PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PORESKOM POSTUPKU I PORESKOJ ADMINISTRACIJI - Tekst propisa
Član 1.
U Zakonu o poreskom postupku i poreskoj administraciji (“Službeni glasnik RS”, br. 80/02, 84/02 - ispravka, 23/03 - ispravka, 70/03, 55/04, 61/05, 85/05 - dr. zakon, 62/06 - dr. zakon, 61/07, 20/09, 72/09 - dr. zakon, 53/10, 101/11, 2/12 - ispravka, 93/12, 47/13, 108/13, 68/14, 105/14, 91/15 - autentično tumačenje, 112/15, 15/16, 108/16, 30/18, 95/18, 86/19, 144/20, 96/21, 138/22 i 94/24), u članu 2a stav 2. tačka 6) menja se i glasi:
“6) ostala prava i obaveze Poreske uprave sadržane u odredbama člana 160. tač. 3a), 9), 11), 11a), 11v), 12) i 15), čl. 161, 162a, 164. i 167-171. ovog zakona.”.
Član 2.
U članu 108. stav 3. posle reči: “internet strani Poreske uprave” dodaju se zapeta i reči: “odnosno internet strani nadležne jedinice lokalne samouprave”.
Član 3.
U članu 110. stav 1. posle reči: “lice u Poreskoj upravi koje on za to ovlasti,” dodaju se reči: “gradonačelnik, odnosno predsednik opštine, odnosno lice koje on ovlasti nadležne jedinice lokalne samouprave,”.
Član 4.
U članu 129. dodaje se stav 5, koji glasi:
“U slučaju poreskih kontrola u pogledu ispunjenosti uslova za korišćenje poreskih olakšica u kojima je utvrđeno da poslodavac ne ispunjava uslove za korišćenje istih, Poreska uprava rešenjem nalaže poslodavcu da uplati porez, kao i doprinose za obavezno socijalno osiguranje koji su prvobitno plaćeni iz budžeta Republike, bez nalaganja podnošenja izmenjene poreske prijave u kojoj se otklanjaju utvrđene nepravilnosti.”.
Član 5.
U članu 179. stav 1. tačka 6) reči: “stav 7.” zamenjuju se rečima: “stav 9.”.
Član 6.
U članu 180. stav 1. tačka 10) reči: “stav 7.” zamenjuju se rečima: “stav 9.”.
Član 7.
U Zakonu o izmenama i dopunama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji (“Službeni glasnik RS”, broj 94/24 - u daljem tekstu: Zakon o izmenama i dopunama), u članu 38. stav 7. posle reči: “osnovu otpisaˮ dodaju se zapeta i reči: “kao i zapisnik iz stava 8. ovog člana”.
U stavu 8. dodaje se rečenica, koja glasi:
“Izuzetno, iz razloga ekonomičnosti postupka, za iznose otpisa manje od 100 dinara, neće se donositi rešenja već će se otpis u poreskom računovodstvu izvršiti na osnovu zapisnika koji sačinjava radna grupa iz stava 6. ovog člana.”
Stav 12. menja se i glasi:
“Zapisnici iz st. 7. i 9. ovog člana sačiniće se najkasnije do 31. decembra 2026. godine.”
Stav 14. menja se i glasi:
“Otpis iz st. 1, 3, 4. i 5. ovog člana sprovešće se u poreskom računovodstvu najkasnije do 31. decembra 2026. godine.”.
Stav 15. menja se i glasi:
“Odgovarajuća knjiženja i isključenje posebnih PIB iz Jedinstvenog registra poreskih obveznika iz stava 10. ovog člana sprovešće se najkasnije do 31. decembra 2026. godine.”.
Član 8.
U Zakonu o izmenama i dopunama u članu 39. stav 1. reči: “31. decembrom 2025. godine” zamenjuju se rečima: “31. decembrom 2026. godine”.
U stavu 2. reči: “31. decembrom 2025. godine” zamenjuju se rečima: “31. decembrom 2026. godine”, a posle reči: “Poreska uprava po službenoj dužnosti prenosi u poresko računovodstvo kao sumnjiva i sporna potraživanja” dodaju se reči: “počev od 1. januara 2027. godine.”.
