Pred Vama je primer analitičkog prikaza teksta propisa. Radi lakšeg sagledavanja njegovih izmena i dopuna, nova sadržina odredaba data je zelenom, dok je prethodna data crvenom bojom. Nepromenjene odredbe nisu posebno označene, tako da pregledanjem crno-zelenog teksta pregledate važeću, a crno-crvenog teksta, prethodnu verziju propisa. Pregled teksta i izvršenih izmena i dopuna je lakši, brži i praktičniji. U pravnoj bazi Paragraf Lex na ovaj način možete pristupiti svim zakonima. |
Propis - analitički prikaz promena
Objavljeno: 16.12.2024.
PRIMER
Član 14b
Nikotinskim vrećicama, u smislu ovog zakona, tarifne oznake nomenklature CT 2404 91 90 00 smatraju se proizvodi za jednokratnu upotrebu koji sadrže nikotin ili jedinjenja nikotina i druge sastojke, upakovani u vrećice ili porozne vrećice i isključivo su namenjeni oralnoj upotrebi, a koji se stavljaju u promet u skladu sa normativima propisanim za tržište Republike Srbije.
Akciza na nikotinske vrećice plaća se na jedan kilogram neto mase sadržane u nikotinskim vrećicama, u iznosu od 4.842,00 din/kg.
[ČLAN 5 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]
Član 14v
Biljni proizvodi za pušenje, odnosno zagrevanje tarifne oznake nomenklature CT 2402 90 00 00, 2403 99 90 00, 2404 12 00 00, 2404 19 10 00 ili 2404 19 90 00 jesu proizvodi na bazi bilja, trave ili voća, koji se upotrebljavaju sagorevanjem, odnosno zagrevanjem.
Proizvodi za vodenu lulu (arome za nargilu) tarifne oznake nomenklature CT 2403 99 90 00, 2404 12 00 00 i 2404 19 90 00 jesu proizvodi namenjeni za konzumiranje putem vodene lule.
Akciza na biljne proizvode za pušenje, odnosno zagrevanje i proizvode za vodenu lulu (arome za nargilu) plaća se po kilogramu smese, u iznosu od 100% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta.
So za ishranu
Član 15
(Brisan)
Luksuzni proizvodi
Član 16
(Brisan)
Indeksacija
[ČLAN 6 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]
Član 17
Dinarski iznosi akciza iz člana 9. st. 1. i 5, čl. 12a, 14, 14a, 14b, 40o i 40h [12a, 14, 14a, 14b i 40o] ovog zakona usklađuju se godišnjim indeksom potrošačkih cena u kalendarskoj godini koja prethodi godini u kojoj se usklađivanje vrši, prema podacima republičkog organa nadležnog za poslove statistike.
U slučaju rasta cene sirove nafte na svetskom tržištu, koji negativno utiče na makroekonomsku stabilnost u zemlji, Vlada može privremeno smanjiti iznose akciza iz člana 9. stav 1. tač. 1), 2) i 3) ovog zakona utvrđene u skladu sa ovim zakonom za iznose za koje su povećane cene tih derivata nafte, s tim što to umanjenje ne može biti veće od 20% poslednjih objavljenih iznosa akciza usklađenih prema stavu 1. ovog člana.
U slučaju pada cene sirove nafte na svetskom tržištu, iznosi akciza iz člana 9. stav 1. tač. 1), 2) i 3) ovog zakona, utvrđeni u skladu sa stavom 2. ovog člana uvećavaju se za iznose za koje su smanjene cene tih derivata nafte, a najviše do poslednjih objavljenih iznosa akciza usklađenih prema stavu 1. ovog člana.
Prilikom usklađivanja dinarskih iznosa akciza na derivate nafte iz člana 9. stav 1. tač. 1), 2) i 3) ovog zakona sa godišnjim indeksom potrošačkih cena, osnovice za usklađivanje su poslednji objavljeni usklađeni, odnosno umanjeni ili uvećani iznosi akciza na pomenute derivate nafte, saglasno stavu 1. odnosno st. 2. i 3. ovog člana.
Ovlašćuje se Vlada da objavi iznose akciza iz st. 1-3. ovog člana.
