PREDLOG ZAKONA O ZVANIČNOJ STATISTICI - Tekst propisa
GLAVA I
OSNOVNE ODREDBE
Sadržina Zakona
Član 1.
Ovim zakonom uređuju se organizacija i koordinacija Sistema zvanične statistike Republike Srbije (u daljem tekstu: Sistem zvanične statistike); delokrug i upravljanje Republičkim zavodom za statistiku; aktivnosti neophodne za prikupljanje, obradu, čuvanje i zaštitu poverljivosti podataka prikupljenih za proizvodnju zvanične statistike; uspostavljanje i razvoj zvanične statistike; diseminacija i korišćenje rezultata zvanične statistike; pružanje statističkih usluga; međunarodna saradnja i ostala pitanja od značaja za zvaničnu statistiku.
Definicije osnovnih pojmova
Član 2.
Pojedini izrazi, u smislu ovog zakona, imaju sledeće značenje:
1) Zvanična statistika predstavlja kvantitativne i kvalitativne, agregirane i reprezentativne podatke i informacije koje opisuju ekonomske, demografske i društvene pojave i pojave iz oblasti radne i životne sredine, u skladu sa propisima kojima se uređuje zvanična statistika i međunarodnim statističkim standardima;
2) Javni interes zvanične statistike je obezbeđivanje objektivnih i kvalitetnih podataka o društvenim i ekonomskim kretanjima u zemlji, sprovođenjem aktivnosti zvanične statistike, koji su građanima, privrednim subjektima i drugim korisnicima neophodni za donošenje odluka zasnovanih na pouzdanim podacima;
3) Sistem zvanične statistike čine Republički zavod za statistiku, Narodna banka Srbije i ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike;
4) Svrha Sistema zvanične statistike je kontinuirana proizvodnja i diseminacija rezultata zvanične statistike i razvoj Sistema zvanične statistike u skladu sa principima zvanične statistike utvrđenim ovim zakonom, Osnovnim principima zvanične statistike Ujedinjenih nacija i Kodeksom prakse evropske statistike;
5) Aktivnost zvanične statistike jeste svaka aktivnost koja se zasniva na ovom zakonu i na posebnim zakonima kojima se uređuje zvanična statistika;
6 Razvoj zvanične statistike podrazumeva aktivnosti kojima se uvode i unapređuju statistički standardi koji se koriste za proizvodnju i diseminaciju rezultata zvanične statistike;
7) Proizvodnja rezultata zvanične statistike podrazumeva sve aktivnosti koje su u vezi sa prikupljanjem, obradom, čuvanjem i analizom podataka, a kojima se izrađuju rezultati zvanične statistike;
8) Prikupljanje podataka predstavlja svaku aktivnost odgovornih proizvođača zvanične statistike koja se odnosi na neposredno pribavljanje podataka od izveštajnih jedinica ili posredno pribavljanje, odnosno preuzimanje podataka od davaoca administrativnih i drugih podataka;
9) Statistički upitnik podrazumeva strukturiran skup pitanja na osnovu kojih se od izveštajne jedinice prikupljaju podaci o statističkoj jedinici;
10) Statističko istraživanje je skup aktivnosti kojima odgovorni proizvođači zvanične statistike, isključivo u statističke svrhe, vrše prikupljanje podataka, njihovu obradu, proizvodnju rezultata zvanične statistike i njihovu diseminaciju, sistematičnom primenom statističkih standarda;
11) Popis je sveobuhvatno statističko istraživanje kojim se u redovnim intervalima prikupljaju podaci o teritorijalnoj distribuciji i karakteristikama jedinica popisa (lice, domaćinstvo, stan, poljoprivredno gazdinstvo i dr.);
12) Pilot-istraživanje je probno istraživanje koje podrazumeva prikupljanje i analizu podataka radi testiranja i izbora metodologije istraživanja;
13) Odgovorni proizvođači zvanične statistike su organi ili organizacije Republike Srbije, autonomnih pokrajina i jedinica lokalnih samouprava, kao i druga pravna lica koja obavljaju aktivnosti zvanične statistike i koja su odgovorna za razvoj, proizvodnju i diseminaciju zvanične statistike;
14) Davaoci podataka su izveštajne jedinice, organi javne vlasti i druga pravna lica;
15) Izveštajne jedinice su privredna društva, preduzetnici, organi javne vlasti, druga pravna lica i njihovi delovi, domaćinstva i fizička lica na teritoriji Republike Srbije i od kojih se, u okviru statističkih istraživanja, neposredno prikupljaju podaci;
16) Organi javne vlasti su organ ili organizacija Republike Srbije, autonomne pokrajine, jedinice lokalne samouprave i gradske opštine, ustanova, organizacija, javno preduzeće i drugo pravno lice čiji je osnivač ili član Republika Srbija, autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave ili gradska opština, pravno ili fizičko lice koje obavlja delatnost od opšteg interesa ili ima javna ovlašćenja;
17) Davaoci administrativnih podataka su organi javne vlasti;
18) Davaoci drugih podataka su druga pravna lica;
19) Izvori administrativnih podataka su evidencije, baze, registri i drugi skupovi podataka koje, na osnovu posebnih zakona, uspostavljaju i održavaju organi javne vlasti;
20) Izvori drugih podataka su evidencije, baze, registri i drugi skupovi podataka koje, uspostavljaju i održavaju druga pravna lica;
21) Statistička jedinica je osnovna jedinica posmatranja, odnosno metodološki definisana celina u prikupljanju podataka, određena na takav način da omogućava prikupljanje podataka od izveštajnih jedinica i davaoca administrativnih i drugih podataka, kao i agregiranje podataka prilikom njihove obrade;
22) Diseminacija predstavlja aktivnosti koje preduzimaju odgovorni proizvođači zvanične statistike kako bi predstavili rezultate zvanične statistike, uključujući metapodatke, i učinili ih dostupnim korisnicima;
23) Rezultat zvanične statistike je agregatna i reprezentativna informacija koju odgovorni proizvođač zvanične statistike proizvede i diseminira u skladu sa ovim zakonom;
24) Metapodaci su podaci i druga dokumentacija kojima se na standardizovan način opisuje proizvodnja rezultata zvanične statistike i rezultati zvanične statistike, obezbeđivanjem informacija o izvorima podataka, metodama, definicijama, klasifikacijama i kvalitetu podataka, s ciljem boljeg tumačenja i korišćenja rezultata zvanične statistike;
25) Korisnik zvanične statistike je svako pravno i fizičko lice, organ javne vlasti, naučna i međunarodna organizacija koja koristi rezultate zvanične statistike;
26) Individualni podatak je podatak koji se odnosi na statističku jedinicu, fizičko ili pravno lice, u skladu sa ovim zakonom;
27) Identifikator je svako jednoznačno određeno obeležje po kome se može prepoznati pojedinačna izveštajna ili statistička jedinica, kao što su podaci o ličnosti za fizička lica, odnosno podaci o nazivu, sedištu, matičnom i poreskom identifikacionom broju za pravna lica;
28) Poverljivi podaci su individualni podaci sa identifikatorom;
29) Agregati su skupovi statističkih jedinica;
30) Agregirani podaci su zbirni podaci o brojnosti agregata i njihovim obeležjima;
31) Korišćenje u statističke svrhe znači isključivo korišćenje podataka za razvoj i proizvodnju rezultata zvanične statistike i njihovu diseminaciju;
32) Postupak provere statusa odgovornog proizvođača zvanične statistike je postupak u kome se vrši provera usaglašenosti proizvodnje i diseminacije rezultata zvanične statistike odgovornog proizvođača zvanične statistike sa principima ovog zakona i Kodeksom prakse zvanične statistike Republike Srbije;
33) Statistički standardi su statističke klasifikacije, koncepti, definicije, metodologije, procedure, modeli koji se primenjuju u zvaničnoj statistici.
Termini izraženi u ovom zakonu u gramatičkom obliku muškog roda podrazumevaju prirodni muški i ženski rod lica na koje se odnose.
Principi zvanične statistike
Član 3.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike razvijaju Sistem zvanične statistike, proizvode i diseminiraju rezultate zvanične statistike, u okviru svojih nadležnosti, u skladu sa sledećim osnovnim principima zvanične statistike:
1) Princip profesionalne nezavisnosti podrazumeva da odgovorni proizvođači zvanične statistike odlučuju, nezavisno i slobodno od političkih ili drugih spoljnih uticaja, o razvoju, proizvodnji i diseminaciji zvanične statistike, uključujući izbor izvora podataka, pojmova, definicija, metodologije i klasifikacija koje se koriste, kao i o rokovima i sadržaju svih oblika diseminacije;
2) Princip ovlašćenja za prikupljanje podataka podrazumeva da odgovorni proizvođači zvanične statistike imaju pravo da, u okviru svojih nadležnosti i svog delokruga, prikupljaju podatke iz različitih izvora za potrebe zvanične statistike.
Privredna društva, preduzetnici, organi javne vlasti, druga pravna lica, domaćinstva i fizička lica, kao i najšira javnost, imaju obavezu da odgovornim proizvođačima zvanične statistike omoguće prikupljanje podataka, u skladu sa zakonom;
3) Princip adekvatnosti resursa podrazumeva da odgovornim proizvođačima zvanične statistike na raspolaganju moraju biti dostupni odgovarajući resursi: finansijski, kadrovski i infrastrukturni, radi nesmetanog obavljanja aktivnosti zvanične statistike i ispunjenja međunarodnih obaveza;
4) Princip posvećenosti kvalitetu podrazumeva da su odgovorni proizvođači zvanične statistike posvećeni unapređenju kvaliteta procesa i proizvoda;
5) Princip statističke poverljivosti i zaštite podataka podrazumeva da privatnost davalaca podataka, poverljivost podataka koje oni daju, upotreba podataka isključivo u statističke svrhe i bezbednost podataka, u potpunosti moraju biti garantovani;
6) Princip nepristrasnosti i objektivnosti podrazumeva da odgovorni proizvođači zvanične statistike razvijaju, proizvode i diseminiraju zvaničnu statistiku na objektivan, profesionalan, nepristrasan i transparentan način, uz poštovanje naučne nezavisnosti, tako da svi korisnici imaju jednak tretman;
7) Princip dobre metodologije podrazumeva da se odgovorni proizvođači zvanične statistike obavezuju da razvijaju i primenjuju odgovarajuće metodologije kako bi proizveli rezultate zvanične statistike najvišeg kvaliteta, primenom odgovarajućih alata, procedura i ekspertskih znanja;
8) Princip odgovarajuće statističke procedure podrazumeva da odgovarajuće statističke procedure primenjene u svim statističkim procesima čine osnov za izradu kvalitetnih rezultata zvanične statistike;
9) Princip umerenog opterećenja davalaca podataka podrazumeva da je opterećenost davalaca podataka proporcionalna potrebama korisnika i nije suviše velika za davaoce podataka. Odgovorni proizvođači zvanične statistike prate opterećenost davalaca podataka i postavljaju ciljeve za njeno postupno smanjenje;
10) Princip racionalnosti troškova podrazumeva da resursi moraju biti efikasno korišćeni;
11) Princip relevantnosti podrazumeva da zvanična statistika zadovoljava potrebe korisnika;
12) Princip tačnosti i pouzdanosti podrazumeva da zvanična statistika tačno i pouzdano prikazuje stvarnost;
13) Princip pravovremenosti i poštovanja najavljenih datuma objavljivanja podrazumeva da se rezultati zvanične statistike objavljuju pravovremeno i uz poštovanje najavljenih datuma objavljivanja;
14) Princip koherentnosti i uporedivosti podrazumeva da zvanična statistika mora biti interno i vremenski konzistentna, kao i regionalno i međunarodno uporediva. Srodni podaci iz različitih izvora mogu da se kombinuju i zajednički koriste;
15) Princip dostupnosti i razumljivosti podrazumeva da se rezultati zvanične statistike prikazuju u jednostavnom i razumljivom obliku, objavljuju na odgovarajući i pogodan način i raspoloživi su i dostupni na nepristrasnoj osnovi zajedno sa priloženim metapodacima i uputstvima.
