PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VOJSCI SRBIJE - Tekst propisa
Član 1.
U Zakonu o Vojsci Srbije (“Službeni glasnik RS”, br. 116/07, 88/09, 101/10 - dr. zakon, 10/15, 88/15 - US, 36/18, 94/19 i 74/21 - US), u članu 9. stav 1. tačka 3) menja se i glasi:
“3) profesionalni vojnik po ugovoru.”
Stav 4. menja se i glasi:
“Profesionalni vojnik po ugovoru je lice koje ima najmanje osnovno obrazovanje, koje je odslužilo vojni rok pod oružjem ili je na drugi način vojno obučeno i koje je u radnom odnosu na određeno vreme, odnosno na neodređeno vreme radi obavljanja vojnih dužnosti”.
Član 2.
U članu 19. stav 1. menja se i glasi:
“Načelnik Generalštaba Vojske Srbije komanduje Vojskom Srbije u skladu sa zakonom, odlukama predsednika Republike Srbije i aktima komandovanja.”
Posle stava 1. dodaje se novi stav 2, koji glasi:
“Lica na komandnim dužnostima komanduju sastavima Vojske Srbije u skladu sa zakonom i aktima komandovanja.”
U dosadašnjem stavu 2. tačka 2) menja se i glasi:
“2) postavlja, unapređuje, raspoređuje, premešta i razrešava oficire u Vojsci Srbije do čina kapetana prve klase i odlučuje o prestanku njihove službe, na predlog neposredno potčinjenih starešina;.”
Dosadašnji st. 2, 3. i 4. postaju st. 3, 4. i 5.
Član 3.
U članu 32. dodaje se stav 3. koji glasi:
“ Ministar odbrane, na predlog načelnika Generalštaba Vojske Srbije uređuje drugo stručno osposobljavanje za oficire i podoficire iz stava 2. ovog člana.”
Član 4.
U članu 39. stav 1. tačka 6) menja se i glasi:
“6) da nije stariji od 35 godina ako se prima u svojstvu profesionalnog vojnika;”.
Član 5.
Član 42. menja se i glasi:
“Član 42.
“Državljanin Republike Srbije koji ispunjava opšte uslove za prijem u profesionalnu vojnu službu može biti primljen u službu u Vojsci Srbije, radi popune komandi, jedinica i ustanova Vojske Srbije na određeno vreme do tri godine.
Ugovorom o radu na određeno vreme utvrđuju se čin, dužnost, mesto službovanja i trajanje službe, a mogu se uređivati i druga prava i obaveze.
Ugovor o radu na određeno vreme zaključuje se na vremenski period do tri godine i može se obnavljati do ispunjenja uslova za odlazak u penziju propisanih zakonom kojim se uređuje penzijsko i invalidsko osiguranje.
Profesionalni vojnik po ugovoru, odnosno podoficir u radnom odnosu na određeno vreme, može se, nezavisno od propisanih uslova u pogledu godina života, ukoliko potrebe službe zahtevaju, bez konkursa primiti na službu u Vojsci Srbije na neodređeno vreme u svojstvu podoficira.
Profesionalni vojnik po ugovoru na određeno vreme, nezavisno od propisanih uslova u pogledu godina života, može se, ukoliko potrebe službe zahtevaju, bez konkursa primiti na službu u Vojsci Srbije u svojstvu profesionalnog vojnika po ugovoru na neodređeno vreme, nakon najmanje tri godine neprekidne službe u svojstvu profesionalnog vojnika po ugovoru na određeno vreme.
Ugovorom o radu na neodređeno vreme utvrđuju se čin, dužnost i mesto službovanja, a mogu se uređivati i druga prava i obaveze.”
Član 6.
Član 44. menja se i glasi:
“Član 44.
U svojstvu profesionalnog vojnika po ugovoru, u službu u Vojsci Srbije prima se lice na određeno vreme odnosno na neodređeno vreme, pod uslovom da pored opštih uslova za prijem u profesionalnu vojnu službu ispunjava i posebne uslove.
U svojstvu profesionalnog vojnika po ugovoru na određeno vreme može se primiti i vojnik na služenju vojnog roka, nakon odsluženja vojnog roka, vojnik u rezervi i pripadnik aktivne rezerve.”
Član 7.
U članu 46. stav 1. menja se i glasi:
“Oficir, podoficir, odnosno profesionalni vojnik po ugovoru na neodređeno vreme, po zahtevu ili uz pristanak može biti preveden iz jednog roda ili službe u drugi rod ili službu ako ima stručnu spremu za rod, odnosno službu u koju se prevodi i ako potrebe popune to zahtevaju.”
Član 8.
Odeljak iznad člana 55. menja se i glasi:
“2. Unapređenje oficira, podoficira i profesionalnih vojnika po ugovoru na neodređeno vreme.”
Član 9.
U članu 55. stav 1. reči: “odnosno podoficir” zamenjuju se rečima: “podoficir, odnosno profesionalni vojnik po ugovoru na neodređeno vreme”.
Član 10.
Član 58. menja se i glasi:
“Član 58.
Profesionalni vojnik po ugovoru na neodređeno vreme koji ispunjava opšte uslove može se unaprediti u neposredno viši čin, ako je u činu koji ima proveo najmanje četiri godine sa ocenom “NAROČITO SE ISTIČE”, pet godina sa ocenom “ISTIČE SE”, šest godina sa ocenom “DOBAR” i sedam godina sa ocenom “ZADOVOLJAVA”. “
Član 11.
U članu 67. stav 1. reči: “odnosno podoficir” zamenjuju se rečima: “podoficir, odnosno profesionalni vojnik po ugovoru na neodređeno vreme “.
U stavu 2. posle reči: “vojnik” dodaju se reči: “po ugovoru na određeno vreme.”
Član 12.
