Zastava Bosne i Hercegovine

PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POSEBNIM POSTUPCIMA RADI REALIZACIJE MEĐUNARODNE SPECIJALIZOVANE IZLOŽBE EXPO BELGRADE 2027 - Tekst propisa


Član 1.

U Zakonu o posebnim postupcima radi realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 (“Službeni glasnik RS”, broj 92/23), u članu 1. st. 1. i 2. menjaju se i glase:

“Ovim zakonom uređuju se uslovi, kriterijumi, način i postupak za realizaciju međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 i drugih sadržaja u okviru Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona, Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona - druga faza, odnosno drugih faza Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona, sadržaja van granica Prostornog plana koji predstavljaju neophodnu infrastrukturu, odnosno neposredno su u funkciji objekata koji su izgrađeni u okviru Prostornog plana, kao i za izgradnju Nacionalnog fudbalskog stadiona i stambenih objekata za smeštaj učesnika i posetilaca.

 Izgradnja sadržaja van granica Prostornog plana uključuje izgradnju infrastrukture, neophodne za funkcionisanje sadržaja u okviru Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona, Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona - druga faza, odnosno drugih faza Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona.ˮ

Član 2.

U članu 3. stav 1. tačka 1) menja se i glasi:

“1) EXPO BELGRADE 2027 jeste projekat koji obuhvata sve faze realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, drugih sadržaja u okviru Prostornog plana i sadržaja van granica Prostornog plana koji predstavljaju neophodnu infrastrukturu, odnosno neposredno su u funkciji objekata koji su izgrađeni u okviru Prostornog plana i odnosi se na projekat u celini i na pojedinačne lokacije i radnje koje su određene za realizaciju;

U tački 2) reči: “drugim prostornim celinama van obuhvata prostornog plana, a koje su u funkciji realizacije projekta EXPO BELGRADE 2027,ˮ brišu se.

U tački 4) posle reči: “je Republika Srbija” dodaju se zapeta i reči: “jedinica lokalne samouprave, imaoci javnih ovlašćenja”.

U tački 9) posle reči: “lokaciju” dodaju se zapeta i reči: “kao i privredno društvo koje osniva Republika Srbija radi realizacije i upravljanja drugim sadržajima u okviru Prostornog plana, a koje posluje u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava, i čiji zakonski zastupnik može biti fizičko lice ili društvo registrovano u Republici Srbiji”.

Tačka 12) menja se i glasi:

“12) Učesnik je lice koje ispunjava uslove za učesnika međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, u skladu sa Konvencijom o međunarodnim izložbama i propisima donetim za njeno sprovođenje, kao i sponzor, partner i drugo lice koje stekne pravo na postavljanje paviljona za učesnike na međunarodnoj specijalizovanoj izložbi EXPO BELGRADE 2027;”.

U tački 13) tačka na kraju zamenjuje se tačkom zapetom.

Posle tačke 13) dodaju se tač. 14) i 15), koje glase:

“14) Paviljon za učesnike u smislu člana 13. ovog zakona je privremeni izložbeni objekat koji se postavlja i uklanja u skladu sa odredbama ovog zakona radi učešća na međunarodnoj specijalizovanoj izložbi EXPO BELGRADE 2027;

15) EXPO kompleks u smislu ovog zakona je prostorno-funkcionalna celina u okviru Prostornog plana.”.

Član 3.

U članu 8. stav 8. menja se i glasi:

“Investitor može poveriti upravljanje delovima EXPO kompleksa posebnom privrednom društvu ili društvu posebne namene, na osnovu ugovora kojim se, između ostalog, regulišu period upravljanja, uslovi pod kojima se nepokretnosti date na upravljanje mogu davati u zakup ili na korišćenje, kao i naknada za upravljanje i postupak vraćanja nepokretnosti po isteku perioda upravljanja.ˮ

Posle stava 8. dodaje se novi stav 9, koji glasi:

“Upravljanje EXPO kompleksom u smislu ovog zakona naročito obuhvata definisanje i uređivanje komercijalnih i nekomercijalnih celina i prostora, organizaciju programa, davanje na korišćenje učesnicima i trećim licima, davanje u zakup neposrednom pogodbom ispod tržišne vrednosti, angažovanje trećih lica u cilju održavanja i/ili pružanja drugih usluga, kao i sprovođenje drugih aktivnosti u skladu sa ovim zakonom.”.

