PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA ZAKONA O AKCIZAMA - Tekst propisa
Član 1.
U Zakonu o akcizama (“Službeni glasnik RS”, br. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02-dr. zakon, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05-dr. zakon, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14-dr. zakon, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21, 75/23 i 94/24), u članu 10. stav 11. menja se i glasi:
“Na nesagorevajući duvan plaća se akciza po kilogramu duvanske smese, u iznosu od:
1) 110% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta, u periodu od 1. januara do 31. decembra 2026. godine;
2) 120% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta, u periodu od 1. januara do 31. decembra 2027. godine;
3) 130% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta, u periodu od 1. januara do 31. decembra 2028. godine;
4) 140% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta, u periodu od 1. januara do 31. decembra 2029. godine;
5) 150% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta, od 1. januara 2030. godine.”.
Član 2.
U članu 14a stav 2. menja se i glasi:
“Akciza na tečnosti za punjenje elektronskih cigareta plaća se po mililitru, i to:
1) u periodu od 1. januara do 31. decembra 2026. godine u iznosu od 13,12 din./ml;
2) u periodu od 1. januara do 31. decembra 2027. godine u iznosu od 14,12 din./ml;
3) u periodu od 1. januara do 31. decembra 2028. godine u iznosu od 15,12 din./ml;
4) u periodu od 1. januara do 31. decembra 2029. godine u iznosu od 16,12 din./ml;
5) od 1. januara 2030. godine u iznosu od 17,12 din./ml.”.
Član 3.
U članu 14v stav 3. menja se i glasi:
“Akciza na biljne proizvode za pušenje, odnosno zagrevanje i proizvode za vodenu lulu (arome za nargilu) plaća se po kilogramu smese, u iznosu od:
1) 110% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta, u periodu od 1. januara do 31. decembra 2026. godine;
2) 120% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta, u periodu od 1. januara do 31. decembra 2027. godine;
3) 130% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta, u periodu od 1. januara do 31. decembra 2028. godine;
4) 140% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta, u periodu od 1. januara do 31. decembra 2029. godine;
5) 150% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta, od 1. januara 2030. godine.”.
Član 4.
U članu 19. stav 2. menja se i glasi:
“Oslobođenje iz stava 1. tačka 1) u delu koji se odnosi na izvoz i tačka 4) ovog člana ostvaruje se na osnovu carinskih isprava kojim se dokazuje da su proizvodi napustili teritoriju Republike Srbije, odnosno otpremljeni radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama ili u slobodnim carinskim prodavnicama otvorenim na vazduhoplovnim pristaništima otvorenim za međunarodni saobraćaj na kojima je organizovana pasoška i carinska kontrola, odnosno da je vlasnik otpremio akcizne proizvode neposredno iz carinskog skladišta pod carinskim nadzorom, radi snabdevanja aviona i brodova koji saobraćaju na međunarodnim linijama.”.
Član 5.
U članu 40a stav 1. menja se i glasi:
“Na cigarete iz uvoza i na cigarete proizvedene u zemlji (tarifne oznake nomenklature CT 2402 20 10 00 i 2402 20 90 00) plaća se akciza, i to:
1) u periodu od 1. januara do 30. juna 2026. godine u iznosu od 106,90 din./pak;
2) u periodu od 1. jula do 31. decembra 2026. godine u iznosu od 108,40 din./pak;
3) u periodu od 1. januara do 30. juna 2027. godine u iznosu od 109,90 din./pak;
4) u periodu od 1. jula do 31. decembra 2027. godine u iznosu od 111,40 din./pak;
5) u periodu od 1. januara do 30. juna 2028. godine u iznosu od 112,90 din./pak;
6) u periodu od 1. jula do 31. decembra 2028. godine u iznosu od 114,40 din./pak;
7) u periodu od 1. januara do 30. juna 2029. godine u iznosu od 115,90 din./pak;
8) u periodu od 1. jula do 31. decembra 2029. godine u iznosu od 117,40 din./pak;
9) u periodu od 1. januara do 30. juna 2030. godine u iznosu od 118,90 din./pak;
10) od 1. jula 2030. godine u iznosu od 120,40 din./pak.”.
Član 6.
Prvo naredno usklađivanje dinarskih iznosa akcize na cigarete vršiće se počev od januara 2027. godine, a po isteku kalendarske godine u kojoj, prema podacima republičkog organa nadležnog za poslove statistike, indeks potrošačkih cena prelazi 2%.
Prvo naredno usklađivanje dinarskih iznosa akcize na tečnosti za punjenje elektronskih cigareta izvršiće se počev od januara 2027. godine, indeksom potrošačkih cena u 2026. godini.