U članu 68. stav 1. menja se i glasi:
“Oficir, podoficir, odnosno profesionalni vojnik po ugovoru na neodređeno vreme postavlja se na formacijsko mesto prema potrebama službe.”
Član 13.
U članu 69. st. 3, 4. i 5. reči: “odnosno podoficir” zamenjuju se rečima:
“ podoficir, odnosno profesionalni vojnik po ugovoru na neodređeno vreme”.
Član 14.
U članu 72v stav 1. menja se i glasi:
“Oficir, podoficir, odnosno profesionalni vojnik po ugovoru na neodređeno vreme može se u toku službe raspoređivati.”
Član 15.
U članu 76. st. 1, 2. i 3. reči: “odnosno podoficir” zamenjuju se rečima: “podoficir, odnosno profesionalni vojnik po ugovoru na neodređeno vreme”.
U stavu 4. reči: “i podoficiru” zamenjuju se rečima: “podoficiru, odnosno profesionalnom vojniku po ugovoru na neodređeno vreme”.
Član 16.
U članu 76a st. 2. i 3. reči: “odnosno podoficir” zamenjuju se rečima: “podoficir, odnosno profesionalni vojnik po ugovoru na neodređeno vreme”.
Član 17.
U članu 83. stav 2. menja se i glasi:
“Pod radom dužim od punog radnog vremena iz stava 1. ovog člana smatra se rad:
1) u slučaju ratnog i vanrednog stanja;
2) u slučaju preduzimanja mera pripravnosti, rad u slučaju uzbune u jedinici, odnosno ustanovi, za vreme vojnih vežbi;
3) za vreme borbe protiv elementarnih nepogoda i preduzimanja mera za lečenje i sprečavanje širenja epidemija zaraznih bolesti;
4) za vreme dežurstva, dužnosti kontrolnih organa ili slične dužnosti u komandi, jedinici ili ustanovi Vojske Srbije;
5) za vreme angažovanja u stalno zadejstvovanim snagama za kontrolu i zaštitu suvereniteta vazdušnog prostora Republike Srbije, snagama za traganje i spasavanje, snagama za traganje i snagama za obezbeđenje letenja;
6) u prilikama koje zahtevaju da se produži započeti rad čije bi obustavljanje ili prekidanje imalo štetne posledice za operativnu sposobnost komande, jedinice, odnosno ustanove ili bi nanelo znatnu materijalnu štetu ili ugrozilo život i zdravlje vojnih lica i drugih građana.”
Član 18.
U članu 87. stav 3. posle reči: “zatvora” tačka se zamenjuje zapetom i dodaju se reči: “osim licu koje izuzetno, po posebnoj odluci suda, izrečenu kaznu zatvora do jedne godine izvršava u prostorijama u kojima stanuje, uz dozvolu da napušta prostorije u kojima stanuje, radi vršenja dužnosti po potrebi službe.”
Stav 4. menja se i glasi:
“Profesionalnom vojnom licu udaljenom od dužnosti iz člana 77. stav 2. ovog zakona, kao i licu koje izuzetno, po posebnoj odluci suda, izrečenu kaznu zatvora do jedne godine izvršava u prostorijama u kojima stanuje, uz dozvolu da napušta prostorije u kojima stanuje, radi vršenja dužnosti po potrebi službe, dok traje udaljenje pripada naknada plate u visini koju utvrdi ministar odbrane.”
Član 19.
U članu 88. stav 2. menja se i glasi:.
“Profesionalnom vojnom licu u radnom odnosu na određeno vreme kome prestane služba u Vojsci Srbije zbog toga što je oglašen nesposobnim za dužnost za koju je primljen na određeno vreme usled profesionalne bolesti ili povrede na radu u toku trajanja ugovorenog roka, ili ako mu služba u Vojsci Srbije prestane zbog ukidanja formacijskog mesta, pripada otpremnina u visini do trostrukog iznosa bruto plate koja bi mu pripadala u poslednjem mesecu pre prestanka službe, zavisno od vremena provedenog u službi na određeno vreme, u skladu sa propisom koji donosi ministar odbrane. “
Član 20.
Član 89. briše se.
Član 21.
Posle člana 93. dodaju se odeljak 3a Naknade i pomoći u slučaju smrti, bolesti i rođenja i čl. 93a-93d, koji glase:
“3a Naknade i pomoći u slučaju smrti, bolesti i rođenja
Član 93a
Profesionalno vojno lice ima pravo na naknadu pogrebnih troškova u slučaju smrti člana uže porodice, ako to pravo nije ostvareno po drugom propisu.
Pravo na naknadu pogrebnih troškova u slučaju smrti profesionalnog vojnog lica ima član uže porodice ili lice koje je snosilo troškove sahrane.
Profesionalno vojno lice ima pravo na solidarnu pomoć u slučaju rođenja, usvojenja deteta, kao i smrti člana njegove uže porodice, a član uže porodice u slučaju smrti profesionalnog vojnog lica.
Profesionalnom vojnom licu može se dodeliti solidarna pomoć u slučaju njegove duže ili teže bolesti, odnosno duže ili teže bolesti člana njegove uže porodice.
Član 93b
Jednokratna novčana pomoć pripada članovima porodice profesionalnog vojnog lica ako za vreme službe ili vršenja dužnosti u vezi sa službom u Vojsci Srbije bez svoje krivice pogine ili umre od zadobijene rane ili povrede, odnosno umre od bolesti koja je nastala ili se pogoršala kao neposredna posledica službe ili vršenja dužnosti u vezi sa službom u Vojsci Srbije, ako to pravo nisu ostvarili po drugom propisu.