U stavu 3. reči: “31. decembrom 2025. godine” zamenjuju se rečima: “31. decembrom 2026. godine”.
U stavu 5. reči: “30. septembar 2026. godine” zamenjuju se rečima: “31. decembar 2027. godine.”.
Član 9.
U Zakonu o izmenama i dopunama u članu 41. tačka 2) reči: “1. januara 2026. godine” zamenjuju se rečima: “1. januara 2027. godine”.
U tački 4) reči: “1. januara 2026. godine” zamenjuju se rečima: “1. januara 2027. godine “.
Član 10.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
• Problemi koje ovaj zakon treba da reši, odnosno ciljevi koji se ovim zakonom postižu
Ključni ciljevi Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji (u daljem tekstu: Predlog zakona) kojim se vrše izmene i dopune odredaba Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji (“Službeni glasnik RSˮ, br. 80/02, 84/02 - ispravka, 23/03 - ispravka, 70/03,55/04, 61/05, 85/05 - dr. zakon, 62/06 - dr. zakon, 61/07, 20/09, 72/09 - dr. zakon, 53/10, 101/11, 2/12 - ispravka, 93/12, 47/13, 108/13, 68/14, 105/14, 91/15 - autentično tumačenje, 112/15, 15/16, 108/16, 30/18, 95/18, 86/19, 144/20, 96/21, 138/22 i 94/24 - u daljem tekstu: ZPPPA) sastoje se u preciziranju i pravnotehničkom usaglašavanju normi, kako bi se primena ZPPPA realizovala sa što manje tumačenja, a time i efikasnije i doslednije sprovodio poreski postupak.
Razlozi za donošenje ovog zakona i neophodnost preciziranja, odnosno pravnotehničkog usaglašavanja odredaba ZPPPA ogledaju se u:
- Preciziranju prava i obaveza nadležnih poreskih organa jedinica lokalnih samouprava prilikom utvrđivanja, naplate i kontrole izvornih javnih prihoda koji pripadaju tim jedinicama lokalnih samouprava u poreskom postupku i primene odredaba ZPPPA.
Naime, nadležni poreski organi u postupku utvrđivanja, naplate i kontrole izvornih javnih prihoda jedinica lokalne samouprave i sporednih poreskih davanja po tim osnovama, kao i kod podnošenja zahteva za pokretanje prekršajnog postupka za poreske prekršaje nadležnom prekršajnom sudu, imaju ista prava i obaveze koje po ZPPPA ima Poreska uprava, osim prava i obaveza koje su u isključivoj nadležnosti Poreske uprave i ne odnose se na rad nadležnih poreskih organa jedinica lokalnih samouprava (primera radi, identifikacija i registracija poreskih obveznika; procena poreske osnovice metodom parifikacije i metodom unakrsne procene, otkrivanje poreskih krivičnih dela i dr.), te je u tom smislu, neophodno dodatno precizirati delokrug nadležnosti poreskih organa jedinica lokalnih samouprava (između ostalog, preciziraju se odredbe u vezi sa propisivanjem na kojoj oglasnoj tabli i internet strani lokalna poreska administracija objavljuje oglas o prodaji nepokretnosti koja se nalazi na teritoriji te jedinice lokalne samouprave, zatim se uređuje koje lice utvrđuje prodaju nepokretnosti neposrednom pogodbom u jedinicama lokalne samouprave).
- Pravnotehničkom usklađivanju pojedinih odredaba ZPPPA kako bi se primena ZPPPA realizovala sa što manje tumačenja i na taj način doprinelo bržem sprovođenju poreskog postupka.
- Preciziranju odredaba ZPPPA koje se odnose na zakonski osnov za uspostavljanje jasnih pravila za sprovođenje računovodstvenih promena u odnosu na prirodu i status potraživanja i odlaganje u pogledu rokova preuzimanja pojedinih podataka, otpisa i odgovarajućih računovodstvenih knjiženja imajući u vidu da ne postoje sve tehničke i informatičke mogućnosti da se navedene izmene implementiraju u postojeći informacioni sistem Poreske uprave.