Iznosi akciza iz st. 1, 2. i 3. ovog člana primenjivaće se od dana određenog u aktu Vlade, kojim se vrši usklađivanje, privremeno smanjenje, odnosno povećanje iznosa akciza.
[ČLAN 7 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]
Kontrolne akcizne markice, odnosno kontrolne akcizne markice sa QR kodom
Član 18
Obveznik akcize dužan je da pri proizvodnji, pre uvoza, odnosno pre stavljanja u promet cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića i kafe namenjene za krajnju potrošnju, osim piva, niskoalkoholnih pića koja sadrže manje od 5% vol alkohola i cigareta koje se koriste za testiranje kvaliteta proizvoda, svaki od tih proizvoda posebno, obeleži kontrolnom akciznom markicom, odnosno kontrolnom akciznom markicom sa QR kodom iz ovog člana [iz člana 18a ovog zakona] od dana kada je to propisano ovim zakonom.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, cigarete, nesagorevajući duvan, kafa namenjena za krajnju potrošnju i alkoholna pića koja se uvoze radi prodaje diplomatskim i konzularnim predstavništvima, shodno odredbi člana 19. stav 1. tačka 2) podtač. (1) i (3) ovog zakona, ne moraju biti obeleženi kontrolnom akciznom markicom u skladu sa propisom koji uređuje obeležavanje navedenih proizvoda kontrolnom akciznom markicom.
Ministarstvo odobrava izdavanje kontrolnih akciznih markica i vodi evidenciju o izdatim kontrolnim akciznim markicama preko sistema e-akciza.
Narodna banka Srbije - Zavod za izradu novčanica i kovanog novca štampa i izdaje kontrolne akcizne markice i vodi evidencije o izdatim kontrolnim akciznim markicama.
Vlada Republike Srbije propisaće izgled kontrolne akcizne markice, kontrolne akcizne markice sa QR kodom, produkcionog koda, vrstu podataka na markici, način i postupak odobravanja i izdavanja markica, vođenja evidencije o odobrenim i izdatim markicama i obeležavanja akciznih proizvoda iz stava 1 ovog člana, kao i vrstu pojedinačnog pakovanja kafe za krajnju potrošnju koje će se obeležavati kontrolnom akciznom markicom.
Odredbe st. 2. do 5. ovog člana i člana 40đ ovog zakona primenjuju se i na kontrolne akcizne markice sa QR kodom.
[ČLAN 8 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]
Skeniranje kontrolne akcizne markice sa QR kodom, produkcionog koda, odnosno zbirnog koda
Član 18a
Skeniranje QR koda na kontrolnoj akciznoj markici mogu vršiti nadležni organi u postupku inspekcijskog nadzora i krajnji potrošači cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana.
Obveznik akcize na cigarete i nesagorevajući duvan dužan je da utisne ili obezbedi utiskivanje produkcionog koda iz člana 1a tačka 10) ovog zakona prilikom procesa proizvodnje na pojedinačnom pakovanju cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana.
U slučaju kada pakovanje sadrži više pojedinačnih pakovanja cigareta i nesagorevajućeg duvana, kao što su boks, masterkejs, paleta ili druge vrste zbirnih pakovanja, obveznik akcize na cigarete i nesagorevajući duvan dužan je da svako zbirno pakovanje obeleži zbirnim kodom koji predstavlja agregaciju produkcionih, odnosno zbirnih kodova i koji sadrži sve informacije o produkcionim kodovima pojedinačnih pakovanja, odnosno zbirnim kodovima koji su u tom pakovanju.
Obveznik akcize prvo skeniranje produkcionog koda iz stava 2. ovog člana vrši na proizvodnoj liniji odmah nakon utiskivanja istog, i podatke o skeniranim kodovima, kao i druge podatke u vezi sa akciznim proizvodima, bez odlaganja dostavlja na sistem e-akciza.
Obveznik akcize prvo skeniranje zbirnog koda iz stava 3. ovog člana vrši odmah nakon upakivanja pojedinačnih, odnosno zbirnih pakovanja cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana, i podatke o skeniranim kodovima, kao i druge podatke u vezi sa akciznim proizvodima, bez odlaganja dostavlja na sistem e-akciza.