Profesionalno vojno lice koje pod uslovima iz stava 1. ovog člana zadobije ranu, povredu ili bolest koja je nastala ili se pogoršala kao neposredna posledica službe ili vršenja dužnosti u vezi sa službom u Vojsci Srbije, pa zbog toga nastupi oštećenje njegovog organizma od najmanje 20% ima pravo na jednokratnu novčanu pomoć čija se visina određuje prema stepenu telesnog oštećenja, odnosno bolesti.
Nehat se neće smatrati krivicom u smislu ovog člana.
Stepen telesnog oštećenja iz stava 2. ovog člana utvrđuje se prema propisima kojima se uređuju prava vojnih invalida.
Član 93v
Deca profesionalnog vojnog lica poginulog ili umrlog od zadobijene rane, povrede odnosno bolesti pod uslovima iz člana 93b stav 1. ovog zakona, a koja su na redovnom školovanju, imaju pravo na naknade u vezi sa školovanjem ako ne ostvaruju stipendiju po drugom osnovu, u skladu sa ovim zakonom.
Član 93g
Vojniku na služenju vojnog roka, licu u rezervnom sastavu dok se nalazi na vojnoj dužnosti u Vojsci Srbije, učeniku i kadetu vojnoškolske ustanove i licu na drugom stručnom osposobljavanju za oficire i podoficire, odnosno njihovim članovima uže porodice pripada pravo na jednokratnu novčanu pomoć i pravo na naknade u vezi sa školovanjem, pod uslovima koji su predviđeni za profesionalno vojno lice u skladu sa ovim zakonom.
Pravo na naknadu pogrebnih troškova ima član uže porodice, odnosno lice koje je snosilo troškove sahrane, u slučaju da lice iz stava 1. ovog člana:
a) pogine ili umre za vreme službe u Vojsci Srbije;
b) umre u zdravstvenoj ustanovi u koju je za vreme službe u Vojsci Srbije upućeno i zadržano na lečenju i po prestanku službe.
Pravo na naknadu stvarnih troškova prevoza posmrtnih ostataka do mesta sahrane imaju članovi uže porodice, odnosno lice koje je snosilo te troškove u slučaju da lice iz stava 1. ovog člana:
a) pogine ili umre za vreme službe u Vojsci Srbije;
b) umre u zdravstvenoj ustanovi u koju je za vreme službe u Vojsci Srbije upućeno i zadržano na lečenju;
v) umre u zdravstvenoj ustanovi, a prethodno je otpušteno iz Vojske Srbije zbog pogoršanja oboljenja koje je imalo pre stupanja u Vojsku Srbije, dok ostvaruje zdravstvenu zaštitu prema propisu koji uređuje zdravstveno osiguranje vojnih osiguranika.
Član 93d
Bliže uslove, način ostvarivanja i visinu naknada i pomoći u slučaju smrti, bolesti i rođenja propisuje ministar odbrane, uz saglasnost Vlade.”
Član 22.
U članu 110. stav 1. reči: “odnosno podoficiru” zamenjuju se rečima:
“ podoficiru, odnosno profesionalnom vojniku po ugovoru na neodređeno vreme”.
Tačka 5) menja se i glasi:
“5) ako presudom vojnog disciplinskog suda bude osuđen na disciplinsku kaznu gubitak čina ili gubitak službe - danom izvršnosti presude;”.
U tački 8) posle reči: “supstanci” a pre tačke i zapete dodaju se reči: “ili alkohola.”
U tački 9) podtačka (1) posle reči: “života” i crtice dodaju se reči:
“ profesionalni vojnik po ugovoru na neodređeno vreme,”
Posle tačke 10) dodaju se tač. 11) i 12), koje glase:
“11) ako bude osuđen na bezuslovnu kaznu zatvora u trajanju dužem od jedne godine -danom pravnosnažnosti presude;
12) i u ostalim slučajevima predviđenim ugovorom o radu.”
U st. 3. i 4. reči: “odnosno podoficiru” zamenjuju se rečima: “podoficiru, odnosno profesionalnom vojniku po ugovoru na neodređeno vreme”.
U stavu 5. posle reči: “vreme” dodaju se reči: “i profesionalnom vojniku po ugovoru na neodređeno vreme”.
Član 23.
U članu 112. stav 2. posle reči: “posebne nege deteta” dodaju se reči: “i dok se zaposleni nalazi u statusu lečenja - bolovanja.”
U stavu 3. tačka 5) menja se i glasi:
“5) ako presudom vojnog disciplinskog suda bude osuđen na disciplinsku kaznu gubitak čina ili gubitak službe - danom izvršnosti presude;”.
U tački 7) posle reči: “supstanci” a pre tačke i zapete dodaju se reči: “ili alkohola.”
Posle tačke 8) dodaju se tač. 9), 10) i 11), koje glase:
“9) ako bude osuđen na bezuslovnu kaznu zatvora u trajanju dužem od jedne godine - danom pravnosnažnosti presude;
10) na njegov zahtev;
11) i u ostalim slučajevima predviđenim ugovorom o radu.”
Stav 4. menja se i glasi:
“Profesionalnom vojniku po ugovoru na određeno vreme služba u Vojsci Srbije prestaje po sili zakona kada navrši 40 godina penzijskog staža i 53 godine života, sa pravom na penziju.”
Član 24.
U članu 116. stav 2. reči: “tačka 1.” zamenjuju se rečima: “tač. 1. i 5.”.
Član 25.
Član 117. menja se i glasi:
“Član 117.
Profesionalnom vojnom licu služba u Vojsci Srbije prestaje na osnovu akta o prestanku profesionalne vojne službe.
Akt o prestanku profesionalne vojne službe je naredba o prestanku profesionalne vojne službe, a u slučaju donošenja izvršne presude vojnog disciplinskog suda kojom je izrečena disciplinska kazna gubitak čina ili gubitak službe - naredba o izvršenju disciplinske kazne.