U dosadašnjem stavu 9, koji postaje stav 10, reči: “iz stava 6. ovog članaˮ zamenjuju rečima: “iz stava 7. ovog članaˮ.

Član 4.

Član 13. menja se i glasi:

“Član 13.

Objekti i infrastrukturni objekti u okviru Prostornog plana, kao i infrastrukturni objekti koji nisu obuhvaćeni Prostornim planom, ali predstavljaju neophodnu infrastrukturu, odnosno neposredno su u funkciji objekata koji su izgrađeni u okviru Prostornog plana, za koje je izdata građevinska dozvola, privremena građevinska dozvola, odnosno rešenje o odobrenju za izvođenje radova, mogu se koristiti odnosno pustiti u rad, kao i priključiti na komunalnu i ostalu infrastrukturu, po izdavanju pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled koji obavezno sadrži konstataciju da su ispunjeni osnovni zahtevi za objekat propisani zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata, drugi uslovi propisani podzakonskim aktom iz stava 8. ovog člana i predlog da objekat može da se koristi, odnosno pusti u rad.

Objekti iz stava 1. ovog člana mogu se koristiti, odnosno pustiti u rad najduže 24 meseca počev od dana izdavanja pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled.

Komisija za tehnički pregled iz člana 155. Zakona o planiranju i izgradnji, odnosno preduzeće ili drugo pravno lice kome je povereno vršenje tehničkog pregleda, izdaje pozitivan izveštaj o ispunjenosti uslova za korišćenje, odnosno puštanje u rad objekata iz stava 1. ovog člana i o tome bez odlaganja obaveštava Ministarstvo.

Za postavljanje i uklanjanje paviljona za učesnike koji se nalaze unutar objekata iz stava 1. ovog člana, Ministarstvo izdaje privremenu građevinsku dozvolu u skladu sa članom 147. Zakona o planiranju i izgradnji i ovim zakonom.

Zahtev za izdavanje privremene građevinske dozvole iz stava 4. ovog člana, za postavljanje i uklanjanje paviljona za učesnike koji se nalaze unutar objekata iz stava 1. ovog člana, može se podneti po dobijanju građevinske dozvole za objekte iz stava 1. ovog člana, a izvođenje radova može otpočeti po izdavanju pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled o korišćenju, odnosno puštanju u rad objekata iz stava 1. ovog člana.

Uz zahtev za izdavanje privremene građevinske dozvole iz stava 4. ovog člana, ne prilažu se lokacijski uslovi, a kao dokaz o odgovarajućem pravu na objektu iz stava 4. ovog člana prilaže se konačno rešenje o građevinskoj dozvoli za objekat iz stava 1. ovog člana.

Privremena građevinska dozvola iz stava 4. ovog člana se izdaje na ime investitora i učesnika kao finansijera, ako je uz zahtev za izdavanje priložena saglasnost investitora da nosilac prava i obaveza iz privremene građevinske dozvole bude i učesnik.

Vlada bliže uređuje uslove, način i postupak za korišćenje, odnosno puštanje u rad objekata iz stava 1. ovog člana, sadržinu izveštaja Komisije za tehnički pregled, kao i pravila za postavljanje i uklanjanje paviljona iz stava 4. ovog člana.

Po otpočinjanju korišćenja, odnosno puštanju u rad objekata u smislu ovog člana, jedinice lokalne samouprave, javne službe, drugi nadležni organi i tela u obavezi su da preuzmu održavanje površina javne namene predviđenih Prostornim planom koje su izgrađene i koriste se u skladu sa ovim zakonom.”.