Član 7.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”, a primenjuje se od 1. januara 2026. godine, osim člana 4. ovog zakona koji se primenjuje od dana stupanja na snagu ovog zakona.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
• Problemi koje ovaj zakon treba da reši, odnosno ciljevi koji se ovim zakonom postižu
Osnovni razlozi za donošenje ovog zakona, problemi koje bi ovaj zakon trebalo da reši, odnosno ciljevi koji se ovim zakonom postižu su dalje usklađivanje s pravnim tekovinama Evropske unije (EU aquis), posebno kada se radi o minimalnom nivou oporezivanja akcizom cigareta i ostalih duvanskih proizvoda sa standardima EU, realizacija planiranog trenda prikupljanja prihoda od akciza u republički budžet, i to propisivanjem srednjoročnog akciznog kalendara (2026. - 2030. godine) na cigarete i ostale duvanske proizvode, kao i na supstitute duvanskim proizvodima, čime se obezbeđuje stabilnost priliva sredstava od akciza u republički budžet.
Naime, imajući u vidu da prema opštem pravilu Direktive Saveta broj 2011/64 o strukturi i iznosu akcize na duvanske proizvode (Council Directive 2011/64/EU of 21 June 2011on the structure and rates of excise duty applied to manufactured tobacco (codification)), ukupno akcizno opterećenje (specifična akciza + ad valorem akciza) ne sme biti ispod 60% maloprodajne cene jedne paklice cigareta u kategoriji prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta i da ukupna akciza ne može biti niža od 90 evra na 1000 komada cigareta u kategoriji prosečne ponderisane maloprodajne cene, potrebno je postepeno povećanje ukupnog akciznog opterećenja cigareta. S tim u vezi, ovim zakonom predlaže se donošenje srednjoročnog plana postepenog povećavanja akciznog opterećenja u periodu 2026. - 2030. godine, kroz povećanje specifične komponente akcize svakih šest meseci za 1,50 din/pak, pri čemu bi stopa ad valorem - proporcionalne komponente akcize ostala nepromenjena (33% na maloprodajnu cenu cigareta) nezavisno od perioda primene. Predloženi model oporezivanja akcizom cigareta primenjivao se i u prethodnom periodu (2020. - 2025. godine) i prihvatljiv je sa stanovišta planiranih budžetskih prihoda od akciza na cigarete.
Ovim zakonom predlaže se umereno povećanje specifične komponente akcize na cigarete kroz postepeno povećanje akciza, kako bi se u propisanom vremenskom roku dostigao minimalni nivo oporezivanja akcizom koji ne može biti ispod 60% prosečne ponderisane maloprodajne cene jedne paklice cigareta i najmanje 90 evra na 1000 komada cigareta u kategoriji prosečne ponderisane maloprodajne cene, odnosno minimum 1,8 evra po paklici cigareta. Sadašnji nivo oporezivanja akcizom u Republici Srbiji iznosi 100,32 evra na 1000 komada cigareta u kategoriji prosečne ponderisane maloprodajne cene, odnosno 2,0 evra po paklici cigareta, s tim da je ovaj iznos nešto manji od 60% maloprodajne cene jedne paklice cigareta u kategoriji prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta, tako da je bilo neophodno da predložene izmene budu pažljivo odmerene, kako bi se izbegle promene u strukturi i obimu potrošnje, koje bi mogle da ugroze budžetske prihode, ali i kako ne bi bile suprotne ciljevima javne zdravstvene politike. Prilikom utvrđivanja predloženih specifičnih iznosa akcize na cigarete, a u cilju očuvanja budžetskih prihoda, uzeto je u obzir i predviđeni dalji pad legalnog tržišta duvanskih proizvoda usled smanjenja broja konzumenata cigareta, kao i supstitucije korisnika cigareta koji prelaze na konzumiranje drugih proizvoda koje je u konstantnom porastu, posebno nesagorevajućeg duvana. Predložene zakonske izmene, s jedne strane ne ti trebalo da izazovu neželjene poremećaje na tržištu, a trebalo bi da sa druge strane, obezbede proizvođačima i uvoznicima cigareta neophodnu predvidivost poslovnog okruženja, koje će, na kraju, obezbediti Republici Srbiji stabilnost akciznih prihoda u narednom periodu. Pored toga, propisivanjem povećanja specifične komponente akcize na cigarete svakih šest meseci stvoriće se uslovi za stabilnost prihoda od akcize na cigarete, s obzirom na to da bi budžetski prihod u velikoj meri bio nezavisan od cenovne politike proizvođača, odnosno uvoznika cigareta. Istovremeno, predložena zakonska rešenja mogu da utiču na povećanje maloprodajnih cena cigareta, što za posledicu može da ima smanjenje potrošnje cigareta čime se sprovodi Okvirna konvencija o kontroli duvana.