Licu za koje je donet akt o prestanku službe, a nalazi se na dužnosti prestaje služba danom predaje dužnosti, a lice koje se ne nalazi na dužnosti - danom kada akt o prestanku službe postane konačan.
Rok za predaju dužnosti ne može biti duži od 30 dana od dana dostavljanja konačnog akta o prestanku profesionalne vojne službe.
Izuzetno, ako lice koje se nalazi na dužnosti ne preda dužnost u roku od 30 dana od dana konačnosti akta o prestanku službe, predaja dužnosti realizuje se komisijski u novom roku od pet dana i taj dan smatra se danom prestanka službe.
Za lice kome služba prestaje iz razloga predviđenih u članu 110. stav 1. tačka 5. i članu 112. stav 3. tačka 5. ovog zakona, akt o prestanku službe, u izvršenju presude, donosi nadležni starešina odmah po prijemu presude, a služba se računa do izvršnosti presude vojnog disciplinskog suda.
Za lice kome je prestala služba zbog neopravdanog izostanka sa službe ili zbog gubitka čina ne donosi se akt o predaji dužnosti.
Za umrlo lice ne donosi se akt o prestanku službe i predaji dužnosti.”
Član 26.
U članu 129. tačka 7) menja se i glasi:
“7) ako presudom vojnog disciplinskog suda bude osuđen na disciplinsku kaznu gubitak službe - danom izvršnosti presude;”.
U tački 8) posle reči: “supstanci” a pre tačke i zapete dodaju se reči: “ili alkohola.”
Član 27.
U članu 131. tačka 1) reči: “-danom dostavljanja pravnosnažnog rešenja o utvrđivanju gubitka radne sposobnosti” zamenjuju se rečima: “- u roku ne dužem od 30 dana od dana dostavljanja pravnosnažnog rešenja o utvrđivanju gubitka radne sposobnosti.”
Član 28.
U članu 134. stav 1. tačka 7v) menja se i glasi:
“7v) o uvećanoj plati i naknadi plate (čl. 84. i 85).ˮ
Posle tačke 7g) dodaje se tačka 7d), koja glasi:
“7d) o plati, naknadi troškova i drugim primanjima za vreme raspoređivanja van Vojske Srbije odnosno privremenog upućivanja u drugi državni organ ili pravno lice (član 90. st. 1. i 2);”.
U tački 8) reči: “(član 80. i član 90. st. 2. do 5)ˮ zamenjuju se rečima: “(član 80. i član 90. st. 3. do 5. i član 90a);ˮ.
Posle tačke 9) dodaje se tačka 9a), koja glasi:
“9a) o naknadama i pomoći u slučaju smrti, bolesti i rođenja (član 93a);ˮ.
Član 29.
U članu 136. stav 1. tačka 2a) menja se i glasi:
“2a) rešava o stanjima u službi profesionalnih vojnika po ugovoru, podoficira i oficira zaključno sa činom kapetana prve klase raspoređenih i postavljenih na formacijska mesta van Vojske Srbije;”.
Posle tačke 2a) dodaje se tačka 2b) tako da glasi:
“2b) proizvodi u početni čin podoficira na službi van Vojske Srbije;”
Član 30.
U članu 137. stav 1. tačka 1) menja se i glasi:
“1) rešava o stanjima u službi profesionalnih vojnika po ugovoru, podoficira i oficira do čina kapetana prve klase u Vojsci Srbije;”.
U tački 2) posle reči: “podoficira” dodaju se reči: “na službi u Vojsci Srbije.”
Član 31.
Član 138. briše se.
Član 32.
U članu 152. stav 4. reči: “niti vodniku” zamenjuju se rečima: “vodniku, niti profesionalnom vojniku po ugovoru na neodređeno vreme u činu razvodnika”.
U stavu 5. reči: “odnosno podoficira” zamenjuju se rečima: “podoficira, odnosno profesionalnog vojnika po ugovoru na neodređeno vreme.”
Član 33.
U članu 154. st. 1 i 2. reči: “vojniku na služenju vojnog roka” brišu se.
Stav 3. briše se.
Član 34.
Posle člana 154. dodaje se član 154a, koji glasi:
“Član 154a
“Vojniku na služenju vojnog roka mogu se izreći sledeće disciplinske mere:
1) opomena;
2) ukor;
3) zabrana izlaska iz kasarne ili drugog vojnog objekta u trajanju do pet dana;
4) prekoredna služba u trajanju do tri smene;
5) zabrana udaljenja iz posebnih prostorija u vojnom objektu do pet dana, koju vojniku na služenju vojnog roka mogu da izriču pretpostavljene starešine na položaju komandira čete ili višem položaju.
Vojniku na služenju vojnog roka mogu se izreći sledeće disciplinske kazne:
1) vraćanje u prethodni čin;
2) oduzimanje čina;
3) zabrana udaljenja iz posebnih prostorija u vojnom objektu u trajanju do deset dana.
Vreme provedeno na izdržavanju disciplinske mere i disciplinske kazne zabrana udaljenja iz posebnih prostorija u vojnom objektu u trajanju preko dva dana, ne računa se u služenje vojnog roka.”
Član 35.
Propisi za izvršenje ovog zakona doneće se u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Do donošenja propisa iz stava 1. ovog člana primenjivaće se propisi koji su važili do dana stupanja na snagu ovog zakona, u delu u kojem nisu u suprotnosti sa ovim zakonom.
Član 36.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaju da važe čl. 231-239. Zakona o Vojsci Jugoslavije (“Službeni list SRJ”, br. 43/94, 28/96, 44/99, 74/99, 3/02 i 37/02, “Službeni list SCG”, br. 7/05 i 44/05 i “Službeni glasnik RS”, br. 116/07, 88/09 i 101/10 - dr. zakon).