Cilj preciziranja odredaba o prestanku poreske obaveze i povezanim institutima je da omogući Poreskoj upravi preduzimanje adekvatnih mera naplate u odnosu na konkretne dugovane poreze i lica koja su u skladu sa zakonom odgovorna za ispunjenje poreskih obaveza, kao i isknjižavanje iz poreskih evidencija poreskih potraživanja za koja je prestalo pravo ili nastupila faktička nemogućnost Poreske uprave da ih naplaćuje.
Izmenama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji u prethodnom periodu, stvorena je pravna pretpostavka za povezivanje Poreske uprave sa odgovarajućim registrima u drugim državnim organima i institucijama, koji su neophodni za redovno funkcionisanje poreskih organa, a sve u cilju podizanja efikasnosti rada Poreske uprave.
Cilj navedenih izmena zakona je kreiranje sadržaja registra poreskih obveznika Poreske uprave u skladu sa pravcima i potrebama novog poslovnog modela koji obezbeđuje automatizaciju i digitalizaciju postupka registracije, odnosno obezbeđivanje preuzimanje podataka iz relevantnih registara koje vode nadležna ministarstva, lokalna poreska administracija, Agencija za privredne registre, Narodna banka Srbije, Republički geodetski zavod i drugi organi, a u kojima su sadržani podaci od značaja za funkciju Poreske uprave, kao i integraciju registra poreskih obveznika sa ostalim osnovnim poslovnim funkcijama, odnosno automatsko preuzimanje podataka iz registra poreskih obveznika Poreske uprave u svim postupcima koje može pokrenuti kako Poreska uprava, tako i poreski obveznik.
Navedene izmene predlažu se, vodeći računa da su postupci preuzimanja podataka iz registara koje vode nadležni organi u toku, te postoji potreba da se odloži rok početka primene, kako bi se stvorile sve tehničke i informatičke mogućnosti da se iste implementiraju u postojeći informacioni sistem Poreske uprave. Odlaganjem roka na predloženi način omogućilo bi Poreskoj upravi da preuzme sve neophodne podatke i evidencije od drugih organa, a što je od ključnog značaja za implementaciju gotovog komercijalnog softverskog rešenja, sređivanje računovodstvenih i drugih evidencija Poreske uprave, a u cilju povećanja nivoa poštovanja poreskih propisa.
• Razmatrane mogućnosti da se problemi reše i bez donošenja zakona
Imajući u vidu da je reč o poreskom postupku i pravima i obavezama kako poreskih obveznika, tako i nadležnih poreskih organa (Poreske uprave i nadležnih poreskih organa jedinaca lokalnih samouprava) koji su uređeni ZPPPA, sledi da se izmene i dopune pravila poreskog postupka mogu vršiti samo zakonom.
Prema tome, kako materija koja se uređuje ZPPPA spada u zakonodavnu regulativu, nije razmatrano, niti je bilo osnova za razmatranje njenog uređenja drugim zakonom ili podzakonskim aktom.
• Zašto je donošenje zakona najbolji način za rešavanje problema
Uređivanjem ove materije zakonom daje se doprinos pravnoj sigurnosti i obezbeđuje transparentnost u vođenju poreske politike.
Naime, zakon je opšti pravni akt koji se objavljuje i koji stvara jednaka prava i obaveze za sve subjekte koji se nađu u istoj poresko-pravnoj situaciji, čime se postiže transparentnost u njegovoj primeni.
III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA
U čl. 1-3. Predloga zakona - vrši se pravnotehničko usklađivanje sa pravima i obavezama jedinica lokalnih samouprava, tako što u članu 1. Zakona o izmenama i dopunama - član 2a stav 2. tačka 6) ZPPPA se dopunjuje aktivnostima iz člana 160. ZPPPA koje se ne odnose na rad i nadležnosti lokalne poreske administracije kao organizacionog dela jedinica lokalne samouprave i to aktivnostima navedenim pod tačkom: 3a, 11, 11a,11v, 15, kao i člana 162a ZPPPA.
