Zastava Bosne i Hercegovine

PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O REGISTRU ADMINISTRATIVNIH POSTUPAKA - Tekst propisa


Član 1.

U Zakonu o Registru administrativnih postupaka (“Službeni glasnik RS”, broj 44/21), u članu 1. reč: “eUprave” zamenjuje se rečju: “Registra”.

Član 2.

Član 2. menja se i glasi:

“Pojedini izrazi koji se koriste u smislu ovog zakona, imaju sledeće značenje:

1) Administrativni postupak (u daljem tekstu: postupak) u smislu ovog zakona, je upravni i drugi postupak koji sprovode državni organi i organizacije, organi i organizacije autonomnih pokrajina i organi i organizacije jedinica lokalne samouprave, ustanove, javna preduzeća, posebni organi preko kojih se ostvaruje regulatorna funkcija, kao i pravna i fizička lica kojima su poverena javna ovlašćenja (u daljem tekstu: organi) i koji se pokreću po zahtevu privrednih subjekata i građana radi ostvarivanja određenog prava ili ispunjavanja propisane obaveze, a koji se upisuje u Registar administrativnih postupaka u skladu sa ovim zakonom i Metodologijom utvrđenom na osnovu ovog zakona. Administrativni postupak se odnosi na ostvarivanje prava, obaveza i pravnih interesa privrednih subjekata i građana u kojima organi izdaju licence, dozvole, odobrenja, saglasnosti, rešenja, uverenja, potvrde, sertifikate, izveštaj, mišljenje, obaveštenje, svedočanstvo, uslove, deklaraciju, zapisnik, lične i druge dokumente, izvode iz službenih evidencija ili unose dostavljene podatke i dokumente u određene javne evidencije u skladu sa zakonom. Administrativnim postupkom se u smislu ovog zakona ne smatraju sudski postupci i postupci koje sprovode imaoci javnih ovlašćenja poverenih od strane suda, postupci koji proističu iz radnog odnosa u organu, kao i postupci koji se pokreću na zahtev organa, a koje sprovodi drugi organ;

2) Registar jeste jedinstvena, centralizovana, elektronski vođena evidencija o postupcima koji se sprovode u Republici Srbiji, i administrativnim zahtevima za poslovanje i neporeskim prihodima, a u koju se podaci unose i čuvaju u skladu sa ovim zakonom i podzakonskim aktima donetim na osnovu ovog zakona;

3) Obveznik upisa, odnosno ažuriranja podataka u Registru (u daljem tekstu: obveznik upisa) je organ na republičkom, odnosno pokrajinskom, odnosno lokalnom nivou u čijoj je nadležnosti izrada nacrta, odnosno predloga propisa kada predlagač propisa nije Vlada, a kojim se uređuje postupak;

4) Administrativni zahtevi su uslovi koje privredni subjekti i ostali pružaoci usluga treba da ispunjavaju u skladu sa pravnim sistemom Republike Srbije da bi nesmetano obavljali poslovanje, kao i poslovno nastanjivanje;

5) Jedinstvena evidencija neporeskih prihoda (u daljem tekstu: Evidencija) predstavlja jedinstveno mesto na kome se nalaze informacije o neporeskim prihodima koji se naplaćuju fizičkim ili pravnim licima za korišćenje javnih dobara ili za pružanje javnih usluga, u skladu sa zakonom koji uređuje budžetski sistem;

6) obveznik upisa, odnosno ažuriranja podataka u evidenciji (u daljem tekstu: obveznik upisa u evidenciju) je organ na republičkom, odnosno pokrajinskom, odnosno lokalnom nivou u čijoj je nadležnosti izrada nacrta odnosno predloga propisa kada predlagač propisa nije Vlada, a kojim se uređuje neporeski prihod.

