja uz predlog kandidata dostavljaju i dokaz o ispunjenosti uslova iz člana 22b stav 2. ovog zakona.
Razmatranje predloga kandidata za članove i zamenike članova Komisije
Član 22đ
Nadležni odbor, u roku od 15 dana od isteka roka za predlaganje kandidata za članove i zamenike članova Komisije, razmatra podnete predloge i ispituje da li su predloge podneli ovlašćeni predlagači i da li kandidati za članove i zamenike članova Komisije ispunjavaju uslove za imenovanje u Komisiju i o tome donosi odluku, i to pojedinačno za svakog predlagača kao i za svakog člana i zamenika člana Komisije, a koju objavljuje na veb-prezentaciji Narodne skupštine uz naznačenje kog dana je odluka objavljena.
Protiv odluke iz stava 1. ovog člana predlagači i kandidati za člana i zamenika člana Komisije mogu izjaviti prigovor u roku od tri dana od dana objavljivanja odluke. O prigovoru odlučuje predsednik Narodne skupštine u roku od tri dana od dana izjavljivanja prigovora.
Predlagači i kandidati za člana i zamenika člana Komisije koji se imenuju iz reda poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini mogu izjaviti prigovor samo protiv odluka kojim se odlučuje o predlagačima odnosno predlozima za člana i zamenika člana Komisije koji se imenuju na predlog poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini dok predlagači i kandidati za člana i zamenika člana Komisije koji se imenuju iz reda udruženja mogu izjaviti prigovor samo protiv odluka kojim se odlučuje o predlagačima odnosno predlozima za člana i zamenika člana Komisije koji se imenuju na predlog udruženja.
Ako Nadležni odbor utvrdi da neki od predloženih kandidata za člana, odnosno zamenika člana Komisije ne ispunjava uslove za imenovanje u Komisiju iz člana 22g ovog zakona, dostaviće predlagaču tog kandidata zahtev da podnese novi predlog kandidata u roku od 15 dana od dana prijema zahteva.
Ako neka opoziciona poslanička grupa koja je ovlašćeni predlagač ne dostavi predlog kandidata za člana i zamenika člana Komisije, Nadležni odbor će se pismenim putem obratiti sledećoj opozicionoj poslaničkoj grupi kojoj bi prema veličini pripalo pravo predlaganja lica u Komisiju, zahtevom da ta poslanička grupa dostavi predlog jednog kandidata za člana i jednog kandidata za zamenika člana Komisije u roku od 15 dana od dana prijema zahteva.
Ako blagovremeno bude primljen predlog samo jednog udruženja, Nadležni odbor će se pismenim putem obratiti tom udruženju sa pozivom da dostavi predlog još jednog kandidata za člana i jednog kandidata za zamenika člana Komisije u roku od 15 dana od dana prijema zahteva.
Ako blagovremeno budu primljeni predlozi više od dva udruženja, konačan predlog po dva kandidata za članove i zamenike članova Komisije utvrđuje se na sastanku koji organizuje služba Nadležnog odbora.
Ako na sastanku udruženja iz stava 7. ovog člana ne bude postignut dogovor o po dva kandidata za članove i zamenike članova Komisije, pristupa se glasanju u kojem učestvuju predstavnici prisutnih udruženja. Svako udruženje ima pravo da glasa za dva kandidata za člana i za dva kandidata za zamenika člana Komisije. Dva kandidata za člana i dva kandidata za zamenika člana Komisije koji su dobili najveći broj glasova smatraju se konačnim predlogom za članove i zamenike članova Komisije. Ako se glasanjem ne može utvrditi predlog jednog ili oba člana odnosno zamenika člana Komisije usled jednakog broja glasova, pristupa se žrebu u kojem učestvuju kandidati koji su dobili jednak broj glasova. Žreb sprovodi služba Nadležnog odbora.
Lista kandidata za članove i zamenike članova Komisije
Član 22e
Nadležni odbor utvrđuje listu od deset kandidata za članove i deset kandidata za zamenike članova Komisije (u daljem tekstu: Lista kandidata), koju podnosi Narodnoj skupštini na razmatranje i usvajanje.
Narodna skupština je dužna da o Listi kandidata odluči na prvoj narednoj sednici, a najkasnije u roku od 45 dana od dana podnošenja Liste kandidata.
O Listi kandidata Narodna skupština odlučuje u celini.
Ako za usvajanje Liste kandidata ne glasa potrebna većina narodnih poslanika, postupak predlaganja kandidata za članove i zamenike članova Komisije ponavlja se u roku od 15 dana od dana završetka sednice Narodne skupštine na kojoj se glasalo o Listi kandidata.
Potpunom tekstu mogu pristupiti samo pretplatnici na pravnu bazu Paragraf Lex. Za više informacija,
pogledajte https://www.paragraf.rs/strane/pravna_baza_paragraf.html