16) Princip koordinacije i saradnje znači da je Republički zavod za statistiku glavni koordinator svih aktivnosti na razvoju, proizvodnji i diseminaciji zvanične statistike, a odgovorni proizvođači zvanične statistike aktivno sarađuju s ciljem da obezbede razvoj, proizvodnju i diseminaciju zvanične statistike.
Statistički principi iz ovog člana dodatno se razrađuju u Kodeksu prakse zvanične statistike Republike Srbije (u daljem tekstu: Kodeks prakse).
Obim primene
Član 4.
Ovaj zakon odnosi se samo na statističku poverljivost i ne utiče na odredbe posebnih zakona i drugih propisa kojima se uređuje zaštita poverljivosti i tajnosti podataka, kao i zaštita podataka o ličnosti.
Ovaj zakon ne primenjuje se na pripremu, prikupljanje, proizvodnju, čuvanje i korišćenje podataka u administrativne ili u druge svrhe, osim u svrhu proizvodnje rezultata zvanične statistike.
Ovaj zakon primenjuje se i na podatke iz stava 2 ovog člana od trenutka kada ih preuzmu odgovorni proizvođači zvanične statistike.
GLAVA II
ORGANIZACIJA SISTEMA ZVANIČNE STATISTIKE REPUBLIKE SRBIJE
Sistem zvanične statistike Republike Srbije
Član 5.
Sistem zvanične statistike čine odgovorni proizvođači zvanične statistike u Republici Srbiji i obuhvata:
1) Republički zavod za statistiku (u daljem tekstu: Zavod), koji je glavni proizvođač, diseminator i koordinator Sistema zvanične statistike,
2) Narodnu banku Srbije,
3) Ostale odgovorne proizvođače zvanične statistike koji proizvode i vrše diseminaciju rezultata zvanične statistike, u skladu sa ovim zakonom.
Republički zavod za statistiku
Član 6.
Zavod je glavni proizvođač zvanične statistike u Republici Srbiji i glavni koordinator svih aktivnosti u vezi sa razvojem, proizvodnjom i diseminacijom zvanične statistike u okviru Sistema zvanične statistike.
Zavod predstavlja Sistem zvanične statistike u međunarodnom statističkom sistemu.
Poslovi Zavoda
Član 7.
Zavod profesionalno nezavisno obavlja sledeće poslove:
1) pripreme i sprovođenja aktivnosti zvanične statistike, uključujući razvoj, proizvodnju i diseminaciju rezultata zvanične statistike iz svoje nadležnosti;
2) predlaganja unapređenja Sistema zvanične statistike i izrade nacrta zakonskih i drugih propisa radi unapređenja Sistema zvanične statistike;
3) koordinacije i izrade Nacrta Petogodišnjeg programa zvanične statistike (u daljem tekstu: Program), uključujući Smernice razvoja zvanične statistike u Republici Srbiji;
4) koordinacije i izrade Predloga Godišnjeg plana zvanične statistike (u daljem tekstu: Plan);
5) koordinacije i izrade nacrta i predloga izveštaja o realizaciji Programa i Plana;
6) koordinacije i razvoja Sistema zvanične statistike i praćenja sprovođenja principa zvanične statistike;
7) zaštite i jačanja profesionalne nezavisnosti Sistema zvanične statistike;
8) razvoja statističkih metoda i tehnika, izrade smernica za razvoj, proizvodnju i diseminaciju rezultata zvanične statistike, statističke analize;
9) donošenje jedinstvenih statističkih standarda i praćenja njihove primene u Sistemu zvanične statistike, u skladu s međunarodnim statističkim standardima i propisima;
10) formiranja, razvoja i održavanja statističkih registara;
11) ispunjavanja međunarodnih obaveza zvanične statistike iz nadležnosti Zavoda, učestvovanja u programima međunarodne saradnje i predstavljanja Sistema zvanične statistike u međunarodnom statističkom sistemu;
12) praćenja i sprovođenja kontrole kvaliteta rezultata zvanične statistike i analize i službenog tumačenja rezultata zvanične statistike;
13) nadzora nad sprovođenjem odredaba ovog zakona;
14) druge stručne poslove utvrđene zakonom i drugim propisima.
Finansijska sredstva Zavoda
Član 8.
Sredstva za finansiranje aktivnosti Zavoda obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije.
Izvor finansiranja aktivnosti Zavoda mogu biti i donacije.
Sredstva iz donacija su namenski prihod i koriste se u skladu sa ugovorom potpisanim sa donatorom.
Rukovođenje Zavodom
Član 9.
Radom Zavoda rukovodi direktor, koga postavlja Vlada, na osnovu sprovedenog konkursa, na period od pet godina, prema zakonu kojim se uređuje položaj državnih službenika (u daljem tekstu: direktor).
Prava i dužnosti direktora
Član 10.
Pored prava i dužnosti u skladu sa propisima kojima se uređuje organizacija i rad državne uprave, položaj državnih službenika, kao i propisima kojima se uređuju plate državnih službenika, direktor ima i sledeća prava i dužnosti:
1) stara se o zakonitom i blagovremenom izvršavanju poslova iz delokruga Zavoda;
2) štiti profesionalnu nezavisnost Sistema zvanične statistike naročito od političkih, komercijalnih i drugih neprofesionalnih uticaja;
3) koordinira statističke aktivnosti odgovornih proizvođača zvanične statistike;
4) utvrđuje principe i smernice za izradu strateških dokumenata i politika Sistema zvanične statistike;
5) utvrđuje sadržaj Nacrta programa i sadržaj Predloga plana, kao i sadržaj nacrta i predloga izveštaja o njihovoj realizaciji, u skladu sa ovim zakonom;
6) utvrđuje statističke standarde koji su obavezujući za ostale odgovorne proizvođače zvanične statistike;
7) donosi Kodeks prakse na predlog Nacionalnog koordinacionog odbora zvanične statistike;
8) donosi Pravilnik o postupku provere statusa odgovornog proizvođača zvanične statistike, uz saglasnost Vlade;
9) odlučuje o statusu ostalih odgovornih proizvođača zvanične statistike na osnovu izveštaja o usaglašenosti odgovornog proizvođača zvanične statistike sa principima ovog zakona i Kodeksom prakse;
10) obavlja i druge poslove u skladu sa važećim propisima.
Profesionalna nezavisnost direktora
Član 11.
U obavljanju svojih dužnosti direktor deluje u skladu sa principom profesionalne nezavisnosti.
Direktor ima pravo da javno reaguje u slučaju pogrešnog tumačenja ili zloupotrebe rezultata zvanične statistike.
Uslovi za postavljenje direktora
Član 12.
Za direktora može biti postavljeno lice koje ispunjava zakonom propisane uslove, a naročito:
1) da je punoletni državljanin Republike Srbije sa prebivalištem na teritoriji Republike Srbije;
2) da mu ranije nije prestajao radni odnos u državnom organu zbog teže povrede dužnosti iz radnog odnosa i nije osuđivan na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
3) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu;
4) da ima najmanje devet godina radnog iskustva u struci ili sedam godina radnog iskustva u struci, od kojih najmanje dve godine na rukovodećim radnim mestima ili pet godina radnog iskustva na rukovodećim radnim mestima;
5) da poseduje profesionalne kompetencije.
Prestanak mandata direktora
Član 13.
Vlada razrešava direktora pre isteka mandata, na predlog predsednika Vlade:
1) ako podnese pismenu ostavku;
2) ako postane trajno nesposoban za obavljanje dužnosti;
3) ako bude pravosnažno osuđen na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
4) ako se utvrdi da je u vreme njegovog rukovođenja došlo do ozbiljnog poremećaja u radu državnog organa kojim rukovodi zbog odgovornosti za neostvarivanje planova rada i strateških ciljeva;
5) u drugim slučajevima utvrđenim zakonom.
Prilikom odlučivanja o prestanku mandata direktora odnosno njegovom razrešenju vodi se računa o tome da se time ne ugrozi primena principa zvanične statistike.
Zamenik direktora
Član 14.
Direktor ima zamenika.
Na pitanja postavljenja na položaj, prava i dužnosti zamenika direktora, primenjuju se propisi kojima se uređuju organizacija i rad državne uprave, položaj državnih službenika, kao i propisi kojima se uređuju plate državnih službenika.
Narodna banka Srbije
Član 15.
Narodna banka Srbije odgovorna je za obavljanje poslova zvanične statistike određenih Programom i Planom, u skladu sa odredbama ovog zakona, zakona kojim se uređuju položaj, organizacija, ovlašćenja i funkcije Narodne banke Srbije i drugim propisima kojima se uređuje oblast zvanične statistike i poslovi koje Narodna banka Srbije obavlja, kao i principima zvanične statistike i međunarodnim statističkim standardima.
Narodna banka Srbije utvrđuje standarde za zvaničnu statistiku u okviru svoje nadležnosti.
U razvoju, proizvodnji i diseminaciji zvanične statistike iz stava 1. ovog člana Narodna banka Srbije sarađuje sa Zavodom.
Način saradnje iz stava 3. ovog člana uređuje se sporazumom između Narodne banke Srbije i Zavoda.
Narodna banka Srbije ima pravo da javno reaguje u slučaju pogrešnog tumačenja ili zloupotrebe rezultata zvanične statistike iz svoje nadležnosti.
Ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike
Član 16.
Ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike odgovorni su za razvoj, proizvodnju i diseminaciju zvanične statistike, u skladu sa ovim zakonom, Programom i Planom.
Ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike obavezni su da aktivnosti zvanične statistike obavljaju u skladu sa odredbama ovog zakona i drugim propisima kojima se uređuje oblast zvanične statistike, principima zvanične statistike i standardima i smernicama koje određuje direktor Zavoda.
Ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike imaju pravo da javno reaguju u slučaju pogrešnog tumačenja ili zloupotrebe rezultata zvanične statistike u okviru svojih nadležnosti.
Lica angažovana za obavljanje pojedinih poslova u vezi sa aktivnostima zvanične statistike
Član 17.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu za obavljanje pojedinih poslova u vezi sa aktivnostima zvanične statistike zaključivati ugovore sa fizičkim licima (anketar, procenitelj, popisivač, kontrolor, instruktor i dr.).
Za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana ne mogu biti angažovana fizička lica protiv kojih je pokrenuta istraga ili podignuta optužnica za krivična dela za koja mogu biti osuđena kaznom zatvora od najmanje šest meseci, kao ni lica koja su osuđivana na kaznu zatvora od najmanje šest meseci.
Lica iz stava 1. ovog člana dužna su da prilikom obavljanja poslova postupaju blagovremeno i u skladu sa instrukcijama dobijenim od odgovornih proizvođača zvanične statistike, na način kojim se neće narušavati ugled i poverenje javnosti u Sistem zvanične statistike.
Kvalitet zvanične statistike
Član 18.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike kontinuirano rade na ocenjivanju i poboljšanju kvaliteta zvanične statistike u smislu njene relevantnosti, tačnosti i pouzdanosti, pravovremenosti i poštovanja najavljenih datuma objavljivanja, koherentnosti i uporedivosti, dostupnosti i razumljivosti.