Izuzetno od stava 1. tačka 3) ovog člana, obveznik upisa republičkih administrativnih taksi, odnosno naknada za korišćenje javnih dobara, kao i usklađenih dinarskih iznosa, njihovih izmena i ukidanja u Registru, uvek je organ u čijoj je nadležnosti izrada nacrta, odnosno predloga propisa koji uređuje, odnosno sprovodi postupak u okviru koga se ta taksa, odnosno naknada naplaćuje.

Izuzetno od stava 1. tačka 3) ovog člana jedinice lokalne samouprave su obveznici upisa podataka o administrativnim postupcima iz svoje izvorne nadležnosti nezavisno od toga ko priprema nacrt propisa kojim se uređuje taj postupak.

Izuzetno, obveznik upisa drugih cena usluga koje se ne uređuju zakonom koji propisuje republičke administrativne takse su organi koji uređuju cenu usluga ili organi koji pripremaju predlog cene usluga koje usvaja Vlada.

Obveznik upisa, odnosno ažuriranja postupaka, može u potpunosti uključiti u upis i ažuriranje podataka o postupku organ koji sprovodi konkretan postupak.

Izuzetno od stava 1. tačka 6) obveznik upisa naknada za korišćenje javnih dobara, odnosno ažuriranja podataka u Evidenciji uvek je organ koji sprovodi postupak u okviru koga se naknada za korišćenje javnih dobara naplaćuje.

Izuzetno od stava 1. tačka 6) ovog člana, nadležni organ za izradu nacrta zakona kojim se uređuju republičke administrativne takse, odnosno naknade za korišćenje javnih dobara, kroz sistem dostavlja izmene tih zakona u mašinski čitljivom ili drugom elektronskom formatu nadležnom organu za vođenje Evidencije, radi ažuriranja podataka o republičkim administrativnim taksama, odnosno naknadama za korišćenje javnih dobara, koje on unosi u Evidenciju i objavljuje.”

Član 3.

U članu 3. stav 1. menja se i glasi:

“Cilj ovog zakona je uređenje uspostavljanja i upravljanja Registrom i Evidencijom, koji sadrže tačne i ažurne podatke o postupcima i neporeskim prihodima koji se naplaćuju u tim postupcima, kako bi se obezbedile precizne i javno dostupne informacije i uspostavila jedinstvena metodologija za njihovo standardizovano, efikasno i ekonomično vođenje, kao i elektronsko plaćanje na Portalu eUprava.”

U članu 3. stav 2. posle reči: “metodološkim pravilima” dodaju se zapeta i reči: “kao i obezbeđivanje tačnih podataka u Evidenciji za izvršavanje elektronskog plaćanja neporeskih prihoda”

Član 4.

U članu 4. stav 1. reči: “službe Vlade nadležne” zamenjuju rečima: “organa nadležnog”, a reči u zagradi: “Služba Vlade” zamenjuju rečima: “organ nadležan za eUpravu”.

U stavu 2. tačka 4) na kraju rečenice tačka se zamenjuje tačkom i zapetom.

U stavu 2. posle tačke 4) dodaje se tačka 4a) koja glasi:

“4a) vođenje jedinstvene i ažurne evidencije svih neporeskih prihoda i obezbeđivanje podataka za njihovo elektronsko plaćanje.”

U stavu 3. reči: “Služba Vlade” zamenjuju se rečima: “Organ nadležan za eUpravu”.

Član 5.

U članu 8. stav 1. reč: “eUprava” zamenjuje se rečju: “Registra”.

U stavu 2. reč: “eUprava” zamenjuje se rečju: “Registra”.

Posle stava 2. dodaje se novi stav 3. koji glasi:

“Na Portalu Registra dostupni su i svi potrebni podaci za plaćanje neporeskih prihoda iz Evidencije.”

Dosadašnji stav 3. postaje stav 4.

Član 6.

U članu 12. posle stava 8. dodaje se novi stav 9. koji glasi:

            “Obveznik upisa upisuje neporeske prihode preuzimajući podatke iz Evidencije, ukoliko su ti podaci upisani u Evidenciju.”

Dosadašnji stav 9. postaje stav 10.