U skladu sa Direktivom 2014/40/EU (Directive 2014/40/ EU of the European Parliament and of the Council of 3 April 2014 on the approximation of the laws, regulations and administrative provisions of the Member States concerning the manufacture, presentation and sale of tobacco and related productsand repealing Directive 2001/37/EC), koja definiše vrste duvanskih proizvoda, duvanske prerađevine koje se pri upotrebi greju ali ne sagorevaju (nesagorevajući duvan) svrstava se u kategoriju novih duvanskih proizvoda koji su definisani kao duvanski proizvodi koji ne spadaju ni u jednu od sledećih kategorija: cigarete, duvan za pušenje, duvan za lulu, duvan za nargile, cigare, cigarilosi, duvan za žvakanje, duvan za šmrkanje ili duvan za oralnu upotrebu. Kako nesagorevajući duvan ne pripada ni jednoj kategoriji duvanskih proizvoda čije je oporezivanje uređeno Direktivom 2011/64/EU o strukturi i stopama akcize na duvanske prerađevine, zemlje članice EU imaju pravo da oporezivanje novih duvanskih proizvoda urede samostalno, tako da trenutno, najveći broj evropskih država oporezuje akcizom nesagorevajući duvan po kilogramu duvanske smese, a što je i sada važeće zakonsko rešenje u Republici Srbiji.
Naime, prema važećem zakonskom rešenju, na duvanske prerađevine koje se pri upotrebi greju ali ne sagorevaju (nesagorevajući duvan) plaća se akciza po kilogramu duvanske smese, u iznosu od 100% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta. Imajući u vidu značajniji rast potrošnje nesagorevajućeg duvana, pri čemu istovremeno dolazi do pada potrošnje cigareta, kao posledica rastućeg trenda korisnika cigareta koji prelaze na konzumiranje ovog proizvoda, ovim zakonom predlaže se nastavak dinamike prethodnog akciznog kalendara, koji predviđa uvećanje od 10 procentnih poena godišnje, po periodima primene. Predloženim akciznim kalendarom, a uzimajući u obzir činjenicu da sve više pušača prestaje da konzumira cigarete i prelazi na konzumiranje novih proizvoda, kao zamenu za klasične cigarete, ovim zakonom predlaže se dinamika povećanja iznosa akcize na ovaj proizvod, kako bi se u narednom periodu smanjila razlika između akcize na nesagorevajući duvan i akcize na cigarete, pri čemu predloženo povećanje akcize na nesagorevajući duvan ne bi trebalo da ima uticaj na tržišna kretanja, odnosno dalji rast potrošnje ovog proizvoda.
Takođe, ovim zakonom predlaže se da osnovica za obračun akcize na tečnosti za punjenje elektronskih cigareta ostane nepromenjena, što znači da se akciza plaća po mililitru tečnosti za punjenje elektronskih cigareta, s tim da se iznos akcize uvećava za 1,00 din/ml svake godine u narednom srednjeročnom periodu, a što je bilo i do sada važeće zakonsko rešenje.
Pored toga, predlaže se da se akciza na biljne proizvode za pušenje, odnosno zagrevanje koja se plaća po kilogramu smese, u iznosu od 100% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta, uveća za 10 procentnih poena godišnje, po periodu primene. Na isti način predlaže se da se akciza na proizvode za vodenu lulu (arome za nargilu) uveća za 10 procentih poena godišnje, po periodu primene.
Predložena zakonska rešenja uzimaju u obzir Fiskalnu strategiju Republike Srbije, projekcije inflatornih kretanja, rast bruto društvenog proizvoda i kretanja tržišta duvanskih proizvoda, i u skladu sa tim obezbedili bi predvidivost budžetskih prihoda i njihov kontinuirani rast. Takođe, predloženo zakonsko rešenje, kroz akcizni kalendar doprineli bi stabilnosti duvanske industrije i industrije srodnih proizvoda, kao i očuvanju legalnog tržišta za sve kategorije proizvoda.
Pored toga, ovim zakonom vrši se i preciziranje pojedinih odredaba Zakona o akcizama, u cilju adekvatnije primene istog.