U članu 2. Predloga zakona dopunjuje se odredba člana 108. stav 3. ZPPPA, tako što se propisuje na kojoj oglasnoj tabli i internet strani lokalna poreska administracija objavljuje oglas o prodaji nepokretnosti. Lokalna poreska administracija može da vrši prinudnu naplatu na nepokretnosti koja se nalazi na teritoriji njene jedinice lokalne samouprave, pa bi trebalo urediti na čijoj oglasnoj tabli objavljuje oglas o prodaji nepokretnosti u navedenim slučajevima.
U članu 3. Predloga zakona - vrši se dopuna člana 110. stav 1. ZPPPA tako što se propisuje da prodaju nepokretnosti neposrednom pogodbom u jedinicama lokalne samouprave određuje gradonačelnik, odnosno predsednik opštine, odnosno lice koje on ovlasti, jedinice lokalne samouprave.
U čl. 4-6. Predloga zakona - vrši se dopuna člana 129. ZPPPA, tako što se novim stavom 5. ovog člana propisuje da u slučaju poreskih kontrola u pogledu ispunjenosti uslova za korišćenje poreskih olakšica u kojima je utvrđeno da poslodavac ne ispunjava uslove za korišćenje istih, Poreska uprava rešenjem nalaže poslodavcu da uplati porez, kao i doprinose za obavezno socijalno osiguranje koji su prvobitno plaćeni iz budžeta Republike Srbije, bez nalaganja podnošenja izmenjene poreske prijave u kojoj se otklanjaju utvrđene nepravilnosti.
Na ovaj način, vrši se usklađivanje odredaba ZPPPA sa odredbama Procedure u vezi sa plaćanjem doprinosa saglasno čl. 45g, 45d, 45đ, 45ž i 45z Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje i razmenom podataka radi ostvarivanja prava iz obaveznog socijalnog osiguranja u slučajevima kada se utvrdi da poslodavac ne ispunjava uslove za korišćenje propisanih olakšica.
S obzirom na to da se na osnovu podataka koje je iskazao poslodavac u poreskim prijavama PPP-PD vrši uplata doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz budžeta Republike Srbije, da se podaci iz tih prijava dostavljaju Centralnom registru obaveznog socijalnog osiguranja (u daljem tekstu: CROSO) i nadležnim fondovima, te da Fond za penzijsko i invalidsko osiguranje na osnovu tih podataka, kao i sredstava uplaćenih iz budžeta Republike Srbije upisuje staž zaposlenima za koje poslodavci koriste olakšice, potrebno je propisati da u slučaju kada se u postupku poreske kontrole utvrdi da poslodavac ne ispunjava uslove za korišćenje olakšica, sredstva koja su uplaćena iz budžeta nadležnim fondovima, uključujući i iznos poreskog oslobođenja koji je poslodavac koristio, uplati direktno budžetu Republike Srbije.
U čl. 5. i 6. Predloga zakona vrši se pravnotehničko usklađivanje odredaba čl. 179. i 180. ZPPPA sa odredbama člana 89. ZPPPA.
U čl. 7-9. Predloga zakona vrši se preciziranje odredaba čl. 38, 39. i 41. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji (“Službeni glasnik RS”, broj 94/24) iz razloga što su postupci preuzimanja podataka iz registara koje vode nadležni organi u toku, postoji potreba da se odloži rok početka primene Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji, kako bi se stvorile sve tehničke i informatičke mogućnosti da se iste implementiraju u postojeći informacioni sistem Poreske uprave. Odlaganjem roka na predloženi način omogućilo bi se da se preuzmu svi neophodni podaci i evidencije od drugih organa, a što je od ključnog značaja za implementaciju gotovog komercijalnog softverskog rešenja, sređivanje računovodstvenih i drugih evidencija Poreske uprave.
U članu 10. Predloga zakona - uređuju se završne odredbe za primenu ovog zakona. Predlaže se da ovaj zakon stupi na snagu osmog dana od dana objavljivanja.
Izvor: Vebsajt Vlade, 03.11.2025.