U dosadašnjem stavu 10, koji postaje stav 11, broj: “9” zamenjuje se brojem: “10”.

U dosadašnjem stavu 11, koji postaje stav 12, reči: “eUprava, u delu koji se odnosi na Registar” zamenjuju se rečju: “Registra”.

Dosadašnji stav 12. postaje stav 13.

U dosadašnjem stavu 13. koji postaje stav 14. reči: “Javnog preduzeća Službeni glasnik” zamenjuju se rečima: “izdavača republičkog službenog glasila”.

Član 7.

U članu 14. stav 1. u uvodnoj rečenici posle reči: “Obveznik upisa”, dodaju se reči: “i obveznik upisa u Evidenciju”, a posle reči: “postupka” dodaje se zapeta i reči: “odnosno neporeskog prihoda”.

U stavu 2. posle reči: “Postupak”, dodaje se zapeta i reči: “odnosno neporeski prihod u Evidenciji”, a posle reči: “taj postupak”, dodaje se zapeta i reči: “odnosno neporeski prihod”.

Član 8.

Posle Glave IV. UPIS U REGISTAR i čl. od 12. do 15, posle člana 15. dodaje se Glava IVa sa čl. od 15a do 15g i Glava IVb sa članom 15d koji glase:

“IVa JEDINSTVENA EVIDENCIJA NEPORESKIH PRIHODA

Nadležnost za uspostavljanje i upravljanje Evidencijom

Član 15a

Evidenciju uspostavlja i njome upravlja nadležni organ uz tehničku podršku organa nadležnog za eUpravu.

Evidencija predstavlja sastavni deo Registra i sastoji se iz više pojedinačnih evidencija.

Pojedinačne evidencije su vezane za propis koji čini osnov za naplatu neporeskog prihoda i za njihovo uspostavljanje, upravljanje i vođenje zaduženi su organi u čijoj je nadležnosti izrada nacrta odnosno predloga propisa kada predlagač propisa nije Vlada, a kojim se uređuje neporeski prihod.

Nadležni organ je u obavezi da obezbedi tehničke uslove za uspostavljanje pojedinačnih evidencija iz stava 3. ovog člana.

Podaci koji se upisuju u Evidenciju

Član 15b

Pojedinačna evidencija obavezno sadrži sledeće podatke:

1)         naziv pojedinačne evidencije;

2)         pravni osnov za naplatu neporeskog prihoda iz pojedinačne evidencije;

3)         naziv organa odgovornog za administriranje pojedinačnom evidencijom;

4)         naziv organa odgovornog za unos neporeskih prihoda;

5)         vrsta neporeskog prihoda;

6)         naziv primaoca neporeskog prihoda;

7)         adresa primaoca neporeskog prihoda;

8)         broj računa na koji se vrši uplata neporeskog prihoda;

9)         datum aktivacije pojedinačne evidencije;

10)       datum početka primene propisa na kome se temelji pojedinačna evidencija;

11)       nivo pristupa pojedinačnoj evidenciji;

12)       status pojedinačne evidencije u pogledu njene potpunosti, i

13)       podatke o svakom pojedinačnom neporeskom prihodu iz evidencije.

Podaci koji se upisuju u Pojedinačnu evidenciju neporeskih prihoda

Član 15v

Pojedinačna evidencija iz člana 15a ovog zakona sadrži podatke o svim neporeskim prihodima, odnosno taksama i naknadama koje čine njen sadržaj.

Podaci koji se unose u pojedinačnu evidenciju za svaki pojedinačni neporeski prihod su:

1) Opšti podaci o neporeskom prihodu, koje čine:

(1) vrsta neporeskog prihoda;

(2)        identifikacioni broj neporeskog prihoda;

(3) naziv neporeskog prihoda;

(4) naziv pojedinačne evidencije kojoj neporeski prihod pripada;

(5) Tarifni broj takse;

(6) Tarifni stav takse;

(7) Tarifna tačka takse;

(8) Tarifna podtačka takse;

(9) alineja.