Član 37.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IZ OBRAZLOENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA
Razlog za donošenje ovog zakona ogleda se u stvaranju mogućnosti za poboljšanje položaja profesionalnih vojnih lica, posebno kategorije profesionalnih vojnika na službi u Vojsci Srbije, kao i otklanjanju uočenih pravnih praznina i nepreciznosti u pojedinim rešenjima koje stvaraju teškoće u tumačenju odredaba zakona.
Predloženim izmenama i dopunama stvaraju se uslovi za obezbeđenje povoljnijeg položaja profesionalnih vojnika na službi u Vojsci Srbije u pogledu stvaranja mogućnosti za prijem istih, nezavisno od propisanih godina života, ukoliko potrebe službe zahtevaju, bez konkursa, na službu u Vojsku Srbije na neodređeno vreme, nakon najmanje tri godine neprekidne službe u svojstvu profesionalnog vojnika po ugovoru na određeno vreme.
Isto tako, predloženim izmenama stvaraju se uslovi za obezbeđenje povoljnijeg položaja profesionalnih pripadnika Vojske Srbije, posebno u delu koji se odnosi na ostvarivanje pojedinih naknada koje su bile propisane glavom XV - Zdravstveno osiguranje Zakona o Vojsci Jugoslavije, a koje su sada predviđene članom 21. Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o Vojsci Srbije, kojim je propisano da se nakon člana 93. dodaje odeljak 3a Naknade i pomoći u slučaju smrti, bolesti i rođenja i čl. 93a-93d kojima su regulisane predmetne naknade. Takođe se preciziraju odredbe koje se odnose na disciplinsku odgovornost pripadnika Vojske Srbije kao i pojedina stanja u službi.
Cilj koji treba postići donošenjem ovog zakona je obezbeđivanje efikasnog funkcionisanja Vojske Srbije, uz istovremeno stvaranje uslova za poboljšanje položaja profesionalnih pripadnika Vojske Srbije.
Donošenje ovog zakona je neophodno, jer predložena materijalna rešenja predstavljaju zakonodavnu materiju i ne mogu biti uređena i usklađena podzakonskim aktima za izvršenje Zakona o Vojsci Srbije.
III. OBJAŠNJENJE POJEDINAČNIH REŠENJA
Članom 1. Predloga zakona predviđa se izmena člana 9. u smislu da se pored oficira i podoficira koji čine profesionalna vojna lica precizira i treća kategorija kadra u okviru profesionalnih vojnih lica, profesionalni vojnik po ugovoru i ujedno se dodaje kategorija kadra profesionalnog vojnika po ugovoru na neodređeno vreme.
Članom 2. Predloga zakona u članu 19. Zakona precizira se da načelnik Generalštaba Vojske Srbije komanduje Vojskom Srbije u skladu sa zakonom, odlukama predsednika Republike i aktima komandovanja, a da lica na komandnim dužnostima komanduju sastavima Vojske Srbije u skladu sa zakonom i aktima komandovanja. Takođe, vrši se izmena stava 2. tako što se u delu nadležnosti načelnika Generalštaba Vojske Srbije predlaže da postavlja, unapređuje, raspoređuje, premešta i razrešava oficire u Vojsci Srbije do čina kapetana prve klase i odlučuje o prestanku njihove službe, na predlog neposredno potčinjenih starešina.
Članom 3. Predloga zakona vrši se dopuna u članu 32. Zakona u smislu preciziranja da ministar odbrane, na predlog načelnika Generalštaba Vojske Srbije uređuje drugo stručno osposobljavanje za oficire i podoficire.
Članom 4. Predloga zakona vrši se izmena u članu 39. Zakona tako što se predviđa da se opšti uslovi u pogledu godina života za prijem profesionalnog vojnog lica, u svojstvu profesionalnog vojnika, menjaju i iznose 35 godina života.
Članom 5. Predloga zakona predlaže se izmena člana 42. Zakona u smislu da se profesionalni vojnik po ugovoru na određeno vreme, nezavisno od propisanih uslova u pogledu godina života, može, ukoliko potrebe službe zahtevaju, bez konkursa primiti na službu u Vojsci Srbije u svojstvu profesionalnog vojnika po ugovoru na neodređeno vreme, nakon najmanje tri godine neprekidne službe u svojstvu profesionalnog po ugovoru na određeno vreme, predlaže se sadržina ugovora na neodređeno vreme kao i izmena stava 3. navedenog člana u smislu predloga da se ugovor o radu na određeno vreme produžava do ispunjenja uslova za penziju koji su propisani zakonom kojim se uređuje penzijsko i invalidsko osiguranje.
Članom 6. Predloga zakona predlaže se dopuna člana 44. Zakona u smislu uvođenja kategorije profesionalnih vojnika po ugovoru na neodređeno vreme, kao i mogućnost da se u svojstvu profesionalnog vojnika po ugovoru na određeno vreme primi i vojnik na služenju vojnog roka, nakon odsluženja vojnog roka, vojnik u rezervi i pripadnik aktivne rezerve.
Članom 7. Predloga zakona predlaže se dopuna člana 46. Zakona u smislu mogućnosti prevođenja iz jednog roda ili službe u drugi rod ili službu i kategorije profesionalnih vojnika po ugovoru na neodređeno vreme.
Članom 8. Predloga zakona predviđa se izmena naziva Odeljka iznad člana 55. Zakona tako da isti glasi: “2. Unapređenje oficira, podoficira i profesionalnih vojnika po ugovoru na neodređeno vreme”.
Članom 9. Predloga zakona predlaže se dopuna člana 55. Zakona u smislu dodavanja kategorije kadra profesionalnih vojnika po ugovoru na neodređeno vreme koji su obavezni da ispunjavaju opšte uslove radi unapređenja u viši čin.