Član 5.

Postupci koji su započeti po Zakonu o posebnim postupcima radi realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 (“Službeni glasnik RSˮ, broj 92/23), a nisu okončani do dana stupanja na snagu ovog zakona, okončaće se po odredbama ovog zakona.

Član 6.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.

IZ OBRAZLOŽENJA

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

Zakonom o potvrđivanju Konvencije o međunarodnim izložbama (“Službeni glasnik RS”, broj 105/09 i “Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori”, broj 6/2023-806), Republika Srbija je ratifikovala Konvenciju o međunarodnim izložbama koja je sačinjena u Parizu dana 22. novembra 1928. godine, sa izmenama i dopunama, čime je postala članica Međunarodnog biroa za izložbe 2010. godine.

Republika Srbija je preuzela međunarodnu obavezu da organizuje međunarodnu specijalizovanu izložbu EXPO BELGRADE 2027 u rokovima i na način koji su predviđeni Konvencijom o međunarodnim izložbama i dokumentima usvojenim, odnosno donetim za njeno sprovođenje, te odlukama Međunarodnog biroa za izložbe.

Zakon o posebnim postupcima radi realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 koji je objavljen u “Službenom glasniku RS”, broj 92 od 27. oktobra 2023. godine, a stupio na snagu dana. 4. novembra 2023. godine (u daljem tekstu: Zakon) donet je u cilju realizacije međunarodnih obaveza Republike Srbije kao domaćina međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027. Namera zakonodavca nije bila da se isključe niti dopunjuju odredbe već postojećih zakona kojima se uređuju planiranje i izgradnja objekata, eksproprijacija, stanovanje i održavanje zgrada, pravni položaj privrednih subjekata i opšti upravni postupak, već da se Zakonom urede uslovi, kriterijumi, način i postupak koji će se primenjivati, na području prostornih planova u okviru kojih će se graditi objekti i prateći sadržaji potrebni za realizaciju međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, koja je zaključkom Vlade proglašena za projekat od značaja za Republiku Srbiju, a imajući u vidu kratke rokove i specifične uslove za realizaciju predmetne izložbe koji su, u skladu sa međunarodno preuzetim obavezama Republike Srbije kao domaćina, kao i Konvencijom, oročeni do kraja 2026. godine.

Na sednici Generalne skupštine Međunarodnog biroa za izložbe održanoj u Parizu dana 26. novembra 2024. godine, usvojen je Dosije za priznanje, na osnovu kojeg je priznata međunarodna specijalizovana izložba EXPO BELGRADE 2027, koja će se održati u Beogradu od 15. maja do 15. avgusta 2027. godine sa temom “Igraj za čovečanstvo - sport i muzika za sve”.

S tim u vezi, osnovni cilj donošenja zakona o izmenama i dopunama Zakona jeste da se omogući efikasnija realizacija projekata i aktivnosti u vezi sa organizacijom koji su neophodni za ispunjenje međunarodnih obaveza Republike Srbije kao domaćina međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027.

Stoga, predložene izmene i dopune Zakona uslovljene su potrebom da se obezbedi pravovremena izgradnja svih objekata i prateće infrastrukture neophodne za održavanje međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, imajući u vidu da se radi o objektima različite namene i konstruktivnih karakteristika, koji su, s jedne strane, montažno - demontažni objekti privremenog karaktera, a s druge strane objekti trajne namene, čija je izgradnja uslovljena kompleksnim tehnološkim zahtevima. Iz tih razloga, Predlogom zakona ne menja se pravni režim uspostavljen zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata, već se pojedina pitanja uređuju na delimično drugačiji način, u jedinom i isključivom cilju da se ubrza izgradnja objekata potrebnih za realizaciju specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, a posebno imajući u vidu specifičnost objekata koje je neophodno izgraditi za potrebe izložbe, pre svega paviljona koji će predstavljati izložbeni prostor akreditovanih učesnika pri čemu se ne odstupa od pravila kojima se regulišu stabilnost, bezbednost i sigurnost za upotrebu izgrađenih objekata.