Razvoj zvanične statistike, proizvodnja i diseminacija rezultata zvanične statistike sprovode se na osnovu statističkih standarda, u skladu sa potrebama korisnika, principima određenim u članu 3. ovog zakona, kao i međunarodnim statističkim standardima i preporukama, s ciljem ostvarivanja kvaliteta.
GLAVA III
PROGRAM I PLAN ZVANIČNE STATISTIKE
Svrha Programa i Plana
Član 19.
Programom se utvrđuju redovne aktivnosti zvanične statistike za period od pet godina.
Program se ne smatra dokumentom javnih politika u smislu zakona kojim se uređuje planski sistem Republike Srbije.
Planom se utvrđuju redovne aktivnosti zvanične statistike za period od godinu dana.
Program i Plan su ključni instrumenti za efektivno i efikasno strateško i operativno rukovođenje i koordinaciju aktivnosti Sistema zvanične statistike.
Priprema Programa i Plana
Član 20.
Zavod priprema Nacrt Programa i Predlog Plana u saradnji sa Narodnom bankom Srbije i ostalim odgovornim proizvođačima zvanične statistike, uvažavajući mišljenje Statističkog saveta i Nacionalnog koordinacionog odbora zvanične statistike, a u skladu sa principima zvanične statistike.
Sadržaj Programa
Član 21.
Program sadrži:
1) Smernice razvoja zvanične statistike u Republici Srbiji;
2) pregled očekivanih rezultata zvanične statistike;
3) pregled najznačajnijih infrastrukturnih i razvojnih aktivnosti;
4) podatke o odgovornim proizvođačima zvanične statistike;
5) informacije o očekivanim problemima i uslovima za realizaciju Programa.
Sadržaj Plana
Član 22.
Plan sadrži bližu razradu Programa, odnosno detaljniji prikaz sledećih podataka u vezi sa planiranim statističkim istraživanjima i ostalim aktivnostima:
1) nadležnost odgovornih proizvođača zvanične statistike za pojedina statistička istraživanja ili aktivnosti;
2) identifikacione podatke o statističkim istraživanjima ili aktivnostima i njihov kratak sadržaj;
3) pravni osnov za prikupljanje podataka;
4) periodiku i referentni period ili datum;
5) izvore podataka i metode njihovog prikupljanja;
6) teritorijalni nivo objavljivanja i rokove za prve rezultate zvanične statistike.
Usvajanje Programa i Plana
Član 23.
Program usvaja Narodna skupština, a Plan Vlada.
Dokumenti iz stava 1 ovog člana objavljuju se u “Službenom glasniku RS”.
Izveštaj o realizaciji Programa i Plana
Član 24.
Zavod, u saradnji sa Narodnom bankom Srbije i ostalim odgovornim proizvođačima zvanične statistike, priprema Izveštaj o realizaciji Programa, koji dostavlja Narodnoj skupštini na razmatranje i odlučivanje.
Zavod, u saradnji sa Narodnom bankom Srbije i ostalim odgovornim proizvođačima zvanične statistike, priprema Izveštaj o realizaciji Plana, koji se dostavlja Vladi na razmatranje i odlučivanje.
Sprovođenje aktivnosti zvanične statistike koje nisu utvrđene Programom ili Planom
Član 25.
Pored redovnih statističkih istraživanja utvrđenih Programom i Planom, na predlog nadležnog organa, uz saglasnost Vlade, Zavod može sprovoditi i druge statističke aktivnosti kada je njihovo sprovođenje neophodno.
Sredstva za sprovođenje statističkih aktivnosti iz stava 1 ovog člana obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije.
Pilot-istraživanja
Član 26.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu da sprovode pilot-istraživanja u slučajevima kada se ukaže potreba za procenom kvaliteta metodologije, izvora ili kvaliteta podataka koje treba prikupiti statističkim istraživanjima.
Podaci prikupljeni sprovođenjem pilot-istraživanja nisu rezultati zvanične statistike i na njih se ne odnose odredbe ovog zakona o diseminaciji podataka, ali se na njih primenjuju sve odredbe ovog zakona koje se odnose na statističku poverljivost.
GLAVA IV
STATISTIČKI SAVET I DRUGA SAVETODAVNA TELA
Statistički savet
Član 27.
Statistički savet je savetodavno i stručno telo za strateška pitanja zvanične statistike.
Statistički savet se sastoji od najmanje sedam, a najviše jedanaest imenovanih članova koji predstavljaju različite kategorije korisnika zvanične statistike.
Članovi iz stava 2. ovog člana ne mogu biti lica uključena u rad organizacionih jedinica u čijem se delokrugu nalaze aktivnosti zvanične statistike.
Direktor je član Statističkog saveta po položaju.
Direktor pokreće postupak za imenovanje članova Statističkog saveta.
Članove Statističkog saveta imenuje Vlada na pet godina.
Stručne i administrativne poslove za potrebe Statističkog saveta obavlja Zavod.
Finansijska sredstva neophodna za rad Statističkog saveta obezbeđuju se iz budžeta Republike Srbije, u okviru sredstava namenjenih za rad Zavoda.
Statistički savet među svojim članovima bira predsednika saveta. Direktor ne može biti predsednik Statističkog saveta.
Statistički savet daje stručna mišljenja i predloge o sledećem:
1) nacrtima zakona i drugih propisa koji se odnose na aktivnosti zvanične statistike;
2) sadržaju Programa i Plana;
3) sprovođenju Programa i Plana;
4) usaglašenosti Sistema zvanične statistike sa principima zvanične statistike;
5) ostalim pitanjima od značaja za funkcionisanje zvanične statistike.
Statistički savet usvaja Poslovnik o radu, kojim se detaljno regulišu njegovi zadaci, organizacija, metodi rada i donošenje odluka.
Druga savetodavna tela
Član 28.
Direktor može da osniva i druga savetodavna tela kao podršku strateškim i metodološkim aktivnostima zvanične statistike.
GLAVA V
KOORDINACIJA SISTEMA ZVANIČNE STATISTIKE
Koordinacija Sistema zvanične statistike
Član 29.
Zavod je glavni koordinator Sistema zvanične statistike.
Zavod se stara o primeni principa zvanične statistike i promoviše dobru praksu u okviru Sistema zvanične statistike.
Nacionalni koordinacioni odbor zvanične statistike
Član 30.
Nacionalni koordinacioni odbor zvanične statistike (u daljem tekstu: Koordinacioni odbor) jeste koordinaciono telo Sistema zvanične statistike, koje čine odgovorni proizvođači zvanične statistike.
Koordinacionim odborom predsedava direktor Zavoda.
Članovi i zamenici članova Koordinacionog odbora su predstavnici odgovornih proizvođača zvanične statistike.
Koordinacioni odbor usvaja Poslovnik o radu Koordinacionog odbora.
Finansijska sredstva neophodna za rad Koordinacionog odbora obezbeđuju se budžetom Republike Srbije u okviru sredstava namenjenih za rad Zavoda.
Koordinacioni odbor obavlja sledeće poslove:
1) učestvuje u određivanju prioriteta i definisanju Smernica razvoja zvanične statistike u Republici Srbiji, proizvodnje i diseminacije zvanične statistike;
2) daje mišljenja i predloge u vezi sa koordinacijom razvoja, proizvodnje i diseminacije zvanične statistike;
3) daje mišljenja i predloge direktoru Zavoda u vezi sa smernicama za izradu strateških dokumenata i politika Sistema zvanične statistike;
4) daje mišljenje i predloge direktoru Zavoda u vezi sa statističkim standardima koji su obavezujući za odgovorne proizvođače zvanične statistike;
5) učestvuje u izradi i utvrđuje predlog Kodeksa prakse;
6) učestvuje u izradi i utvrđuje predlog Pravilnika o postupku provere statusa odgovornog proizvođača zvanične statistike i drugih akata;
7) daje mišljenje na predloženi Program, Plan i izveštaje o realizaciji Programa i Plana;
8) učestvuje u uspostavljanju sistema za utvrđivanje usaglašenosti odgovornih proizvođača zvanične statistike sa principima ovog zakona i Kodeksom prakse;
9) na zahtev direktora Zavoda, daje mišljenja i o drugim pitanjima od značaja za efikasno funkcionisanje Sistema zvanične statistike.
Status proizvođača zvanične statistike
Član 31.
Zavod i Narodna banka Srbije imaju trajni status odgovornog proizvođača zvanične statistike.
Ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike utvrđuju se u Postupku provere statusa odgovornog proizvođača zvanične statistike.
Provera statusa odgovornog proizvođača zvanične statistike vrši se na period od pet godina, sa ciljem standardizacije sistema zvanične statistike
Postupak i kriterijumi na osnovu kojih se vrši provera usaglašenosti proizvodnje i diseminacije rezultata zvanične statistike odgovornog proizvođača zvanične statistike sa principima ovog zakona i Kodeksom prakse uređuju se Pravilnikom o postupku provere statusa odgovornog proizvođača zvanične statistike koji donosi direktor Zavoda, uz saglasnost Vlade.
Pravo pristupa individualnim podacima odgovornih proizvođača zvanične statistike
Član 32.
Zavod ima pravo pristupa individualnim podacima kojima raspolažu ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike, ukoliko su ti podaci neophodni za sprovođenje aktivnosti zvanične statistike ili za procenu kvaliteta rezultata zvanične statistike, u skladu sa zakonom.
Pravo pristupa Zavoda individualnim podacima kojima raspolaže Narodna banka Srbije obezbeđuje se uz prethodnu saglasnost guvernera Narodne banke Srbije, u skladu sa zakonom.
Narodna banka Srbije za potrebe obavljanja poslova iz člana 15. stav 1. ovog zakona ima pravo pristupa individualnim podacima kojima raspolaže Zavod, a koji su neophodni i srazmerni svrsi nameravane obrade, uz prethodnu saglasnost direktora Zavoda, u skladu sa zakonom.
GLAVA VI
PRIKUPLJANJE PODATAKA
Ovlašćenje odgovornih proizvođača zvanične statistike za prikupljanje podataka
Član 33.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike, u okviru svoje nadležnosti i svog delokruga, imaju pravo prikupljanja podataka koji su neophodni i srazmerni svrsi nameravane obrade u skladu sa Planom.
Pored prava iz stava 1. ovog člana, Zavod ima pravo:
1) da prikuplja podatke koji su neophodni i srazmerni svrsi nameravane obrade u skladu sa članom 25. ovog zakona,
2) da prikuplja podatke neophodne i srazmerne svrsi nameravane obrade od Izvora administrativnih podataka i Izvora drugih podataka, sa ciljem procene mogućnosti korišćenja i unapređenja zvanične statistike u skladu sa principima statističke poverljivosti, minimalne obrade i zaštite podataka o ličnosti.
Izbor izvora podataka vrši se na osnovu stručnih razmatranja, s obzirom na kvalitet podataka, ažurnost, troškove prikupljanja podataka i opterećenost davalaca podataka.
Ukoliko postoje izvori administrativnih i drugih podataka odgovarajućeg sadržaja i kvaliteta, ne prikupljaju se podaci od izveštajnih jedinica.
Obaveza obaveštavanja o prikupljanju podataka
Član 34.
Pre početka prikupljanja podataka, odgovorni proizvođač zvanične statistike dužan je da obavesti davaoce podataka o sledećem:
1) pravnom osnovu za sprovođenje statističkog istraživanja;
2) cilju sprovođenja statističkog istraživanja;
3) roku za dostavljanje podataka;
4) obavezi da prikupljene podatke koristi isključivo u statističke svrhe;
5) merama za obezbeđenje statističke poverljivosti i zaštite prikupljenih podataka.