Članom 10. Predloga zakona predviđa se izmena člana 58. Zakona u smislu propisivanja uslova koje pored opštih uslova treba da ispunjava profesionalni vojnik po ugovoru na neodređeno vreme da bi se unapredio u viši čin.
Članom 11. Predloga zakona predviđena je dopuna člana 67. Zakona kojom se stanja u službi predviđaju i za profesionalne vojnike po ugovoru na neodređeno vreme i precizira se da profesionalni vojnik po ugovoru na određeno vreme u toku službe može biti na dužnosti koja je ugovorena, udaljen od dužnosti i na lečenju, odnosno na bolovanju najkasnije do isteka ugovorenog roka.
Članom 12. Predloga zakona predviđa se dopuna člana 68. u smislu da se i kategorija kadra profesionalnih vojnika po ugovoru na neodređeno vreme postavlja na formacijsko mesto prema potrebama službe.
Članom 13. Predloga zakona predviđa se dopuna člana 69. tako što se dodaje kategorija profesionalnih vojnika po ugovoru na neodređeno vreme i precizira da se i profesionalni vojnik po ugovoru može postaviti na dužnost u okviru drugog roda ili službe samo uz svoj pristanak.
Članom 14. Predloga zakona vrši se dopuna člana 72v Zakona u smislu mogućnosti raspoređivanja i kategorije profesionalnih vojnika po ugovoru na neodređeno vreme.
Članom 15. Predloga zakona vrši se dopuna člana 76. Zakona u smislu dodavanja kategorije profesionalnih vojnika po ugovoru na neodređeno vreme i mogućnosti njihovog stavljanja u stanje u službi na raspolaganju.
Članom 16. Predloga vrši se dopuna člana 76a u smislu dodavanja kategorije profesionalnih vojnika po ugovoru na neodređeno vreme i određivanja stanja mirovanja i ovoj kategoriji kadra.
Članom 17. Predloga zakona vrši se izmena člana 83. Zakona u smislu definisanja i taksativno nabrojanih slučajeva koji se smatraju radom dužim od punog radnog vremena kada profesionalnom vojnom licu ne pripada uvećana plata. Navedeni predlog dopune člana 83. je u skladu sa životnim situacijama koje su se javljale u praksi i koje su izazivale nedoumice i različita tumačenja.
Članom 18. Predloga zakona predviđa se izmena člana 87. u smislu da lice koje po posebnoj odluci suda, izrečenu kaznu zatvora do jedne godine izvršava u prostorijama u kojima stanuje, uz dozvolu da napušta prostorije u kojima stanuje, radi vršenja dužnosti po potrebi službe ima pravo na naknadu plate. Imajući u vidu navedeno pojavila se potreba za usaglašavanjem odredbi važećeg Zakona o Vojsci Srbije sa odredbama Zakona o izvršenju krivičnih sankcija (“Službeni glasnik RS”, br. 55/14 i 35/19), budući da je odredbom člana 87. stav 3. važećeg Zakona o Vojsci Srbije propisano da profesionalnom vojnom licu ne pripada naknada plate ako je pravnosnažnom odlukom osuđeno na bezuslovnu kaznu zatvora. Na ovaj način bi se jasno napravila razlika između profesionalnog vojnog lica udaljenog od dužnosti radi izdržavanja kazne zatvora u Zavodu za izvršenje krivičnih sankcija, od profesionalnog vojnog lica udaljenog od dužnosti radi izdržavanja kazne zatvora u prostorijama u kojima stanuje, sa mogućnošću napuštanja istih radi obavljanja posla.
Članom 19. Predloga zakona predlaže se izmena člana 88. Zakona u smislu preciziranja kategorije kadra profesionalnih vojnih lica na određeno vreme i prava na otpremninu u slučaju kada istima prestane služba u Vojsci Srbije iz taksativno navedenih razloga.
Članom 20. Predloga zakona briše se član 89. Zakona s obzirom da se naknade koje pripadaju profesionalnim vojnim licima i članovima njihovih porodica u slučaju bolesti i smrti profesionalnog vojnog lica odnosno članova njegove porodice predlažu novim Odeljkom ovog predloga zakona.
Članom 21. Predloga zakona predlaže se da se posle člana 93. Zakona dodaju odeljak “3a Naknade i pomoći u slučaju smrti, bolesti i rođenja” i čl. 93a - 93d.
Članom 93a Predloga zakona predlaže se da profesionalno vojno lice ima pravo na naknadu pogrebnih troškova u slučaju smrti člana uže porodice, kao i pravo na naknadu pogrebnih troškova za člana uže porodice ili lice koje je snosilo troškove sahrane u slučaju smrti profesionalnog vojnog lica. Takođe, regulisana je mogućnost dodele solidarne pomoći profesionalnom vojnom licu u slučaju njegove duže i teže bolesti, odnosno duže i teže bolesti člana njegove uže porodice.
Članom 93b Predloga zakona predviđeno je pravo na jednokratnu novčanu pomoć članovima porodice profesionalnog vojnog lica koje za vreme službe ili vršenja dužnosti u vezi sa službom u Vojsci Srbije bez svoje krivice pogine ili umre, odnosno pravo na jednokratnu novčanu pomoć profesionalnom vojnom licu kod koga je nastupilo oštećenje njegovog organizma od najmanje 20% za vreme službe ili vršenja dužnosti u vezi sa službom u Vojsci Srbije.
Članom 93v Predloga zakona reguliše se pravo dece profesionalnog vojnog lica poginulog ili umrlog za vreme službe ili vršenja dužnosti u vezi sa službom u Vojsci Srbije, na naknade u vezi sa školovanjem, ukoliko ne ostvaruju učeničke ili studentske stipendije.