Naime, Predlogom zakona predviđeno je da se objekti i infrastrukturni objekti u okviru Prostornog plana, kao i infrastrukturni objekti koji nisu obuhvaćeni Prostornim planom, ali predstavljaju neophodnu infrastrukturu, odnosno neposredno su u funkciji objekata koji su izgrađeni u okviru Prostornog plana, za koje je izdata građevinska dozvola, privremena građevinska dozvola, odnosno rešenje o odobrenju za izvođenje radova, mogu koristiti, odnosno pustiti u rad, kao i priključiti na komunalnu i ostalu infrastrukturu po izdavanju pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled koji će obavezno sadržati konstataciju da su ispunjeni osnovni zahtevi za objekat propisani zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata, drugi uslovi propisani podzakonskim aktom donetim u skladu sa Predlogom zakona i predlog da objekat može da se koristi, odnosno pusti u rad. Komisija za tehnički pregled iz člana 155. Zakona o planiranju i izgradnji, odnosno preduzeće ili drugo pravno lice kome je povereno vršenje tehničkog pregleda, izdaje pozitivan izveštaj o ispunjenosti uslova za korišćenje, odnosno puštanje u rad za objekte koji ispunjavaju osnovne zahteve propisane zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata i druge uslove propisane propisom donetim u skladu sa Predlogom zakona. Objekti i infrastrukturni objekti mogu se koristiti, odnosno pustiti u rad najduže 24 meseca počev od dana izdavanja pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled. Dakle, kada predmetni objekti budu izgrađeni, Komisija za tehnički pregled proverava da li su ispunjeni uslovi da se ti objekti koriste, odnosno puste u rad, što podrazumeva proveru potpunosti tehničke i druge dokumentacije za izgradnju objekta, odnosno za izvođenje radova, kao i kontrolu usklađenosti izvedenih radova sa građevinskom dozvolom, tehničkom dokumentacijom na osnovu koje se objekat gradio, kao i sa tehničkim propisima i standardima koji se odnose na pojedine vrste radova, odnosno materijala, opreme i instalacija. Komisija potvrđuje da su izvršene provere koje se odnose na mehaničku otpornost i stabilnost, bezbednost u slučaju požara, bezbednost i pristupačnost prilikom upotrebe, zaštitu od buke i sve druge provere kojima se utvrđuje da li je objekat siguran za upotrebu. Ukoliko su svi uslovi za bezbedno korišćenje objekata ispunjeni Komisija izdaje pozitivan izveštaj o ispunjenosti uslova za korišćenje, odnosno puštanje u rad objekta. Iako se navedeno rešenje razlikuje od rešenja propisanog zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata, ovakvim predlogom se ne umanjuje bilo kakav zahtev u pogledu očuvanja zahteva bezbednosti, kao i obezbeđivanja efikasnosti izgradnje objekata neophodnih za sprovođenje i organizaciju izložbe i ispunjenje preuzetih međunarodnih obaveza.