Nakon prvog skeniranja iz stava 4, odnosno stava 5. ovog člana, učesnici u prometu dužni su da bez odlaganja izvrše skeniranje produkcionog, odnosno zbirnog koda na pojedinačnom, odnosno zbirnom pakovanju cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana, na svakom pojedinačnom mestu prijema tih proizvoda, uključujući i mesto prijema u slučaju prenosa sa jednog mesta na drugo u okviru kretanja cigareta i nesagorevajućeg duvana kod istog učesnika u prometu, osim prijema u maloprodajni objekat, kao i da podatke o skeniranim kodovima, kao i druge podatke u vezi sa akciznim proizvodima, bez odlaganja dostave na sistem e-akciza.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, u slučaju kada inostrani proizvođač cigareta i nesagorevajućeg duvana ima obavezu u skladu sa propisima zemlje proizvođača da generiše i utisne inostrani produkcioni kod, uvoznik cigareta i nesagorevajućeg duvana dužan je da obezbedi uvezivanje produkcionog koda iz člana 1a tačka 10) ovog zakona sa produkcionim kodom inostranog proizvođača cigareta i nesagorevajućeg duvana, radi skeniranja i dostavljanja podataka u vezi sa akciznim proizvodom na sistem e-akciza.
Za postupak izdavanja produkcionog koda iz stava 2. ovog člana plaća se republička administrativna taksa u skladu sa zakonom kojim se uređuju republičke administrativne takse.
Izdavanje produkcionih kodova iz stava 2. ovog člana vrši se u minimalnom broju od 1.000.
Ministar nadležan za poslove finansija bliže propisuje način i postupak skeniranja iz st. 4-6. ovog člana, način i postupak uvezivanja i slanja podataka iz stava 7. ovog člana, sadržinu podataka u vezi sa akciznim proizvodima, način dostavljanja tih podataka na sistem e-akciza, kao i druge podatke u vezi sa izvršenjem obaveze iz ovog člana u cilju praćenja kretanja cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana.
[Kontrolne akcizne markice sa QR kodom
Član 18a
Obveznik akcize na cigarete i nesagorevajući duvan dužan je da pri proizvodnji, odnosno pre uvoza ili najkasnije prilikom uvoza na mestu carinjenja, a nakon obeležavanja proizvoda izvrši prvo skeniranje QR koda na kontrolnoj akciznoj markici za svaki od tih proizvoda posebno i izvrši unos dodatnih informacija u sistemu e-akciza, a posebno:
1) opis proizvoda;
2) mesto proizvodnje;
3) datum i vreme proizvodnje;
4) informacije o proizvodnoj liniji;
5) informaciju o tržištu gde će se proizvod prodavati;
6) šifru i naziv marke proizvoda.
Nakon prvog skeniranja QR koda u skladu sa stavom 1. ovog člana, učesnici u prometu su dužni da izvrše skeniranje QR koda na kontrolnoj akciznoj markici na svakom pojedinačnom mestu prijema proizvoda iz stava 1. ovog člana za svaki od tih proizvoda posebno, kao i da podatke o očitanim QR kodovima na akciznim markicama dostavljaju preko sistema e-akciza bez odlaganja.
Obaveza skeniranja QR koda na akciznoj markici i dostavljanja podatka preko sistema e-akciza iz stava 2. ovog člana postoji i prilikom prenosa sa jednog mesta na drugo u okviru kretanja proizvoda kod istog učesnika u prometu.
Ministar nadležan za poslove finansija propisuje tehničke i funkcionalne karakteristike uređaja za skeniranje QR kodova na kontrolnim akciznim markicama, način i postupak skeniranja QR koda na kontrolnoj akciznoj markici, sadržinu i vrstu dodatnih informacija koje se unose prilikom prvog skeniranja, precizira rokove za izvršenje obaveze iz ovog člana.]
Potpunom tekstu mogu pristupiti samo pretplatnici na pravnu bazu Paragraf Lex. Za više informacija,
pogledajte https://www.paragraf.rs/strane/pravna_baza_paragraf.html