Članom 93g stav 1. Predloga zakona propisano je pravo na jednokratnu novčanu pomoć i pravo na naknade u vezi sa školovanjem za vojnika na služenju vojnog roka, lice u rezervnom sastavu kad se nalazi na vojnoj dužnosti u Vojsci Srbije, učenika i kadeta vojnoškolske ustanove i lice na drugom stručnom osposobljavanju za oficire i podoficire, odnosno za članove njihove uže porodice, pod istim uslovima koji važe za profesionalna vojna lica. Takođe, st. 2. i 3. istog člana Zakona predviđeno je, pod određenim uslovima, pravo na naknadu pogrebnih troškova i pravo na naknadu stvarnih troškova prevoza posmrtnih ostataka do mesta sahrane licu koje je snosilo te troškove, u slučaju smrti vojnika na služenju vojnog roka, lica u rezervnom sastavu kad se nalazi na vojnoj dužnosti u Vojsci Srbije, učenika i kadeta vojnoškolske ustanove i lica na drugom stručnom osposobljavanju za oficire i podoficire.
Članom 93d Predloga zakona predviđen je pravni osnov za donošenje podzakonskog propisa kojim bi se bliže uredili uslovi, način ostvarivanja i visina naknada i pomoći u slučaju smrti, bolesti i rođenja.
Članom 22. Predloga zakona vrši se dopuna člana 110. u smislu da se u okviru razloga za prestanak službe oficira, podoficira i profesionalnih vojnika po ugovoru na neodređeno vreme precizira dan izvršnosti presude vojnog disciplinskog suda kojom se isti osuđuju na disciplinsku kaznu gubitak čina ili gubitak službe, dodaje se i situacija kada se posle lečenja od bolesti zavisnosti ponovo utvrdi upotreba alkohola, takođe vrši se dopuna u smislu predviđanja uslova u pogledu dužine trajanja staža i godina starosti za prestanak profesionalne vojne službe i kategoriji profesionalnih vojnika po ugovoru na neodređeno vreme i predlaže se da razlog za prestanak službe svih kategorija kadra zaposlenih na neodređeno vreme bude ukoliko isti budu osuđeni na bezuslovnu kaznu zatvora u trajanju dužem od jedne godine - danom pravnosnažnosti presude, kao i iz ostalih razloga predviđenih ugovorom o radu. Vrši se izjednačavanje svih kategorija kadra zaposlenih na neodređeno vreme dodavanjem profesionalnih vojnika po ugovoru na neodređeno vreme i u delu koji se odnosi na uslove za prestanak službe po potrebi službe kao i mogućnost prestanka službe po potrebi službe sa pravom na starosnu penziju nakon najmanje 45 godina života i neprekidno provedenih 20 godina efektivne službe u Vojsci Srbije nakon ispunjenja određenih uslova.
Članom 23. Predloga zakona vrši se dopuna odredbe člana 112. Zakona u smislu da se profesionalnom vojniku po ugovoru na određeno vreme radni odnos produžava nakon isteka roka koji je predviđen u ugovoru i sve dok se nalazi u statusu lečenje - bolovanje imajući u vidu da se dešavalo da zaposleni zadobiju teške telesne povrede pri izvršavanju zadataka, da lečenje i oporavak traju duži vremenski period, a u međuvremenu istekne ugovor o radu, a kako isti ne može proći lekarski pregled prestaje mu služba na određeno vreme. Takođe se u članu 112. predlaže dopuna u delu koji se odnosi na razloge za prestanak službe pre isteka ugovorenog roka za profesionalne vojnike po ugovoru na određeno vreme, kao i da profesionalnom vojniku po ugovoru na određeno vreme služba u Vojsci Srbije prestaje po sili zakona kada navrši 40 godina penzijskog staža i 53 godine života, sa pravom na penziju.
Članom 24. Predloga zakona predlaže se dopuna člana 116. Zakona tako što se predviđa da se predlog za prestanak službe profesionalnog vojnika po ugovoru na određeno vreme i u slučaju gubitka čina ili u slučaju postojanja izvršne presude vojnog disciplinskog suda kojom se osuđuje na disciplinsku kaznu gubitak službe, dostavlja starešini nadležnom za donošenje akta o prestanku službe u roku od 15 dana od dana kada je nastao razlog prestanak službe.
Članom 25. Predloga zakona predviđa se izmena člana 117. Zakona kako bi se iz Zakona o Vojsci Srbije izbrisao pojam i posledice akta o razrešenju, tj. rešenja o razrešenju, koje donosi starešina na položaju komandanta bataljona ili njemu ravan ili viši starešina, jer se donošenje ovog rešenja u praksi pokazalo bespotrebnim čak u određenim slučajevima i štetnim. Ovo iz razloga što se naredbom o prestanku službe sve rešava u vezi daljeg statusa lica, kao što je slučaj i sa civilnim licima u Vojsci (za koje se ne donosi akt o razrešenju već samo rešenje o prestanku službe), tako da se pokazalo da donošenje posebnog rešenja o razrešenju samo bespotrebno produžava postupak prestanka službe lica, s obzirom da se i protiv tog rešenja može uložiti žalba i pokrenuti upravni spor. Pored navedenog, rešenjem o razrešenju konstatuje se činjenica već utvrđena i konstitutivno uređena naredbom o prestanku službe, tako da ono ima više deklaratorni karakter.
Članom 26. Predloga zakona predlaže se dopuna člana 129. Zakona u smislu da civilnim licima na službi u Vojsci Srbije može prestati služba bez njihove saglasnosti ako se posle lečenja od bolesti zavisnosti ponovo utvrdi upotreba alkohola.
Članom 27. Predloga zakona predviđa se izmena člana 131. Zakona u smislu da civilnom licu na službi u Vojsci Srbije služba prestaje po sili zakona u roku ne dužem od 30 dana od dana dostavljanja pravnosnažnog rešenja o utvrđivanju gubitka radne sposobnosti.