Takođe, Predlog zakona predviđa da za postavljanje i uklanjanje paviljona za učesnike, koji se nalaze unutar objekata, Ministarstvo izdaje privremenu građevinsku dozvolu, dok izvođenje radova može da otpočne po izdavanju pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled o korišćenju, odnosno puštanju u rad objekata unutar kojih se postavljaju i uklanjaju paviljoni za učesnike, s tim da Vlada bliže uređuje uslove, način i postupak za korišćenje, odnosno puštanje u rad objekata, sadržaj izveštaja komisije za tehnički pregled objekata, kao i pravila za postavljanje i uklanjanje paviljona za učesnike. S tim u vezi, predviđeno je da se uz zahtev za izdavanje privremene građevinske dozvole, koji podnosi učesnik, ne prilažu lokacijski uslovi, a kao dokaz o odgovarajućem pravu na objektu prilaže se pravnosnažno rešenje o građevinskoj dozvoli za objekat unutar kog se postavljaju i uklanjaju paviljoni za učesnike. Takođe, predviđeno je i da se predmetna privremena građevinska dozvola izdaje na ime investitora i učesnika, kao finansijera, ako je uz zahtev za izdavanje privremene građevinske dozvole priložena saglasnost investitora da nosilac prava i obaveza iz privremene građevinske dozvole bude i učesnik. Objekti - paviljoni za koje se izdaje privremena građevinska dozvola su privremenog, montažno - demontažnog karaktera, te se nakon završetka međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 uklanjaju. Nakon uklanjanja paviljona, objekti u okviru kojih su oni bili postavljeni prilagođavaju se za trajnu upotrebu, nakon čega je investitor dužan da podnese zahtev za izdavanje upotrebne dozvole u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata.

Dalje, izmenama zakona je propisano da investitor može poveriti upravljanje delovima EXPO kompleksa posebnom privrednom društvu, ili društvu posebne namene, na osnovu ugovora kojim se, između ostalog, regulišu period upravljanja, uslovi pod kojima se nepokretnosti date na upravljanje mogu davati u zakup ili na korišćenje, kao i naknada za upravljanje i postupak vraćanja nepokretnosti po isteku perioda upravljanja, dok je Predlogom zakona definisano šta se smatra upravljanjem EXPO kompleksom. EXPO 2027 doo, koje je osnovano od strane Vlade Republike Srbije radi pripreme i održavanja izložbe, ujedno je i organizator izložbe, koji u skladu sa Konvencijom o međunarodnim izložbama i propisima donetim za njenu primenu, ima niz obaveza i odgovornosti prema učesnicima izložbe, uključujući i vršenje nadzora nad primenom smernica i pravila koja se odnose na izložbu. Imajući u vidu navedene aktivnosti EXPO 2027 doo kao Organizatora izložbe, izmenama zakona mu je omogućeno da upravlja pojedinim prostorima u okviru EXPO kompleksa, a sve u cilju uspešne organizacije izložbe.

Predloženim izmenama i dopunama Zakona, pojedina pitanja iz određenih oblasti uređuju na drugačiji način u odnosu na zakone kojima su te oblasti već regulisane, bez narušavanja osnovnih principa vladavine prava i jedinstvenog pravnog poretka. Zakon o izmenama i dopunama Zakona, koji je po svojoj pravnoj prirodi lex specialis u odnosu na druge zakone, donosi se imajući u vidu da je ovo projekat od značaja za Republiku Srbiju i da se izvršavaju međunarodne obaveze u skladu sa Konvencijom o međunarodnim izložbama. Predložene izmene i dopune Zakona treba da obezbede pravovremenu, efikasnu i pravno sigurnu realizaciju svih aktivnosti u okviru organizacije Međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, uz obezbeđivanje najvišeg stepena sigurnosti izgrađenih objekata i uvažavanje osnovnih načela pravnog poretka Republike Srbije.

Zbog svega napred navedenog predlaže se donošenje ovog zakona, kojim će se omogućiti brža i efikasnija realizacija projekata od značaja za Republiku Srbiju.

III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA

U članu 1. Predloga zakona izmenjen je član 1. Zakona, odnosno preciziran je predmet uređivanja Zakona tako što je propisano da se ovim zakonom uređuju uslovi, kriterijumi, način i postupak za realizaciju međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 i drugih sadržaja u okviru Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona, Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona - druga faza, odnosno drugih faza Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona, sadržaja van granica Prostornog plana koji predstavljaju neophodnu infrastrukturu, odnosno neposredno su u funkciji objekata koji su izgrađeni u okviru Prostornog plana, kao i za izgradnju Nacionalnog fudbalskog stadiona i stambenih objekata za smeštaj učesnika i posetilaca.