Odgovorni proizvođač zvanične statistike daje davaocu podataka, fizičkom licu, potrebna obaveštenja u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike objavljuju na svom portalu informaciju o podacima preuzetim iz administrativnih i drugih izvora.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike, prilikom korišćenja podataka preuzetih iz administrativnih i drugih izvora u statističkoj proizvodnji, navode izvor podataka u metodologijama i publikacijama.
Obaveze davaoca podataka
Član 35.
Davaoci podataka dužni su da, bez naknade i uz poštovanje rokova navedenih u Planu, daju tačne, kompletne i ažurne podatke koji po sadržini i obliku odgovaraju zahtevima odgovornog proizvođača zvanične statistike.
Davaoci podataka dužni su da Zavodu na obrazložen zahtev, bez naknade, dostave i podatke potrebne za ostvarivanje prava utvrđenih člana 33. stav 2. tačka 1) i 2) ovog zakona.
Izveštajne jedinice dužne su da omoguće proveru datih podataka.
Ukoliko podaci izveštajnih jedinica nisu kompletni ili ažurni, izveštajne jedinice obavezne su da ih isprave odnosno upotpune u skladu sa datim smernicama i definisanim rokovima.
Zasnivanje novih ili promene postojećih izvora administrativnih podataka
Član 36.
Organi javne vlasti i druga pravna lica koji vode administrativne i druge izvore podataka prilikom uvođenja novih ili izmene postojećih izvora podataka koji mogu biti od značaja za zvaničnu statistiku, o tome blagovremeno obaveštavaju Zavod i sprovode prethodne konsultacije radi usklađivanja sa potrebama zvanične statistike.
Pre ukidanja, smanjenja obima, promene metodologije ili prestanka prikupljanja podataka u izvorima koji se koriste u zvaničnoj statistici, organi javne vlasti i druga pravna lica o tome blagovremeno obaveštavaju Zavod i odgovorne proizvođače zvanične statistike koji te izvore koriste, radi obezbeđivanja kontinuiteta, kvaliteta i uporedivosti podataka.
Zavod i drugi odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu inicirati tehničke i metodološke predloge s ciljem unapređenja administrativnih izvora, sa posebnim osvrtom na potrebu za uvođenjem jedinstvenih identifikatora, metapodataka i struktuiranih formata pogodnih za statističku obradu.
Popisi
Član 37.
Popisi se regulišu posebnim zakonima i finansiraju se sredstvima iz budžeta Republike Srbije.
Aktivnosti propisane u vezi s popisima uključuju se u Program i Plan.
Odredbe ovog zakona primenjuju se prilikom sprovođenja svih popisnih aktivnosti ukoliko nisu u suprotnosti sa odredbama posebnog zakona kojim se uređuje sprovođenje određenog popisa.
Statistički registri
Član 38.
Statistički registar je skup organizovanih podataka koji se formira, ažurira i održava na osnovu podataka prikupljenih u skladu sa Programom ili Planom.
Zavod je nadležan za formiranje, razvoj, održavanje, kao i korišćenje statističkih registara.
Formiranje i korišćenje statističkih registara podleže principima statističke poverljivosti i zaštite podataka o ličnosti u skladu sa ovim zakonom i zakonom koji uređuje zaštitu podataka o ličnosti.
Svrha statističkih registara je integracija podataka u cilju proizvodnje rezultata zvanične statistike, planiranja statističkih istraživanja, poboljšanje kvaliteta i konzistentnosti zvanične statistike.
Direktor Zavoda donosi propis kojim se bliže uređuju pitanja koja se odnose na formiranje, razvoj, održavanje i upotrebu statističkih registara.
GLAVA VII
OBRADA I ČUVANJE PODATAKA
Bezbedna obrada i čuvanje podataka
Član 39.
Odgovorni proizvođač zvanične statistike dužan je da zaštiti poverljive podatke tokom procesa proizvodnje rezultata zvanične statistike i diseminacije zvanične statistike i da preduzme sve potrebne regulatorne, administrativne, tehničke i organizacione mere da bi se sprečio pristup neovlašćenim licima.
Poverljivi podaci čuvaju se u zaštićenim tehničkim okruženjima, uz kontrolisan pristup, u skladu sa principima poverljivosti, integriteta i minimalizacije, kako je propisano ovim zakonom i zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.
Obrada podataka o ličnosti za potrebe zvanične statistike
Član 40.
Obrada podataka o ličnosti za potrebe zvanične statistike sprovodi se u skladu sa zakonom koji uređuje zaštitu podataka o ličnosti.
Način i rok čuvanja poverljivih podataka
Član 41.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu da obrađuju i čuvaju poverljive podatke prikupljene putem statističkih istraživanja u skladu sa ovim zakonom, isključivo u obimu i trajanju neophodnom za proizvodnju, kontrolu kvaliteta i razvoj zvanične statistike, najduže deset godina od dana završetka obrade podataka, osim ako posebnim zakonom nije drugačije propisano.
Statistički upitnici i drugi dokumenti koji sadrže poverljive podatke prikupljene u statističkim istraživanjima u skladu sa ovim zakonom, uništavaju se nakon prestanka potrebe za njihovom upotrebom u statističke svrhe, u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita arhivske građe i registraturskog materijala i na osnovu Liste kategorija registraturskog materijala sa rokovima čuvanja.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike, uz primenu odgovarajućih mera zaštite u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti, mogu da obrađuju i čuvaju poverljive podatke preuzete iz administrativnih i drugih izvora u skladu sa ovim zakonom, isključivo u obimu i trajanju neophodnom za proizvodnju, kontrolu kvaliteta i razvoj zvanične statistike, najduže deset godina od dana završetka obrade podataka, osim ako posebnim zakonom nije drugačije propisano.
Poverljivi podaci potrebni za formiranje, razvoj, održavanje i korišćenje statističkih registara čuvaju se trajno u elektronskoj formi uz primenu svih administrativnih, tehničkih i organizacionih mera neophodnih za zaštitu od objavljivanja ili neovlašćenog korišćenja, u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti i zakonom koji uređuje oblast informacione bezbednosti.
Akti o čuvanju i načinu korišćenja podataka
Član 42.
Direktor donosi Pravilnik kojim se bliže uređuju mere zaštite, čuvanje, organizovanje i korišćenje poverljivih podataka kojima Zavod raspolaže, s ciljem sprečavanja njihovog uništavanja, zloupotrebe, krađe ili nelegalnog pristupa, u skladu sa ovim zakonom, zakonom koji uređuje oblast zaštite podataka o ličnosti i zakonom koji uređuje oblast informacione bezbednosti, uz saglasnost Vlade.
GLAVA VIII
STATISTIČKA POVERLJIVOST
Podaci koji podležu statističkoj poverljivosti
Član 43.
Individualni podaci koji omogućavaju identifikaciju fizičkih ili pravnih lica, na direktan ili indirektan način, podležu statističkoj poverljivosti.
Početak primene statističke poverljivosti
Član 44.
Odredbe ovog zakona koje se odnose na statističku poverljivost primenjuju se od trenutka kada davaoci podataka stave na raspolaganje ili dostave podatke odgovornom proizvođaču zvanične statistike.
Korišćenje podataka koji podležu statističkoj poverljivosti
Član 45.
Podaci koji se prikupljaju u statističke svrhe, kao i ostali podaci koji podležu statističkoj poverljivosti, koriste se isključivo u statističke svrhe i ne mogu se koristiti u druge svrhe.
Podaci prikupljeni u statističke svrhe ne mogu se upotrebljavati u svrhu utvrđivanja obaveza građana, niti se mogu koristiti kao dokaz za ostvarivanje prava građana.
Zabrana otkrivanja podataka koji podležu statističkoj poverljivosti
Član 46.
Podatke koji podležu statističkoj poverljivosti, u skladu sa ovim zakonom, zabranjeno je bilo kome dostavljati ili na drugi način otkrivati, kao i koristiti za vlastite potrebe ili potrebe trećih lica, izuzev upotrebe u skladu sa članom 32. ovog zakona.
Pristup individualnim podacima bez identifikatora za potrebe naučnih istraživanja
Član 47.
Zavod i ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu da obezbede naučnoistraživačkoj instituciji individualne podatke bez identifikatora, iz svog delokruga, na osnovu pisanog obrazloženog zahteva, za potrebe naučnih istraživanja.
Naučnoistraživačka institucija, iz stava 1. ovog člana, dužna je da u zahtevu precizno naznači svrhu korišćenja individualnih statističkih podataka bez identifikatora.
Korišćenje podataka iz stava 1. ovog člana reguliše se posebnim ugovorom.
Naučnoistraživačka institucija iz stava 1. ovog člana dužna je da podatke koristi isključivo u svrhe koje je naznačila u zahtevu, da neovlašćenim licima ne dozvoli pristup ovim podacima i da nakon upotrebe uništi te podatke.
Obaveze lica ovlašćenih za obavljanje poslova zvanične statistike
Član 48.
Fizička lica ovlašćena za obavljanje poslova u vezi sa aktivnostima zvanične statistike, na osnovu radnog odnosa zasnovanog sa odgovornim proizvođačem zvanične statistike ili radnog angažovanja u skladu sa članom 17. ovog zakona, dužna su da pri obavljanju poslova postupaju u skladu sa odredbama o statističkoj poverljivosti i zabranom iz člana 46. ovog zakona.
Obaveza lica iz stava 1 ovog člana traje i nakon prestanka obavljanja poslova.
Izjava o poverljivosti
Član 49
Lica iz člana 48. ovog zakona dužna su da potpišu izjavu o poverljivosti kojom se garantuje ispunjenje svih obaveza iz člana 48. ovog zakona.
GLAVA IX
DISEMINACIJA
Diseminacija rezultata zvanične statistike
Član 50.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike vrše diseminaciju rezultata zvanične statistike.
Uz rezultate zvanične statistike, korisnicima zvanične statistike moraju biti dostupni podaci o odgovornom proizvođaču zvanične statistike i metapodaci, odnosno metodološka objašnjenja u vidu komentara, kako bi im se olakšalo tumačenje i pružila stručna pomoć.
Rezultati zvanične statistike dostupni su istovremeno i na isti način svim korisnicima bez nadoknade.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike razvijaju i održavaju javno dostupne baze podataka i objavljuju saopštenja i publikacije kao proizvod zvanične statistike.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike dužni su da prilikom diseminacije rezultate zvanične statistike jasno razgraniče od drugih podataka.
Kalendar objavljivanja
Član 51.
Diseminacija rezultata zvanične statistike vrši se u rokovima određenim Kalendarom objavljivanja (u daljem tekstu: Kalendar).
Rezultati zvanične statistike ne otkrivaju se pre roka utvrđenog Kalendarom.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike dužni su da izrade i objave Kalendar, u kome su navedeni planirani datumi i tačno vreme objavljivanja rezultata zvanične statistike, najkasnije dva meseca nakon usvajanja Plana.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike objavljuju Kalendar na svojim internet prezentacijama, a po potrebi i na drugi odgovarajući način.
Svako odstupanje od rokova navedenih u Kalendaru mora biti najavljeno najmanje dva radna dana pre dana objavljivanja utvrđenog Kalendarom, sa obaveznim obrazloženjem i novim datumom objavljivanja.
Tumačenje rezultata zvanične statistike
Član 52.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike daju stručna tumačenja i podatke o kvalitetu rezultata zvanične statistike.
Obaveza navođenja izvora rezultata zvanične statistike
Član 53.
Korisnici zvanične statistike prilikom korišćenja rezultata zvanične statistike navode njihov izvor.
Usluga zvanične statistike po zahtevu korisnika
Član 54.