2) Podaci za obračun visine neporeskog prihoda, koji čine:

(1)        način utvrđivanja visine neporeskog prihoda;

(2)        vrsta neporeskog prihoda;

(3)        iznos neporeskog prihoda.

3) Podaci potrebni za uplatu neporeskog prihoda, koje čine:

(1)        naziv primaoca;

(2)        adresa primaoca;

(3)        svrha plaćanja;

(4)        broj računa na koji se uplata vrši.

Upis i kontrola upisa u Evidenciju

Član 15g

Obveznik upisa u Evidenciju je u obavezi da upiše, odnosno ažurira svaki podatak o neporeskom prihodu za koji je nadležan u smislu ovog zakona, u skladu sa ovim zakonom i u roku propisanom ovim zakonom.

Obveznik upisa u Evidenciju rešenjem imenuje i razrešava najmanje jednog administratora pojedinačne evidencije i bez odlaganja o tome obaveštava nadležni organ, koji mu obezbeđuje uslove za otvaranje pojedinačne evidencije.

Po prijemu obaveštenja iz stava 2. ovog člana, nadležni organ omogućava pristup administratoru pojedinačne evidencije, najkasnije u roku od tri radna dana od dana prijema zahteva.

Obveznik upisa u Evidenciju, pored administratora iz stava 2. ovog člana, može da odredi ovlašćena lica koja vrše upis i ažuriranje svih neporeskih prihoda iz nadležnosti organa u pojedinačnu evidenciju i o tome obaveštava nadležni organ kroz Evidenciju.

Administrator pojedinačne evidencije iz stava 2. ovog člana je u obavezi da blagovremeno, najkasnije u roku od tri radna dana, obezbedi pristup ovlašćenim licima iz stava 4. ovog člana zaduženim za upis, ažuriranje ili brisanje podataka o neporeskim prihodima, u skladu sa ovim zakonom.

Administrator iz stava 2. ovog člana vrši proveru i potvrđivanje ispravnosti podataka upisanih u Pojedinačnu evidenciju.

Ovlašćeno lice iz stava 4. ovog člana unosi sve podatke o neporeskom prihodu u pojedinačnu evidenciju.

Administrator iz stava 2. ovog člana može u potpunosti preuzeti ulogu ovlašćenih lica za unos podataka u pojedinačnu evidenciju i unositi i ažurirati sve podatke koji se unose o svakom pojedinačnom neporeskom prihodu.

Za tačnost unetih podataka u pojedinačnu evidenciju odgovara administrator iz stava 2. ovog člana.

Izuzetno od st. 2. i 4. ovog člana, jedinica lokalne samouprave određuje ovlašćena lica svojom odlukom ili internim aktom iz člana 10. stav 5. ovog zakona.

Jedinice lokalne samouprave su obveznici upisa podataka o neporeskim prihodima iz svoje izvorne nadležnosti, odnosno svim neporeskim prihodima koje naplaćuju i utvrđuju svojim aktima.

Podaci u Evidenciji i Pojedinačnim evidencijama moraju biti u skladu sa propisima na kojima su zasnovani.

Danom stupanja na snagu, odnosno primene propisa ukoliko je odložena primena propisa, odnosno odredbi propisa kojim se uređuje neporeski prihod, podaci o neporeskom prihodu postaju javno dostupni na Portalu Registra i koriste se za naplatu neporeskih prihoda.

Danom prestanka važenja odredbi propisa kojim se uređuje neporeski prihod, vrši se arhiviranje podataka u Evidenciji koji se odnose na taj neporeski prihod.

Izuzetno, neporeski prihod se može unositi u Evidenciju preko Registra ukoliko nije unet na način propisan čl.15a do 15g ovog zakona.

Ukoliko se neporeski prihod u Evidenciju unosi u skladu sa stavom 15. ovog člana, otvara se pojedinačna evidencija na osnovu unetih podataka, odnosno dopunjava postojeća, a nadležni organ se obraća organu obvezniku upisa u Evidenciju da pristupi imenovanju administratora i otvaranju pojedinačne evidencije, odnosno potvrdi unos u već postojeću.