Izvršena je izmena odredbe koja uređuje izgradnju sadržaja van granica Prostornog plana, tako da ne obuhvata druge prostorne celine van obuhvata Prostornog plana, a koje su u funkciji realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, organizovanje pratećih manifestacija izvan obuhvata ovog plana, obnovu fasada u određenim urbanističkim zonama i celinama, kao i druga pitanja od značaja za realizaciju navedenog projekta, već samo infrastrukturu koja je neophodna za funkcionisanje sadržaja u okviru Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona, Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona - druga faza, odnosno drugih faza Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona, a kako bi se stvorili uslovi za korišćenje objekata i infrastrukturnih objekata u okviru Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona, Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona - druga faza, odnosno drugih faza Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona.

U članu 2. Predloga zakona izmenjen je član 3. Zakona, odnosno izvršena su preciziranja značenja pojedinih pojmova i unete su definicije određenih novih pojmova u cilju usaglašavanja sa važećim pravnim okvirom Republike Srbije i uz uvažavanje drugih predloženih izmena i dopuna Zakona.

Izvršena je izmena definicije EXPO BELGRADE 2027 radi usklađivanja sa članom 1. Predloga zakona preciziranjem da sadržaji van granica Prostornog plana predstavljaju neophodnu infrastrukturu, odnosno neposredno su u funkciji objekata koji su izgrađeni u okviru Prostornog plana.

Izvršena je izmena definicije Prostornog plana radi usklađivanja sa članom 1. Predloga zakona brisanjem drugih prostornih celina van obuhvata Prostornog plana, a koje su u funkciji realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, jer ne predstavljaju više predmet uređivanja ovog zakona.

Izvršena je dopuna definicije investitora tako da obuhvati i jedinice lokalne samouprave i imaoce javnih ovlašćenja, u cilju omogućavanja da se, za pojedinačne lokacije u okviru Prostornog plana, i ova lica pojave kao investitori u smislu ovog zakona, kako bi i oni u roku izvršili svoje obaveze radi realizacije projekta EXPO BELGRADE 2027 koji je proglašen za projekat od značaja za Republiku Srbiju i čija realizacija predstavlja opšti interes za sveukupni privredni razvoj Republike Srbije.

Izvršena je dopuna definicije društva posebne namene tako da obuhvati i privredno društvo koje osniva Republika Srbija radi realizacije i upravljanja drugim sadržajima u okviru Prostornog plana, a koje posluje u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava, i čiji zakonski zastupnik može biti fizičko lice ili društvo registrovano u Republici Srbiji.

Izvršena je izmena definicije učesnika u cilju preciziranja, odnosno usklađivanja iste sa Zakonom o potvrđivanju Konvencije o međunarodnim izložbama (“Službeni glasnik RS”, broj 105/09 i “Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori”, broj 6/2023-806) i propisima donetim za njeno sprovođenje.

Dodata je definicija paviljona za učesnike kao privremenog izložbenog objekta koji se postavlja i uklanja u skladu sa odredbama ovog zakona radi učešća na međunarodnoj specijalizovanoj izložbi EXPO BELGRADE 2027, u cilju preciziranja obaveze prema učesnicima međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 i drugim licima.

Dodata je definicija EXPO kompleksa kao prostorno-funkcionalne celine u okviru Prostornog plana, u cilju preciziranja područja koje se može dati na upravljanje posebnom privrednom društvu ili društvu posebne namene.