Direktor ili ovlašćeno lice odgovornog proizvođača zvanične statistike može dati saglasnost za pružanje usluge koja se odnosi na posebne statističke analize, prikupljanje ili obradu podataka po zahtevu korisnika (u daljem tekstu: usluga). Pružanje usluge ne sme ugroziti proizvodnju i kvalitet zvanične statistike ili kredibilitet odgovornih proizvođača zvanične statistike.
Korisnik snosi troškove za pruženu uslugu.
Prihodi od usluga iz stava 1. ovog člana, koje pružaju proizvođači zvanične statistike, a koji su korisnici budžetskih sredstava u smislu zakona kojim se uređuje budžetski sistem, pripadaju budžetu odgovarajućeg nivoa vlasti.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike formiraju cenu usluge, u skladu sa kriterijumima i na način utvrđen internim aktima odgovornih proizvođača zvanične statistike.
Izuzetno od stava 4. ovog člana, za usluge koje pružaju odgovorni proizvođači zvanične statistike koji su korisnici budžetskih sredstava Republike Srbije, visina takse se propisuje u skladu sa zakonom kojim se uređuju republičke administrativne takse.
Rezultati usluge iz stava 1. ovog člana ne smatraju se rezultatima zvanične statistike i mogu se objaviti na internet prezentaciji odgovornih proizvođača zvanične statistike, uz obaveznu napomenu da ne predstavljaju rezultate zvanične statistike.
Učestvovanje u statističkim istraživanjima koja se sprovode s ciljem da se pruže usluge prikupljanja podataka po zahtevu korisnika nije obavezujuće za davaoce podataka.
Odredbe ovog zakona o statističkoj poverljivosti u potpunosti se primenjuju na pružanje usluga.
Glava X
MEĐUNARODNA SARADNJA
Saradnja sa međunarodnim statističkim i drugim organizacijama
Član 55.
Zavod, Narodna banka Srbije i ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike u vršenju aktivnosti zvanične statistike sarađuju sa međunarodnim statističkim i drugim organizacijama, u skladu sa svojim nadležnostima.
Koordinaciona uloga Zavoda u međunarodnoj statističkoj saradnji
Član 56.
U Sistemu zvanične statistike Zavod ima koordinacionu ulogu u okviru međunarodne statističke saradnje.
U izvršavanju međunarodnih obaveza, Zavod i drugi odgovorni proizvođači zvanične statistike dužni su da obezbede uporedivost statističkih podataka sa drugim državama i sprovode saradnju sa međunarodnim organizacijama i proizvođačima zvanične statistike iz drugih država, zaključenjem ugovora i sporazuma o međunarodnoj saradnji, uz obavezu poštovanja i primene međunarodnih standarda.
GLAVA XI
KAZNENE ODREDBE
Član 57.
Novčanom kaznom u iznosu od 100.000 do 450.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorni proizvođač zvanične statistike - pravno lice, osim organa i organizacija Republike Srbije, teritorijalne autonomije i jedinica lokalne samouprave i Narodne banke Srbije:
1) ukoliko ne obavesti davaoce podataka o statističkom istraživanju u skladu sa članom 34. stav 1 i 2. ovog zakona;
2) ukoliko, u skladu sa članom 39. stav 1. ovog zakona, ne zaštiti poverljive podatke tokom procesa proizvodnje i diseminacije zvanične statistike i ne preduzme sve potrebne regulatorne, administrativne, tehničke i organizacione mere da bi se sprečio pristup neovlašćenim licima.
Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 tač. 1) i 2) ovog člana i odgovorno lice u odgovornom proizvođaču zvanične statistike - pravnom licu, kao i odgovorno lice u državnom organu, organu teritorijalne autonomije ili organu jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije.
Član 58.
Novčanom kaznom u iznosu od 100.000 do 450.000 dinara kazniće se za prekršaj davalac podataka - pravno lice, osim organa i organizacija Republike Srbije, teritorijalne autonomije, jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije:
1) ukoliko ne izvrši obavezu davanja tačnih, kompletnih i ažurnih podataka, bez naknade i uz poštovanje rokova navedenih u Planu, koji po sadržini i obliku odgovaraju zahtevima odgovornog proizvođača zvanične statistike, u skladu sa članom 35. stav 1. ovog zakona;
2) Ukoliko ne izvrši obavezu davanja Zavodu podataka u skladu sa članom 35. stav 2. ovog zakona.
Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 tačka 1) i 2) ovog člana i odgovorno lice u pravnom licu, kao i odgovorno lice u državnom organu, organu teritorijalne autonomije ili organu jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. tačka 1) ovog člana i davalac podataka fizičko lice i preduzetnik.
Član 59.
Novčanom kaznom u iznosu 100.000 do 450.000 dinara kazniće se za prekršaj izveštajna jedinica - pravno lice osim organa i organizacije Republike Srbije, teritorijalne autonomije i jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije, ukoliko ne omogući proveru datih podataka, odnosno ne ispravi ili ne upotpuni podatke u skladu sa datim smernicama i definisanim rokovima, shodno članu 35. st. 3 i 4. ovog zakona;
Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 ovog člana i odgovorno lice u pravnom licu, kao i odgovorno lice u državnom organu, organu teritorijalne autonomije ili organu jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 ovog člana i izveštajna jedinica - fizičko lice i preduzetnik.
Član 60.
Novčanom kaznom u iznosu 100.000 do 450.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorni proizvođač zvanične statistike - pravno lica, osim organa i organizacija Republike Srbije, teritorijalne autonomije i jedinica lokalne samouprave i Narodne banke Srbije, koji podatke koji se prikupljaju isključivo u statističke svrhe, kao i ostale podatke koji podležu statističkoj poverljivosti, koristi protivno odredbama člana 45 ovog zakona.
Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 ovog člana i odgovorno lice u odgovornom proizvođaču zvanične statistike, kao i odgovorno lice u državnom organu, organu teritorijalne autonomije ili organu jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije.
Član 61.
Novčanom kaznom u iznosu od 100.000 do 450.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice, osim organa i organizacija Republike Srbije, teritorijalne autonomije i jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije, koje postupa suprotno zabrani otkrivanja podataka koji podležu statističkoj poverljivosti iz člana 46 ovog zakona.
Novčanom kaznom u iznosu od 20.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 ovog člana odgovorno lice u pravnom licu, kao i odgovorno lice u državnom organu, organu teritorijalne autonomije ili organu jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 ovog člana fizičko lice.
Član 62.
Novčanom kaznom u iznosu od 100.000 do 450.000 dinara kazniće se za prekršaj naučnoistraživačka institucija - pravno lice, koja koristi individualne podatke bez identifikatora, protivno odredbama člana 47. ovog zakona.
Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 ovog člana i odgovorno lice u naučnoistraživačkoj instituciji.
Član 63.
Novčanom kaznom u iznosu od 15.000 do 120.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ovlašćeno za obavljanje poslova u vezi sa aktivnostima zvanične statistike, ukoliko u obavljanju navedenih poslova postupa protivno odredbama člana 48. ovog zakona.
GLAVA XII
PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Rok za donošenje podzakonskih akata
Član 64.
Podzakonski akti za sprovođenje ovog zakona doneće se u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Važenje Programa i Plana
Član 65.
Program zvanične statistike koji je na snazi u trenutku stupanja na snagu ovog zakona, ostaje na snazi do isteka perioda za koji je donet.
Plan zvanične statistike koji je na snazi u trenutku stupanja na snagu ovog zakona, ostaje na snazi do isteka perioda za koji je donet.
Status odgovornih proizvođača zvanične statistike
Član 66.
Odgovorni proizvođači zvanične statistike, utvrđeni važećim Programom zvanične statistike, zadržavaju svoj status do utvrđenja njihovog statusa u skladu sa odredbom člana 10. stav 1. tačka 9. ovog zakona.
Važenje Sporazuma o osnivanju Nacionalnog koordinacionog odbora zvanične statistike
Član 67.
Sporazum o osnivanju Nacionalnog koordinacionog odbora zvanične statistike 06 broj: 021-390, zaključen dana 21. juna 2021. godine, ostaje na snazi do formiranja Koordinacionog odbora u skladu sa ovim zakonom.
Formiranje Koordinacionog odbora
Član 68.
Koordinacioni odbor u prvom sazivu, u skladu sa članom 30. ovog zakona, sastoji se od odgovornih proizvođača zvanične statistike iz člana 66. ovog zakona.
Koordinacioni odbor smatra se formiranim usvajanjem Poslovnika o radu Koordinacionog odbora, na prvoj sednici, koja se saziva aktom direktora u roku od tri meseca, od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Rok za donošenje odluke o obrazovanju Saveta
Član 69.
Članovi Saveta imenovani u skladu sa Zakonom o zvaničnoj statistici (“Službeni glasnik RS”, broj 104/09) nastavljaju sa radom do isteka mandata.
Mandat direktora utvrđen pre stupanja na snagu ovog zakona
Član 70.
Mandat direktora, utvrđen pre stupanja na snagu ovog zakona, ostaje na snazi do isteka perioda za koji je utvrđen aktom Vlade o postavljenju.
Prestanak važenja Zakona o zvaničnoj statistici
Član 71.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o zvaničnoj statistici (“Službeni glasnik RS”, broj 104/09).
Podzakonski akti doneseni na osnovu zakona iz stava 1 ovog člana primenjivaće se do donošenja podzakonskih akata na osnovu ovog zakona ako nisu u suprotnosti sa ovim zakonom.
Stupanje na snagu zakona
Član 72.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA
U svim savremenim društvima zvanična statistika predstavlja ključni element informacionog sistema države na taj način što, poštujući princip profesionalne nezavisnosti, korisnicima (državnim organima, privrednim subjektima, javnosti) obezbeđuje nepristrasne i kvalitetne podatke o ekonomskim, demografskim, socijalnim i drugim društvenim pojavama, kao i o pojavama iz oblasti zaštite životne sredine. U demokratskom društvu i u uslovima tržišno orijentisane privrede, od statistike se očekuje da bude transparentan, efikasan, profesionalno nezavisan sistem, koji treba da omogući sledeće: da obezbedi građanima, privrednim subjektima i drugim korisnicima objektivne podatke o društvu i ekonomskim kretanjima u državi; da obezbedi kvalitetne i blagovremene podatke Vladi, ministarstvima, organima autonomnih pokrajina i organima jedinica lokalne samouprave kako bi efikasno i efektivno obavljali funkciju, odnosno kako bi njihove odluke bile zasnovane na pouzdanim podacima. Da bi u narednom periodu zvanična statistika mogla uspešno da ostvaruje navedene zadatke, neophodno je obezbediti adekvatan pravni okvir na osnovu kojeg će se razvijati efikasan, profesionalno nezavisan i održiv statistički sistem.
Prioritet u narednom periodu je potpuno usaglašavanje statističkog sistema Republike Srbije sa Evropskim statističkim sistemom kako bi se uspešno i što pre okončao proces pristupnih pregovora radi ulaska u Evropsku uniju. U skladu sa navedenim, cilj donošenja Zakona o zvaničnoj statistici je usaglašavanje sa Uredbom 223/2009 o evropskoj statistici (Regulation (EC) No 223/2009 of the European Parliament and of the Council of 11 March 2009 on European statistics), koju je doneo Evropski parlament 11. marta 2009. godine, kao i sa Uredbom 2015/759 Evropskog parlamenta iz aprila 2015. godine (Regulation (EU) 2015/759 of the European Parliament and of the Council of 29 April 2015 amending Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics), koja se odnosi na izmenu Uredbe 223/2009 o evropskoj statistici.