• Razmatrane mogućnosti da se problemi reše i bez donošenja zakona
Imajući u vidu da je reč o elementima sistema i politike javnih prihoda koji se, saglasno odredbama Zakona o budžetskom sistemu (“Službeni glasnik RS”, br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/13-ispravka, 108/13, 142/14, 68/15-dr. zakon, 103/15, 99/16, 113/17, 95/18, 31/19, 72/19, 149/20, 118/21, 118/21-dr. zakon, 138/22, 92/23 i 94/24) uvode zakonom, to znači da se izmene i dopune tih elemenata mogu vršiti samo zakonom. Prema tome, kako se materija koja se uređuje ovim zakonom odnosi na oporezivanje akcizom akciznih proizvoda i spada u zakonodavnu regulativu, nije razmatrano, niti je bilo osnova za razmatranje njenog uređenja drugim zakonom ili podzakonskim aktom.
• Zašto je donošenje zakona najbolji način za rešavanje problema
Donošenje ovog zakona je najbolji način za rešavanje problema iz razloga što se radi o zakonskoj materiji, koju je jedino moguće menjati i dopunjavati odgovarajućim izmenama zakona, tj. izmenama i dopunama Zakona.
Pored toga, uređivanjem poreskopravne materije, ovim zakonom daje se doprinos pravnoj sigurnosti i ujedno obezbeđuje transparentnost u pogledu vođenja poreske politike, s obzirom na to da se zakon kao opšti pravni akt objavljuje i stvara jednaka prava i obaveze za sve subjekte koji se nađu u istoj poreskopravnoj situaciji.
III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA
U članu 1. ovog zakona predlažu se novi iznosi akcize na nesagorevajući duvan, po periodima primene. Predlaže se da se akciza na nesagorevajući duvan plaća kao i do sada, po kilogramu duvanske smese, s tim da se sadašnji iznos od 100% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta, uvećava za 10 procentnih poena godišnje čime se prati dinamika prethodnog akciznog kalendara.
U članu 2. ovog zakona predlažu se novi iznosi akcize na tečnosti za punjenje elektronskih cigareta, po periodima primene. Ovakav predlog je po metodologiji važećeg akciznog kalendara sa godišnjim povećanjem od 1,00 RSD po mililitru tečnosti, uz redovno godišnje usklađivanje iznosa akcize sa indeksom potrošačkih cena u kalendarskoj godini koja prethodi godini u kojoj se usklađivanje vrši.
U članu 3. ovog zakona predlažu se novi iznosi akcize na biljne proizvode za pušenje, odnosno zagrevanje i proizvode za vodenu lulu (arome za nargilu), po periodu primene. Sadašnjim zakonskim rešenjem akciza na navedene proizvode plaća se po kilogramu smese kao procenat minimalne akcize na cigarete koji trenutno iznosi 100%. Novim zakonskim rešenjem predlaže se uvećanje akcize od 10 procentih poena godišnje.
U članu 4. ovog zakona vrši se preciziranje odredbe koja se odnosi na oslobođenje od plaćanja akcize koje proizvođač otprema, odnosno uvoznik smešta, u carinsko skladište otvoreno u skladu sa carinskim propisima, radi prodaje u avionima i brodovima, odnosno radi snabdevanja aviona i brodova koji saobraćaju na međunarodnim linijama, kao i na proizvode koji se otpremaju u slobodne carinske prodavnice otvorene na vazduhoplovnim pristaništima otvorenim za međunarodni saobraćaj na kojima je organizovana pasoška i carinska kontrola radi prodaje putnicima u skladu sa carinskim propisima.
U članu 5. ovog zakona predlažu se novi specifični iznosi akcize na cigarete za period 2026 - 2030. godine. Naime, predlaže se nastavak dosadašnje akcizne politike, polugodišnje povećanje specifične akcize po metodologiji aktuelnog akciznog kalendara, u januaru i julu svake godine u iznosima od 1,5 RSD/pak. Način povećanja specifične komponente akcize na cigarete ostaje nepromenjen, što znači da se usklađivanje vrši sa indeksom potrošačkih cena u kalendarskoj godini kada indeks potrošačkih cena prelazi 2%.
U članu 6. ovog zakona propisuje se vreme prvog narednog usklađivanja dinarskih iznosa akcize na cigarete i tečnosti za punjenje elektronskih cigareta. Predlaže se da se prvo naredno usklađivanje dinarskih iznosa akcize na cigarete vrši počev od januara 2027. godine, a po isteku kalendarske godine u kojoj, prema podacima republičkog organa nadležnog za poslove statistike, indeks potrošačkih cena prelazi 2%. Takođe, predlaže se da se prvo naredno usklađivanje dinarskih iznosa akcize na tečnosti za punjenje elektronskih cigareta izvrši počev od januara 2027. godine, indeksom potrošačkih cena u 2026. godini.
U članu 7. propisuje se stupanje na snagu i početak primene ovog zakona.
Izvor: Vebsajt Vlade, 11.10.2025.