Način funkcionisanja Evidencije i bliži sadržaj, kao i postupak upisa, izmene upisa i brisanja podataka o neporeskim prihodima, povezivanja sa Pravno-informacionim sistemom Republike Srbije koji se objavljuje na internet stranama izdavača republičkog službenog glasila, kao i način potvrđivanja ispravnosti podataka, statusa registracije neporeskih prihoda i ostalih elemenata propisanih čl. 15a do 15g ovog zakona, bliže uređuje Vlada, na predlog nadležnog organa.

 IVb RAZMENA PODATAKA IZ REGISTRA

Član 15d

U cilju razmene i preuzimanja tačnih i ažurnih podataka o administrativnim postupcima i neporeskim prihodima koji se sprovode, odnosno naplaćuju od strane organa javne vlasti u elektronskoj upravi, Registar se koristi i predstavlja izvorni registar, odnosno izvornu službenu evidenciju.

Podaci iz Registra iz stava 1. ovog člana vode se u skladu sa ovim zakonom, dok se izvornost tih podataka obezbeđuje na osnovu podataka iz propisa kojim se uređuju administrativni postupci i neporeski prihodi.

Podaci iz Registra preuzimaju se u:

1)         sistem elektronskog plaćanja taksi i drugih troškova za administrativne postupke i naknada za korišćenje javnih dobara preko sistema elektronske uprave Republike Srbije;

2)         sistem Uprave za trezor;

3)         Nacionalni spoljnotrgovinski jednošalterski sistem.

Drugi veb portali kojima upravljaju organi javne uprave koji pružaju usluge, odnosno informacije o uslugama, kao i drugi sistemi elektronske uprave, odnosno registri mogu preuzimati podatke iz Registra iz stava 1. ovog člana u skladu sa propisima.

Način prenosa podataka u sisteme iz stava 3. ovog člana i njihov sadržaj, bliže uređuje Vlada, na predlog nadležnog organa.”

Član 9.

Obveznici upisa u Evidenciju na republičkom nivou dužni su da izvrše upis podataka o neporeskim prihodima najkasnije do 30. juna 2026. godine, a na nivou pokrajine i jedinice lokalne samouprave do 31. oktobra 2026. godine.

Član 10.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.

IZ OBRAZLOENJA

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

Zakonom o Registru administrativnih postupaka uspostavljena je jedinstvena baza podataka o svim postupcima koji se sprovode na republičkom, pokrajinskom i lokalnom nivou, na zahtev fizičkih i pravnih lica, kako bi ostvarili neko svoje pravo ili ispunili obavezu. Registar administrativnih postupaka (u daljem tekstu: RAP) sadrži podatke o više od 3500 postupaka namenjenih privredi i građanima, na republičkom i pokrajinskom nivou, kao i oko 2500 postupaka na nivou jedinica lokalne samouprave.

Ukoliko postoji elektronska usluga, RAP će korisnika preusmeriti na stranu na kojoj se može pokrenuti digitalizovani postupak pri čemu se plaćanje usluga vrši uplatom preko pošte ili banke ili pak elektronskim plaćanjem. Međutim, u određenom broju postupaka nadležni organi još uvek zahtevaju uplatnicu kao dokaz o plaćenom iznosu ili dostavljanje izvoda iz banke. Na ovaj način se stvaraju nepotrebni administrativni troškovi plaćanja finansijskih izdataka za privredu i građane. Ovi troškovi obuhvataju vreme potrebno da se izvrši plaćanje u pošti ili banci, vreme potrebno za popunjavanje uplatnice, provizija banke, itd. Dati problem za posledicu ima poskupljenje javne usluge i nepotrebno otežavanje ostvarivanja prava i obaveza za privredu i građane.

Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu je razvila platformu “Plati”, koja omogućava onlajn generisanje uplatnice i elektronsko plaćanje, bez dostavljanja dokaza o izvršenoj uplati organu nadležnom za sprovođenje administrativnog postupka. U ovom trenutku, datu platformu koristi Ministarstvo unutrašnjih poslova za plaćanja u svojim administrativnim postupcima.

Cilj Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o Registru administrativnih postupaka (u daljem tekstu: Predloga zakona) je omogućavanje elektronskog plaćanja u administrativnim postupcima, kao i smanjenje administrativnih troškova za privredu i građane.

Predloženim rešenjem Predloga zakona, uvodi se Jedinstvena evidencija neporeskih prihoda (u daljem tekstu: Evidencija), koja će se povezati sa platformom “Plati” i omogućiti svim fizičkim i pravnim licima, korisnicima usluga javne uprave, da elektronskim putem izvrše plaćanje za svaku javnu uslugu na republičkom, pokrajinskom i lokalnom nivou, bez obaveze dostavljanja dokaza o izvršenoj uplati nadležnom organu za sprovođenje postupka. Uspostavljanjem Evidencije omogućiće se unapređenje usluge elektronskog plaćanja, koja će na ovaj način biti omogućena svim organima državne uprave, na republičkom, pokrajinskom i lokalnom nivou.

Napominjemo da je Vlada Republike Srbije u oktobru 2024. godine usvojila je Reformsku agendu Republike Srbije, kao deo EU Plana rasta za Zapadni Balkan, u kome je reformu sistema neporeskih prihoda stavila kao jednu od strateških reformi za naredne tri godine. Kroz Reformsku agendi, Republika Srbija se obavezala da će do kraja 2026. godine obezbediti elektronsko plaćanje svih poreskih i neporeskih prihoda.

III. OBRAZLOŽENjE POJEDINAČNIH REŠENjA

Članom 1. menja se postojeći član 1. i utvrđuje se da je sadržaj Registra administrativnih postupaka (u daljem tekstu - Registar) vidljiv na sopstvenom portalu Registra.

Članom 2. menja se postojeći član 2. kojim se utvrđuje da Registar sadrži Jedinstvenu evidenciju neporeskih prihoda (u daljem tekstu: Evidencija) kao svoj sastavni deo, i podatke o svim neporeskim prihodima koji se naplaćuju fizičkim ili pravnim licima za korišćenje javnih dobara (naknada) ili pružanje određene javne usluge, odnosno u sprovođenju administrativnog postupka, u skladu sa zakonom kojim se uređuje budžetski sistem. Takođe, definiše se da je obveznik upisa podataka u Evidenciju organ u čijoj nadležnosti je izrada nacrta odnosno predloga propisa kada predlagač propisa nije Vlada, a kojim se uređuje neporeski prihod. Ovim članom se definiše da su jedinice lokalne samouprave obveznici upisa podataka o administrativnim postupcima iz svoje izvorne nadležnosti bez obzira ko priprema nacrt propisa kojim se uređuje taj postupak. Takođe, Zakon propisuje da nadležni organ za izradu nacrta zakona kojim se uređuju republičke administrativne takse, kroz sistem dostavlja izmene tog zakona u mašinski čitljivom ili drugom elektronskom formatu nadležnom organu za vođenje Evidencije, radi ažuriranja podataka o republičkim administrativnim taksama, koje on unosi u Evidenciju i objavljuje. U ovom članu se propisuje i da su jedinice lokalne samouprave obveznici podataka o administrativnim postupcima iz svoje izvorne nadležnosti nezavisno od toga ko priprema nacrt propisa kojim se uređuje taj postupak.

Članom 3. menja se postojeći član 3. kojim su definisani cilj i svrha zakona, tako da se odnose i na Evidenciju, kako bi se omogućilo elektronsko plaćanje neporeskih prihoda.

Članom 4. menja se postojeći član 4. i njime se precizira da upravljanje Registrom obuhvata i vođenje jedinstvene i ažurne evidencije svih neporeskih prihoda i obezbeđivanje podataka za njihovo elektronsko plaćanje.