Članom 28. Predloga zakona predlaže se izmena člana 134. Zakona iz razloga što su dodate ili dopunjene pojedine tačke predmetnog člana koji se odnosi na vojne službenike i vojne nameštenike, a koje upućuju na shodnu primenu odredaba koje se primenjuju za profesionalna vojna lica.
Članom 29. Predloga zakona predviđa se dopuna člana 136. Zakona u smislu preciziranja ovlašćenja ministra odbrane da rešava o stanjima u službi podoficira i oficira zaključno sa činom kapetana prve klase, raspoređenih i postavljenih na formacijska mesta van Vojske Srbije, kao i ovlašćenje da proizvodi u početni čin podoficira na službi van Vojske Srbije.
Članom 30. Predloga zakona predviđa se dopuna člana 137. Zakona u smislu preciziranja ovlašćenja načelnika Generalštaba Vojske Srbije da rešava o stanjima u službi profesionalnih vojnika po ugovoru na neodređeno vreme, podoficira i oficira do čina kapetana prve klase u Vojsci Srbije, kao i ovlašćenje da proizvodi u početni čin podoficira na službi u Vojsci Srbije.
Članom 31. Predloga zakona predlaže se brisanje člana 138. Zakona iz razloga usklađivanja sa prethodnim predlozima u vezi sa ukidanjem donošenja rešenja o razrešenju, a iz razloga što se u praksi pojavljuje problem da u postupku prestanka službe profesionalnog vojnog lica koegzistiraju dva upravna akta (naredba o prestanku profesionalne vojne službe i rešenje o razrešenju), čime se daje mogućnost stranci da u istoj upravnoj stvari paralelno vodi dva postupka i to kako protiv naredbe o prestanku profesionalne vojne službe, tako i protiv rešenja o razrešenju.
Članom 32. Predloga zakona predlaže se izmena člana 152. Zakona i prediđa se da se disciplinska kazna “vraćanje u prethodni čin” ne može izreći potporučniku, vodniku, niti profesionalnom vojniku po ugovoru na neodređeno vreme u činu razvodnika, kao i da disciplinska kazna “gubitak čina” povlači i gubitak službe oficira, podoficira, odnosno profesionalnog vojnika po ugovoru na neodređeno vreme.
Članom 33. Predloga zakona predlaže se da se u članu 154. Zakona briše kategorija vojnika na služenju vojnog roka.
Članom 34. Predloga zakona predlaže se da se posle člana 154. Zakona doda član 154a koji predviđa disciplinske mere i disciplinske kazne koje se mogu izreći vojniku na služenju vojnog roka.
Članom 35. Predloga zakona definiše se da će se propisi za izvršenje ovog zakona doneti u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona i da će se do donošenja istih primenjivati propisi koji su važili do dana stupanja na snagu ovog zakona, u delu u kojem nisu u suprotnosti sa ovim zakonom.
Članom 36. Predloga zakona predviđa se da danom stupanja na snagu ovog zakona prestaju da važe čl. 231-239. Zakona o Vojsci Jugoslavije (“Službeni list SRJ”, br. 43/94, 28/96, 44/99, 74/99, 3/02 i 37/02, “Službeni list SCG”, br. 7/05 i 44/05 i “Službeni glasnik RS”, br. 116/07, 88/09 i 101/10 - dr. zakon).
Članom 37. Predloga zakona predviđa se da ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IV. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENJE ZAKONA
Za realizaciju predloga zakona obezbeđena su sredstva u skladu sa Zakonom o budžetu za 2025. godinu na razdelu 19 - Ministarstvo odbrane, šifra izvora finansiranja 01 - Budžet, u okviru programa “Operacije i funkcionisanje MO i VS”:
1. programska aktivnost “Administracija i upravljanje” po kontima ekonomske klasifikacije:
- 411 - Plate, dodaci i naknade zaposlenih, u ukupnom iznosu od 60.479.719.000 dinara,
- 412 - Socijalni doprinosi na teret poslodavca, u ukupnom iznosu od 12.902.589.000 dinara
- 414 - Socijalna davanja zaposlenima, u ukupnom iznosu od 870.240.000 dinara i
- 415 - Naknade troškova za zaposlene, u ukupnom iznosu od 5.502.783.000 dinara
2. programska aktivnost “Operacije i funkcionisanje MO i VS” po kontima ekonomske klasifikacije:
- 414 - Socijalna davanja zaposlenima, u ukupnom iznosu od 244.206.000 dinara,
- 416 - Nagrade zaposlenima i ostali posebni rashodi, u ukupnom iznosu od 534.920.000 dinara,
- 422 - Troškovi putovanja, u ukupnom iznosu od 1.315.663.000 dinara i
Sredstva za realizaciju Predloga zakona za 2026. i 2027. godinu, u okviru programa “Operacije i funkcionisanje MO i VS”, programska aktivnost “Administracija i upravljanje” biće planirana u okviru limita utvrđenih za razdeo Ministarstva odbrane.
V. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Razlozi za donošenje zakona po hitnom postupku, saglasno članu 167. Poslovnika Narodne skupštine (“Službeni glasnik RS”, broj 20/12), ogledaju se u tome što bi nedonošenje istog po hitnom postupku moglo da prouzrokuje štetne posledice po bezbednost zemlje i rad Ministarstva odbrane i Vojske Srbije, s obzirom da se stvaranjem mogućnosti za prijem profesionalnih vojnika na službu u Vojsku Srbije na neodređeno vreme, nakon najmanje tri godine neprekidne službe u svojstvu profesionalnog vojnika po ugovoru na određeno vreme, omogućava efikasnija popuna, organizacija i funkcionisanje Vojske Srbije.
Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 21.11.2025.