Cilj zakona je i usklađivanje sa Kodeksom prakse evropske statistike (u daljem tekstu: Kodeks prakse), koji je usvojen 16. novembra 2017. godine od strane Odbora za evropski statistički sistem. U Predlogu zakona poseban akcent je stavljen na novi princip Kodeksa prakse koji se odnosi na koordinacionu ulogu statističkih institucija, a sve s ciljem jačanja uloge Zavoda kao glavnog proizvođača, diseminatora i koordinatora sistema zvanične statistike.
Ovome treba dodati i zaključke Peer Review misije koju je angažovao Evrostat u decembru 2017. godine s ciljem da oceni stepen primene Kodeksa prakse evropske statistike u statističkom sistemu Republike Srbije. U zaključku se navodi da “Pravni okvir statističkog sistema Srbije pokazuje izvesne slabosti, a izmene Zakona o zvaničnoj statistici su neophodne”. Preporuke Peer Review misije koje se odnose na izmenu postojećeg Zakona o zvaničnoj statistici su sledeće: proces izbora i postavljanja direktora Zavoda (u daljem tekstu: direktor) treba da bude transparentniji, i da razlozi zbog kojih njegova funkcija prestaje treba da budu jasno predviđeni zakonom, a da pri tome nikada ne bude ugrožena profesionalna nezavisnost; direktor i, po potrebi, rukovodioci sektora statistike ostalih proizvođača zvanične statistike, na osnovu jasnih zakonskih odredaba, treba da budu isključivo odgovorni za donošenje odluka u vezi sa statističkim standardima, kao i o vremenskom rasporedu i sadržaju statističkih saopštenja; statistički Savet treba da bude relativno mala savetodavna grupa koja deluje na strateškom nivou sa predstavnicima korisnika i davalaca podataka. Direktor treba da bude član ex officio, dok sednicama Saveta treba da predsedava spoljni član; potrebno je, u Zakonu o zvaničnoj statistici, predvideti kazne za kršenje odredaba poverljivosti; potrebno je dodati odredbe Zakona o zvaničnoj statistici tako da one obavezuju davaoce administrativnih podataka da se konsultuju sa Zavodom pre izrade novih ili izmene postojećih izvora i predvideti obavezu za davaoce administrativnih podataka da pre konačnog donošenja odluka uzimaju u obzir stavove Zavoda, koliko god je to u praksi izvodljivo; potrebno je uključivanje prava proizvođača zvanične statistike, utemeljeno u Zakonu o zvaničnoj statistici, da javno reaguju u slučaju pogrešnog tumačenja ili zloupotrebe rezultata zvanične statistike.
Takođe, u Pregovaračkoj Poziciji Evropske unije za Pregovaračko poglavlje 18 za statistiku naglašeno je da je potrebno izmeniti postojeći Zakon o zvaničnoj statistici kako bi se garantovala profesionalna nezavisnost Zavoda, u skladu s pravnim tekovinama, a posebno s odredbama Uredbe 223/2009 o evropskoj statistici i preporukama Kodeksa prakse. U Poziciji Evropske unije se navodi da zakon takođe treba da sadrži odredbe o kalendaru objavljivanja za proizvođače zvanične statistike i vremenskom rasporedu objavljivanja statistike, kao i odredbe o imenovanju, mandatu i zaštiti od neprimerenog otpuštanja direktora. Pravo Zavoda da javno interveniše u slučajevima pogrešnog tumačenja ili zloupotrebe statističkih podataka takođe treba da bude eksplicitno utvrđeno Zakonom o zvaničnoj statistici.
Sve navedene preporuke Evrostata i Evropske komisije su implementirane u Predlogu zakona o zvaničnoj statistici.
Cilj donošenja ovog zakona je potpuno usaglašavanje statističkog sistema Republike Srbije sa evropskim statističkim sistemom. U prilog tome govori i činjenica da je donošenje novog Zakona o zvaničnoj statistici i jedan od uslova za zatvaranje Pregovaračkog poglavlja 18 za statistiku, što je naglašeno i u izveštajima Evropske komisije o napretku Republike Srbije u procesu evropskih integracija.
III. OBJAŠNJENJE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENJA
Glava I. Osnovne odredbe
Članom 1. Predloga zakona definisana je sadržina Zakona. Ovim zakonom uređuju se: organizacija i koordinacija Sistema zvanične statistike Republike Srbije; delokrug i upravljanje Zavodom; prikupljanje, obrada, čuvanje i zaštita poverljivosti podataka prikupljenih za proizvodnju zvanične statistike; uspostavljanje i razvoj kvaliteta zvanične statistike; diseminacija i korišćenje rezultata zvanične statistike; pružanje statističkih usluga; međunarodna saradnja i ostala pitanja od značaja za zvaničnu statistiku.
Članom 2. Predloga zakona definiše se terminologija koja je od značaja za razumevanje i primenu ovog zakona, odnosno definicije osnovnih pojmova, kao što su: zvanična statistika, aktivnost zvanične statistike, razvoj zvanične statistike, proizvodnja rezultata zvanične statistike i dr.
Članom 3. Predloga zakona su definisani principi zvanične statistike. Svi odgovorni proizvođači zvanične statistike razvijaju, proizvode i vrše diseminaciju zvanične statistike Republike Srbije u skladu sa sledećim osnovnim principima zvanične statistike: princip profesionalne nezavisnosti, princip ovlašćenja za prikupljanje podataka, princip adekvatnosti resursa, princip posvećenosti kvalitetu, princip statističke poverljivosti i zaštite podataka, princip nepristrasnosti i objektivnosti, princip dobre metodologije, princip odgovarajuće statističke procedure, princip umerenog opterećenja davalaca podataka, princip racionalnosti troškova, princip relevantnosti, princip tačnosti i pouzdanosti, princip pravovremenosti i poštovanja najavljenih datuma objavljivanja, princip koherentnosti i uporedivosti, princip dostupnosti i razumljivosti i princip koordinacije i saradnje. U pogledu principa 2 - ovlašćenje za prikupljanje podataka, isti je uređen Uredbom EK 223/09, čl. 24.
Članom 4. Predloga zakona definisan je obim primene ovog zakona.
Glava II. Organizacija sistema zvanične statistike Republike Srbije
Članom 5. Predloga zakona definisan je sistem zvanične statistike Republike Srbije. Sistem zvanične statistike čine odgovorni proizvođači zvanične statistike u Republici Srbiji i obuhvata: Zavod, koji je glavni proizvođač, diseminator i koordinator sistema zvanične statistike, Narodnu banku Srbije i ostale odgovorne proizvođače zvanične statistike koji proizvode i vrše diseminaciju rezultata zvanične statistike, u skladu sa ovim zakonom.
Članom 6. Predloga zakona definisan je Zavod kao glavni proizvođač zvanične statistike u Republici Srbiji i glavni koordinator svih aktivnosti u vezi sa razvojem, proizvodnjom i diseminacijom zvanične statistike u okviru Sistema zvanične statistike.
Članom 7. Predloga zakona definisani su poslovi Zavoda: priprema i sprovođenje aktivnosti zvanične statistike, uključujući razvoj, proizvodnju i diseminaciju rezultata zvanične statistike iz svoje nadležnosti; predlaganje unapređenja Sistema zvanične statistike i izrade nacrta zakonskih i drugih propisa radi unapređenja Sistema zvanične statistike; koordinacija i izrada Nacrta Petogodišnjeg programa zvanične statistike (u daljem tekstu: Program), uključujući Smernice razvoja zvanične statistike u Republici Srbiji; koordinacija i izrada Predloga Godišnjeg plana zvanične statistike (u daljem tekstu: Plan); koordinacija i izrada nacrta i predloga izveštaja o realizaciji Programa i Plana; koordinacija i razvoja Sistema zvanične statistike i praćenja sprovođenja principa zvanične statistike; zaštita i jačanje profesionalne nezavisnosti Sistema zvanične statistike; razvoj statističkih metoda i tehnika, izrade smernica za razvoj, proizvodnju i diseminaciju rezultata zvanične statistike, statističke analize; donošenje jedinstvenih statističkih standarda i praćenja njihove primene u Sistemu zvanične statistike, u skladu s međunarodnim statističkim standardima i propisima;
formiranje, razvoj i održavanje statističkih registara; ispunjavanje međunarodnih obaveza zvanične statistike iz nadležnosti Zavoda, učestvovanje u programima međunarodne saradnje i predstavljanje Sistema zvanične statistike u međunarodnom statističkom sistemu; praćenje i sprovođenje kontrole kvaliteta rezultata zvanične statistike i analiza i službeno tumačenje rezultata zvanične statistike; nadzor nad sprovođenjem odredaba ovog zakona; drugi stručne poslove utvrđene zakonom i drugim propisima.
Članom 8. Predloga zakona predviđeno je da se sredstva za finansiranje aktivnosti Zavoda obezbeđuju u budžetu Republike Srbije.
Članom 9. Predloga zakona uređuje se način upravljanja Zavodom. Radom Zavoda rukovodi direktor, koga postavlja Vlada, na period od pet godina.
Članovima 10-13. Predloga zakona definišu se: prava i dužnosti direktora, profesionalna nezavisnost direktora, uslovi za postavljenje direktora i prestanak mandata direktora.
Članom 10. Predloga zakona definisana su prava i dužnosti direktora. Kao rukovodilac Zavoda direktor pored prava i dužnosti u skladu sa propisima kojima se uređuje organizacija i rad državne uprave, položaj državnih službenika, kao i propisa kojima se uređuju plate državnih službenika: se stara se o zakonitom i blagovremenom izvršavanju poslova iz delokruga Zavoda; štiti profesionalnu nezavisnost Sistema zvanične statistike naročito od političkih, komercijalnih i drugih neprofesionalnih uticaja; koordinira statističke aktivnosti odgovornih proizvođača zvanične statistike; utvrđuje principe i smernice za izradu strateških dokumenata i politika Sistema zvanične statistike; utvrđuje sadržaj Nacrta programa i sadržaj Predloga plana, kao i sadržaj nacrta i predloga izveštaja o njihovoj realizaciji, u skladu sa ovim zakonom; utvrđuje statističke standarde koji su obavezujući za ostale odgovorne proizvođače zvanične statistike; donosi Kodeks prakse na predlog Nacionalnog koordinacionog odbora zvanične statistike; donosi Pravilnik o postupku provere statusa odgovornog proizvođača zvanične statistike, uz saglasnost Vlade; odlučuje o statusu ostalih odgovornih proizvođača zvanične statistike na osnovu izveštaja o usaglašenosti odgovornog proizvođača zvanične statistike sa principima ovog zakona i Kodeksom prakse; obavlja i druge poslove u skladu sa važećim propisima.
U vršenju svojih dužnosti u vezi sa aktivnostima zvanične statistike direktor deluje u skladu sa principom profesionalne nezavisnosti. Direktor ima pravo da javno reaguje u slučaju pogrešnog tumačenja ili zloupotrebe rezultata zvanične statistike. Ovo je u skladu sa preporukom Evropske komisije da u Zakon o zvaničnoj statistici treba uključiti pravo Zavoda i drugih proizvođača zvanične statistike da javno reaguju u slučaju pogrešnog tumačenja ili zloupotrebe rezultata zvanične statistike (član 11). U skladu sa preporukama Evrostata, proces uslova za postavljanje direktora je u Predlogu ovog zakona transparentniji (član 12), a razlozi zbog kojih njegov mandat prestaje jasno su predviđeni zakonom (član 13).
Članom 14. Predloga zakona propisano je da direktor ima zamenika.