Članom 5. menja se postojeći član 8. kako bi se preciziralo da se na portalu Registra nalaze javno dostupni podaci o administrativnim postupcima i potrebni podaci za plaćanje neporeskih prihoda.

Članom 6. menja se postojeći član 12. kojim se precizira se obaveza obveznika upisa da preuzima podatke iz Evidencije.

Članom 7. se propisuje da se rokovi koji se odnose na administrativne postupke, odnose i na neporeske prihode.

Članom 8. uvodi se nova Glava IVa sa novim članovima od 15a do 15g i nova Glava IVb sa članom 15d. Novim članom 15a je definisano da Evidenciju uspostavlja i njome upravlja Republički sekretarijat za javne politike. Evidenciju čini više pojedinačnih evidencija koje su vezane za propis koji predstavlja izvor za naplatu neporeskog prihoda. Pojedinačne evidencije uspostavljaju, upravljaju i vode organi u čijoj nadležnosti je izrada nacrta odnosno predloga propisa kada predlagač propisa nije Vlada, a kojim se uređuje neporeski prihod. Novim članom 15b je definisano koje podatke sadrži pojedinačna evidencija. Novim članom 15v je definisano koji podaci se unose u pojedinačnu evidenciju za svaki pojedinačni neporeski prihod. Novim članom 15g se definišu obaveznik upisa, ažuriranje i kontrola podataka o neporeskim prihodima. Obveznik upisa u Evidenciju rešenjem imenuje i razrešava administratora pojedinačne evidencije, a može da odredi i ovlašćena lica koja vrše upis i ažuriranje svih neporeskih prihoda iz nadležnosti organa u pojedinačnoj evidenciji. Administrator pojedinačne evidencije vrši proveru i potvrđivanje ispravnosti podataka upisanih u pojedinačnu evidenciju. Takođe, utvrđuje se da su jedinice lokalne samouprave obveznici upisa podataka o neporeskim prihodima iz svoje izvorne nadležnosti, koje naplaćuju i utvrđuju svojim aktima. Ovim članom se utvrđuje i da podaci postaju javno dostupni na Portalu Registra i mogu se koristiti za naplatu neporeskih prihoda. Ovim članom je predviđeno i donošenje podzakonskog akta kojim će se urediti način funkcionisanja Evidencije, njen bliži sadržaj, postupak upisa, izmene i brisanja neporeskih prihoda, način potvrđivanja ispravnosti podataka i ostalih elemenata. Novim članom 15d definiše se Registar kao izvorni registar, odnosno izvornu službenu evidenciju za podatke o administrativnim postupcima i neporeskim prihodima koji se sprovode i naplaćuju na teritoriji Republike Srbije od strane organa javne vlasti i koji se u registru vode na osnovu ovog zakona, a čija se izvornost obezbeđuje na osnovu podataka iz propisa kojim se uređuju administrativni postupci i neporeski prihodi. Podaci iz Registra i Evidencije preuzimaju se u: sistem elektronskog plaćanja taksi i drugih troškova za administrativne postupke i naknada za korišćenje javnih dobara preko sistema elektronske uprave Republike Srbije; sistem Uprave za trezor; Nacionalni spoljnotrgovinski jednošalterski sistem. Drugi veb portali kojima upravljaju organi javne uprave koji pružaju usluge odnosno informacije o uslugama, kao i drugi sistemu elektronske uprave, odnosno registri. Ovim članom je predviđeno da način prenosa podataka bliže uređuje Vlada podzakonskim aktom. Ovim članom je predviđeno da način prenosa podataka bliže uređuje Vlada podzakonskim aktom.

Članom 9. definiše se da su obveznici upisa u Evidenciju dužni da izvrše upis svih neporeskih prihoda na republičkom nivou najkasnije do 30. juna 2026. godine, a na nivou pokrajine i jedinica lokalne samouprave do 31. oktobra 2026. godine.


Izvor: Vebsajt Vlade, 10.11.2025.