U članu 3. Predloga zakona izmenjen je član 8. Zakona, tako što je propisano da investitor može poveriti upravljanje delovima EXPO kompleksa posebnom privrednom društvu ili društvu posebne namene, na osnovu ugovora kojim se, između ostalog, regulišu period upravljanja, uslovi pod kojima se nepokretnosti date na upravljanje mogu davati u zakup ili na korišćenje, kao i naknada za upravljanje i postupak vraćanja nepokretnosti po isteku perioda upravljanja, u cilju omogućavanja realizacije međunarodnih obaveza koje je Republika Srbija preuzela kao domaćin međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027. Konačno, definisano je upravljanje EXPO kompleksom tako da naročito obuhvata definisanje i uređivanje komercijalnih i nekomercijalnih celina i prostora, organizaciju programa, davanje na korišćenje učesnicima i trećim licima, davanje u zakup neposrednom pogodbom ispod tržišne vrednosti, angažovanje trećih lica u cilju održavanja i/ili pružanja drugih usluga, kao i sprovođenje drugih aktivnosti u skladu sa ovim zakonom.

U članu 4. Predloga zakona izmenjen je član 13. Zakona, na način da propisuje da se objekti u okviru Prostornog plana, kao i infrastrukturni objekti koji nisu obuhvaćeni Prostornim planom, ali predstavljaju neophodnu infrastrukturu, odnosno neposredno su u funkciji objekata koji su izgrađeni u okviru Prostornog plana, za koje je izdata građevinska dozvola, privremena građevinska dozvola, odnosno rešenje o odobrenju za izvođenje radova, mogu koristiti odnosno pustiti u rad, kao i priključiti na komunalnu i ostalu infrastrukturu po izdavanju pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled, koji će obavezno sadržati konstataciju da su ispunjeni osnovni zahtevi za objekat propisani zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata, drugi uslovi propisani podzakonskim aktom donetim u skladu sa Predlogom zakona i predlog da objekat može da se koristi, odnosno pusti u rad. Navedeni objekti se mogu koristiti, odnosno pustiti u rad najduže 24 meseca počev od dana izdavanja pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled.

Dalje, propisano je da ministarstvo nadležno za poslove planiranja i izgradnje izdaje privremenu građevinsku dozvolu, za postavljanje i uklanjanje paviljona za učesnike koji se nalaze unutar objekata iz stava 1. ovog člana, u skladu sa članom 147. Zakona o planiranju i izgradnji i ovim zakonom, pri čemu se uz zahtev za izdavanje privremene građevinske dozvole ne prilažu lokacijski uslovi, a kao dokaz o odgovarajućem pravu na objektu prilaže se konačno rešenje o građevinskoj dozvoli za objekat unutar kog se postavljaju i uklanjaju paviljoni za učesnike. Takođe, zahtev za izdavanje privremene građevinske dozvole može se podneti po dobijanju građevinske dozvole za objekte u okviru kojih se postavljaju paviljoni za učesnike, a izvođenje radova može otpočeti po izdavanju pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled o korišćenju, odnosno puštanju u rad objekata u okviru kojih se postavljaju paviljoni za učesnike. S tim u vezi, propisano je da se privremena građevinska dozvola iz stava 4. ovog člana izdaje na ime investitora i učesnika kao finansijera, ako je uz zahtev za izdavanje priložena saglasnost investitora da nosilac prava i obaveza iz privremene građevinske dozvole bude i učesnik.

Propisano je i da Vlada bliže uređuje uslove, način i postupak za korišćenje, odnosno puštanje u rad objekata, sadržaj izveštaja komisije za tehnički pregled objekata, kao i pravila za postavljanje i uklanjanje paviljona.

Dodatno, propisano je da po otpočinjanju privremenog korišćenja, odnosno puštanja u rad objekata, jedinice lokalne samouprave, javne službe, drugi nadležni organi i tela u obavezi su da preuzmu održavanje površina javne namene predviđene Prostornim planom koje su izgrađene i koriste se u skladu sa ovim zakonom.

U čl. 5. i 6. Predloga zakona uređeno je okončanje započetih postupaka u cilju izbegavanja paralelne primene različitih zakona, uz očuvanje pravne sigurnosti i procesnih prava stranaka i stupanje na snagu ovog zakona.


Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 12.09.2025.
Naslov: Redakcija