Članom 15. Predloga zakona definisana je odgovornost Narodne banke Srbije kao odgovornog proizvođača zvanične statistike. Narodna banka Srbije odgovorna je za obavljanje poslova zvanične statistike određenih Programom i Planom, u skladu sa odredbama ovog zakona, zakona kojim se uređuju položaj, organizacija, ovlašćenja i funkcije Narodne banke Srbije i drugim propisima kojima se uređuje oblast zvanične statistike, principima zvanične statistike i međunarodnim statističkim standardima.
Članom 16. Predloga zakona definisani su ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike koji su odgovorni za razvoj, proizvodnju i diseminaciju zvanične statistike, u skladu sa Zakonom o zvaničnoj statistici, Programom i Planom.
Članom 17. Predloga zakona definisana su lica angažovana za obavljanje pojedinih poslova u vezi sa aktivnostima zvanične statistike. Odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu za obavljanje pojedinih poslova u vezi sa aktivnostima zvanične statistike zaključivati ugovore sa fizičkim licima (anketar, procenitelj, popisivač, kontrolor, instruktor i dr.). Za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana ne mogu biti angažovana fizička lica protiv kojih je pokrenuta istraga ili podignuta optužnica za krivična dela za koja mogu biti osuđena kaznom zatvora od najmanje šest meseci, kao ni lica koja su osuđivana na kaznu zatvora od naj manje šest meseci. Lica iz stava 1 ovog člana dužna su da prilikom obavljanja poslova blagovremeno postupaju, u skladu sa instrukcijama dobijenim od odgovornih proizvođača zvanične statistike, na način kojim se neće narušavati ugled i poverenje javnosti u Sistem zvanične statistike.
Članom 18. Predloga zakona je definisan kvalitet zvanične statistike. Odgovorni proizvođači zvanične statistike kontinuirano rade na ocenjivanju i poboljšanju kvaliteta zvanične statistike u smislu njene relevantnosti, tačnosti i pouzdanosti, pravovremenosti i poštovanja najavljenih datuma objavljivanja, koherentnosti i uporedivosti, dostupnosti i razumljivosti.
Glava III. Program i Plan zvanične statistike
Članovima 19-24. Predloga zakona definišu se svrha Programa i Plana, način pripreme Programa i Plana, sadržaj Programa i Plana, usvajanje Programa i Plana, kao i Izveštaj o izvršenju Programa i Plana.
Programom se utvrđuju redovne aktivnosti zvanične statistike za period od pet godina, a Planom za period od godinu dana. Program se ne smatra dokumentom javnih politika u smislu zakona kojim se uređuje planski sistem Republike Srbije. (član 19). Zavod priprema nacrt Programa i predlog Plana u saradnji sa Narodnom bankom Srbije i ostalim odgovornim proizvođačima zvanične statistike, uvažavajući mišljenje Statističkog saveta i Nacionalnog koordinacionog odbora zvanične statistike, a u skladu sa principima zvanične statistike (član 20).
Članovima 21. i 22. Predloga zakona definisani su sadržaj Programa i Plana. Program sadrži: Smernice razvoja zvanične statistike u Republici Srbiji; pregled očekivanih rezultata zvanične statistike; pregled najznačajnijih infrastrukturnih i razvojnih aktivnosti; podatke o odgovornim proizvođačima zvanične statistike i informacije o očekivanim problemima i uslovima za realizaciju Programa (član 21). Plan sadrži bližu razradu Programa, odnosno detaljniji prikaz sledećih podataka u vezi sa planiranim statističkim istraživanjima i ostalim aktivnostima: nadležnost odgovornih proizvođača zvanične statistike za pojedina statistička istraživanja ili aktivnosti, identifikacione podatke o statističkim istraživanjima ili aktivnostima i njihov kratak sadržaj, pravni osnov za prikupljanje podataka, podatke o periodici i referentnom periodu ili datumu, prikaz korišćenih izvora podataka i metoda njihovog prikupljanja, podatke o teritorijalnom nivou objavljivanja i rokovima za prve rezultate zvanične statistike (član 22).
Program usvaja Narodna skupština, a Plan Vlada (član 23). Zavod, u saradnji sa Narodnom bankom Srbije i ostalim odgovornim proizvođačima, priprema Izveštaj o realizaciji Programa, koji dostavlja Narodnoj skupštini na razmatranje i odlučivanje, kao i Izveštaj o realizaciji Plana, koji se dostavlja Vladi na razmatranje i odlučivanje (član 24).
Član 25. Predloga zakona se odnosi na sprovođenje aktivnosti zvanične statistike koje nisu utvrđene Programom ili Planom, koje na predlog nadležnog organa, uz saglasnost Vlade, Zavod može da sprovodi, a za čije se sprovođenje sredstva obezbeđuju u budžetu Republike Srbije.
Članom 26. Predloga zakona propisano je da odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu da sprovode pilot-istraživanja u slučajevima kada se ukaže potreba za procenom kvaliteta metodologije, izvora ili kvaliteta podataka koje treba prikupiti statističkim istraživanjima, kao i da podaci prikupljeni sprovođenjem pilot-istraživanja nisu rezultati zvanične statistike i na njih se ne odnose odredbe ovog zakona o diseminaciji podataka, ali se na njih primenjuju sve odredbe ovog zakona koje se odnose na statističku poverljivost.
Glava IV. Statistički savet i druga savetodavna tela
Članom 27. Predloga zakona uređuju se položaj i uloga Statističkog saveta, sastav i imenovanje Saveta, kao i delokrug Saveta. U skladu sa preporukom Evrostata, u Predlogu ovog zakona Savet ima manji broj članova radi efikasnijeg rada, i to najmanje sedam, a najviše 11 imenovanih članova, a direktor ne može biti predsednik Saveta.
Članom 28. Predloga zakona određuje se da direktor može da osniva i druga savetodavna tela kao podršku strateškim i metodološkim aktivnostima zvanične statistike.
Glava V. Koordinacija sistema zvanične statistike
Članom 29. Predloga zakona definisana je koordinacija Sistema zvanične statistike. Zavod se stara o primeni principa zvanične statistike i promoviše dobru praksu u okviru Sistema zvanične statistike.
Članom 30. Predloga zakona definisan je Nacionalni koordinacioni odbor zvanične statistike (u daljem tekstu: Koordinacioni odbor), kao i njegove dužnosti. Definisanje Koordinacionog odbora je u skladu sa preporukom Evrostata koja se odnosi na jačanje koordinacione uloge Zavoda u statističkom sistemu Republike Srbije. Koordinacioni odbor je koordinaciono telo Sistema zvanične statistike, koje čine odgovorni proizvođači zvanične statistike. Koordinacionom odboru predsedava direktor Zavoda, a članovi i zamenici članova su predstavnici odgovornih proizvođača zvanične statistike. Koordinacioni odbor obavlja sledeće poslove: učestvuje u određivanju prioriteta i definisanju strategije razvoja, proizvodnje i diseminacije zvanične statistike; daje mišljenja i predloge u vezi sa koordinacijom razvoja, proizvodnje i diseminacije zvanične statistike; daje mišljenja i predloge direktoru Zavoda u vezi sa smernicama za izradu strateških dokumenata i politikama Sistema zvanične statistike, učestvuje u izradi i utvrđuje predlog Pravilnika o postupku utvrđivanja statusa odgovornog proizvođača zvanične statistike i drugih akata, i dr.
Članom 31. Predloga zakona utvrđeno je da Zavod i Narodna banka Srbije imaju trajni status odgovornog proizvođača zvanične statistike, a da se Ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike utvrđuju u Postupku provere statusa odgovornog proizvođača zvanične statistike.
Provera statusa odgovornog proizvođača zvanične statistike vrši se na period od pet godina, sa ciljem standardizacije sistema zvanične statistike
Postupak i kriterijumi na osnovu kojih se vrši provera usaglašenosti proizvodnje i diseminacije rezultata zvanične statistike odgovornog proizvođača zvanične statistike sa principima ovog zakona i Kodeksom prakse uređuju se Pravilnikom o postupku provere statusa odgovornog proizvođača zvanične statistike koji donosi direktor Zavoda, uz saglasnost Vlade.
Članom 32. Predloga zakona definisano je pravo pristupa individualnim podacima ostalih odgovornih proizvođača zvanične statistike. Zavod ima pravo pristupa individualnim podacima kojima raspolažu Ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike ukoliko su ti podaci neophodni za sprovođenje aktivnosti zvanične statistike ili za procenu kvaliteta rezultata zvanične statistike, u skladu sa zakonom. Uređeno je i pravo pristupa Zavoda individualnim podacima kojima raspolaže Narodna banka Srbije, kao i pravo Narodne banke Srbije na pristup individualnim podacima kojima raspolaže Zavod.
Glava VI. Prikupljanje podataka
Članom 33. Predloga zakona uređeno je ovlašćenje odgovornih proizvođača zvanične statistike za prikupljanje podataka. Odgovorni proizvođači zvanične statistike, u okviru svoje nadležnosti i svog delokruga, imaju pravo prikupljanja podataka koji su neophodni i srazmerni svrsi nameravane obrade u skladu sa Planom. Pored navedenih prava odogovornih proizvođača zvanične statistik, Zavod ima pravo da prikuplja podatke koji su neophodni i srazmerni svrsi nameravane obrade u skladu sa članom 25 ovog zakona i da prikuplja podatke neophodne i srazmerne svrsi nameravane obrade od Izvora administrativnih podataka i Izvora drugih podataka, sa ciljem procene mogućnosti korišćenja i unapređenja zvanične statistike u skladu sa principima statističke poverljivosti, minimalne obrade i zaštite podataka o ličnosti, dakle i kada isto nije predviđeno Programom i Planom.
Izbor izvora podataka vrši se na osnovu stručnih razmatranja, s obzirom na kvalitet podataka, ažurnost, troškove prikupljanja podataka i opterećenost davalaca podataka.
Ukoliko postoje izvori administrativnih i drugih podataka odgovarajućeg sadržaja i kvaliteta, ne prikupljaju se podaci od izveštajnih jedinica.
Članovi 34. i 35. Predloga zakona definiše obaveze obaveštavanja o prikupljanju podataka, kao i obaveze davaoca podataka. Pre početka prikupljanja podataka, odgovorni proizvođač zvanične statistike dužan je da obavesti davaoce podataka o: pravnom osnovu za sprovođenje statističkog istraživanja; cilju sprovođenja statističkog istraživanja; roku za dostavljanje podataka; obavezi da dobijene podatke koristi isključivo u statističke svrhe, merama za obezbeđenje statističke poverljivosti i zaštite prikupljenih podataka. Stavom 2 člana 34 utvrđeno je da odgovorni proizvođač zvanične statistike daje davaocu podataka, fizičkom licu, potrebna obaveštenja u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti. Stavom 3 i 4 člana 34 utvrđeno je da odgovorni proizvođači zvanične statistike objavljuju informaciju o preuzimanju podataka iz administrativnih i drugih izvora na svom portalu i da prilikom korišćenja tih podataka u statističkoj proizvodnji navode izvor podataka u metodologijama i publikacijama (član 34).
Davaoci podataka dužni su da, bez naknade i uz poštovanje rokova navedenih u Planu, daju tačne, kompletne i ažurne podatke koji po sadržini i obliku odgovaraju zahtevima odgovornog proizvođača zvanične statistike. Davaoci podataka dužni su da Zavodu na obrazložen zahtev, bez naknade, dostave i podatke potrebne za ostvarivanje prava utvrđenih čl. 33 st. 2 tačka 1) i 2) ovog zakona.Izveštajne jedinice dužne su da omoguće proveru datih podataka. Ukoliko podaci izveštajnih jedinica nisu kompletni ili ažurni, izveštajne jedinice obavezne su da ih isprave odnosno upotpune u skladu sa datim smernicama i definisanim rokovima (član 35).
Član 36. Predloga zakona uređuje zasnivanje novih ili promene postojećih izvora administrativnih podataka. Jedna od preporuka Evrostata se upravo odnosi na to da Zavod treba da održava bliske kontakte sa davaocima administrativnih podataka kako bi bio upoznat sa eventualnom izradom novih izvora ili sa izmenama postojećih izvora administrativnih podataka. U skladu sa preporukom, ovaj član predviđa da organi javne vlasti i druga pravna lica pre zasnivanja novih ili promene postojećih izvora administrativnih podataka blagovremeno obaveštavaju Zavod i konsultuju se sa Zavodom.
Član 37. Predloga zakona se odnosi na popise koji se regulišu posebnim zakonima i finansiraju se sredstvima iz budžeta Republike Srbije. Aktivnosti propisane u vezi s popisima uključuju se u Program i Plan.
Član 38. Predloga zakona definiše statistički registar kao skup organizovanih podataka koji se formira, ažurira i održava na osnovu podataka prikupljenih u skladu sa Programom ili Planom, kao i nadležnost Zavoda za formiranje, razvoj, održavanje, kao i korišćenje statističkih registara. Istovremeno je uređeno da formiranje i korišćenje statističkih registara podleže principima statističke poverljivosti i zaštite podataka o ličnosti u skladu sa ovim zakonom i zakonom koji uređuje zaštitu podataka o ličnosti, kao i svrha statističkih registara - integracija podataka u cilju proizvodnje rezultata zvanične statistike, planiranja statističkih istraživanja, poboljšanje kvaliteta i konzistentnosti zvanične statistike. Direktor Zavoda donosi propis kojim se bliže uređuju pitanja koja se odnose na formiranje, razvoj, održavanje i upotrebu statističkih registara.
Glava VII. Obrada i čuvanje podataka
Članom 39. Predloga zakona definiše se bezbedna obrada i čuvanje podataka te propisuje obaveza odgovornog proizvođača zvanične statistike da zaštiti poverljive podatke tokom procesa proizvodnje rezultata zvanične statistike i diseminacije zvanične statistike i da preduzme sve potrebne regulatorne, administrativne, tehničke i organizacione mere da bi se sprečio pristup neovlašćenim licima. Definisana je i obaveza da se poverljivi podaci čuvaju u zaštićenim tehničkim okruženjima, uz kontrolisan pristup, u skladu sa principima poverljivosti, integriteta i minimalizacije, kako je propisano ovim zakonom i zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.
Član 40. Predloga zakona definiše da se obrada podataka o ličnosti za potrebe zvanične statistike sprovodi u skladu sa zakonom koji uređuje zaštitu podataka o ličnosti.
Član 41. Predloga zakona uređuje način i rok čuvanja poverljivih podataka. Tako je definisano da odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu da obrađuju i čuvaju poverljive podatke prikupljene putem statističkih istraživanja u skladu sa ovim zakonom, isključivo u obimu i trajanju neophodnom za proizvodnju, kontrolu kvaliteta i razvoj zvanične statistike, najduže deset godina od dana završetka obrade podataka, osim ako posebnim zakonom nije drugačije propisano, kao i da se statistički upitnici i drugi dokumenti koji sadrže poverljive podatke prikupljene u statističkim istraživanjima u skladu sa ovim zakonom, uništavaju nakon prestanka potrebe za njihovom upotrebom u statističke svrhe, u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita arhivske građe i registraturskog materijala i na osnovu Liste kategorija registraturskog materijala sa rokovima čuvanja. Definisano je i da odgovorni proizvođači zvanične statistike, uz primenu odgovarajućih mera zaštite u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti, mogu da obrađuju i čuvaju poverljive podatke preuzete iz administrativnih i drugih izvora u skladu sa ovim zakonom, isključivo u obimu i trajanju neophodnom za proizvodnju, kontrolu kvaliteta i razvoj zvanične statistike, najduže deset godina od dana završetka obrade podataka, osim ako posebnim zakonom nije drugačije propisano, a da se poverljivi podaci potrebni za formiranje, razvoj, održavanje i korišćenje statističkih registara čuvaju se trajno u elektronskoj formi uz primenu svih administrativnih, tehničkih i organizacionih mera neophodnih za zaštitu od objavljivanja ili neovlašćenog korišćenja, u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti i zakonom koji uređuje oblast informacione bezbednosti.
Član 42. Predloga zakona definiše akte o čuvanju i načinu korišćenja podataka. Direktor donosi Pravilnik kojim se bliže uređuju mere zaštite, čuvanje, organizovanje i korišćenje poverljivih podataka kojima Zavod raspolaže, s ciljem sprečavanja njihovog uništavanja, zloupotrebe, krađe ili nelegalnog pristupa, u skladu sa ovim zakonom, zakonom koji uređuje oblast zaštite podataka o ličnosti i zakonom koji uređuje oblast informacione bezbednosti, uz saglasnost Vlade.
Glava VIII. Statistička poverljivost
Članom 43. Predloga zakona definisani su podaci koji podležu statističkoj poverljivosti. Individualni podaci koji omogućavaju identifikaciju fizičkih ili pravnih lica, na direktan ili indirektan način, podležu statističkoj poverljivosti.
Član 44. Predloga zakona definiše početak primene statističke poverljivosti. Odredbe ovog zakona koje se odnose na statističku poverljivost primenjuju se od trenutka kada davaoci podataka stave na raspolaganje ili dostave podatke odgovornom proizvođaču zvanične statistike.
Član 45. Predloga zakona definiše korišćenje podataka koji podležu statističkoj poverljivosti isključivo u statističke svrhe, kao i da se podaci prikupljeni u statističke svrhe ne mogu se upotrebljavati u svrhu utvrđivanja obaveza građana, niti se mogu koristiti kao dokaz za ostvarivanje prava građana.
Član 46. Predloga zakona propisuje zabranu otkrivanja podataka koji podležu statističkoj poverljivosti.
Član 47. Predloga zakona definiše pristup individualnim podacima bez identifikatora za potrebe naučnih istraživanja u kome je navedeno da Zavod i ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike, iz svog delokruga, mogu da obezbede naučnoistraživačkim institucijama, na njihov pisani zahtev, individualne podatke bez identifikatora.
Član 48. Predloga zakona definiše obaveze lica ovlašćenih za obavljanje poslova zvanične statistike. Fizička lica ovlašćena za obavljanje poslova u vezi sa aktivnostima zvanične statistike na osnovu radnog odnosa zasnovanog sa odgovornim proizvođačem zvanične statistike ili radnog angažovanja u skladu sa članom 17 ovog zakona dužna su da pri obavljanju navedenih poslova postupaju u skladu sa odredbama ovog zakona, a posebno u skladu sa odredbama o statističkoj poverljivosti i zabranom iz člana 46. ovog zakona.
Član 49. Predloga zakona propisuje da su lica iz člana 48. ovog zakona dužna su da potpišu izjavu o poverljivosti kojom se garantuje ispunjenje svih obaveza iz člana 48. ovog zakona.
Glava IX. Diseminacija
Članom 50. Predloga zakona definisana je diseminacija rezultata zvanične statistike. Odgovorni proizvođači zvanične statistike vrše diseminaciju rezultata zvanične statistike. Uz rezultate zvanične statistike, korisnicima zvanične statistike moraju biti dostupni podaci o odgovornom proizvođaču zvanične statistike i metapodaci, odnosno metodološka objašnjenja u vidu komentara, kako bi im se olakšalo tumačenje i pružila stručna pomoć. Rezultati zvanične statistike dostupni su istovremeno i na isti način svim korisnicima bez nadoknade.
Član 51. Predloga zakona definiše Kalendar objavljivanja. Diseminacija rezultata zvanične statistike vrši se u rokovima određenim Kalendarom objavljivanja (u daljem tekstu: Kalendar). Rezultati zvanične statistike ne otkrivaju se pre roka utvrđenog Kalendarom. Odgovorni proizvođači zvanične statistike dužni su da izrade i objave Kalendar, u kome su navedeni planirani datumi i tačno vreme objavljivanja rezultata zvanične statistike, najkasnije dva meseca nakon usvajanja Plana. Ovo je ujedno i jedna od preporuka Evropske komisije.
Član 52. Predloga zakona definiše tumačenje rezultata zvanične statistike. Odgovorni proizvođači zvanične statistike daju stručna tumačenja i podatke o kvalitetu rezultata zvanične statistike.
Član 53. Predloga zakona definiše da korisnici zvanične statistike prilikom korišćenja rezultata zvanične statistike navode njihov izvor.
Član 54. Predloga zakona definiše usluge zvanične statistike po zahtevu korisnika. Direktor ili ovlašćeno lice odgovornog proizvođača zvanične statistike može dati saglasnost za pružanje usluga po zahtevu korisnika koje se odnose na posebne statističke analize, prikupljanje ili obradu podataka. Pružanje usluga ne sme ugroziti proizvodnju i kvalitet zvanične statistike ili kredibilitet odgovornih proizvođača zvanične statistike.
Glava X. Međunarodna saradnja
Članom 55. Predloga zakona uređeno je da Zavod, Narodna banka Srbije i ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike u vršenju aktivnosti zvanične statistike sarađuju sa međunarodnim statističkim i drugim organizacijama, u skladu sa svojim nadležnostima.
Članom 56. Predloga zakona utvrđena je koordinaciona uloga Zavoda u Sistemu zvanične statistike u okviru međunarodne statističke saradnje.
Glava XI. Kaznene odredbe
Članovima 57-63. Predloga zakona definisane su kaznene odredbe za odgovorne proizvođače statistike − pravna lica, osim organa i organizacija Republike Srbije, teritorijalne autonomije i jedinica lokalne samouprave i Narodne banke Srbije; odgovorna lica u odgovornom proizvođaču zvanične statistike - pravnom licu, kao i odgovorna lica u državnom organu, organu teritorijalne autonomije ili organu jedinice lokalne samouprave i Narodnoj banci Srbije; davaoce podataka - pravna lica i njihova odgovorna lica; izveštajne jedinice - pravna lice i izveštajne jedinice - fizička lica i preduzetnike;naučnoistraživačke institucije - pravna lica ukoliko ne postupaju u skladu sa odredbama ovog zakona.
Glava XII. Prelazne i završne odredbe
Članovima 64-72. Predloga zakona propisan je rok za donošenje podzakonskih akata za sprovođenje ovog zakona; utvrđeno je važenje Programa i Plana do isteka roka na koji su doneti; utvrđeno je da svi odgovorni proizvođači zvanične statistike utvrđeni Programom zvanične statistike u periodu od 2021. do 2025. godine zadržavaju svoj status do isteka perioda važenja ovog akta ili do utvrđenja njihovog statusa u skladu sa odredbama zakona; utvrđeno je važenje Sporazuma o osnivanju Nacionalnog koordinacionog odbora zvanične statistike, 06 Broj: 021-390, zaključenog dana 21. juna 2021. godine; definisan je način formiranja i sastav prvog saziva Koordinacionog odbora, utvrđen je rok za donošenje odluke o obrazovanju Saveta, potvrđeno je važenje mandata direktora koji je utvrđen pre stupanja na snagu ovog zakona; utvrđen je prestanak važenja Zakona o zvaničnoj statistici (“Službeni glasnik RS”, broj 104/09), produženo je važenje podzakonskih akata donetih na osnovu istog do donošenja novih i utvrđen je rok za stupanje na snagu zakona.
Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 14.11.2025.
Naslov: Redakcija










