PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA DOHODAK GRAĐANA - Tekst propisa
Član 1.
U Zakonu o porezu na dohodak građana (“Službeni glasnik RS”, br. 24/01, 80/02, 80/02 - dr. zakon, 135/04, 62/06, 65/06 - ispravka, 31/09, 44/09, 18/10, 50/11, 91/11 - US, 93/12, 114/12 - US, 47/13, 48/13 - ispravka, 108/13, 57/14, 68/14 - dr. zakon, 112/15, 113/17, 95/18, 86/19, 153/20, 44/21, 118/21, 138/22 i 92/23), u članu 15a st. 2, 4. i 5. reči: “25.000 dinara” zamenjuju se rečima: “28.423 dinara”.
Član 2.
U članu 18. stav 1. tačka 3) reči: “50 evra dnevno” zamenjuju se rečima: “90 evra dnevno”.
U stavu 5. reči: “50 evra” zamenjuju se rečima: “90 evra”.
Član 3.
U članu 21v stav 1. reči: “2024. godine” zamenjuju se rečima: “2025. godine”.
Član 4.
U članu 21d stav 1. reči: “2024. godine” zamenjuju se rečima: “2025. godine”.
Član 5.
Posle člana 84b dodaju se naziv iznad člana i član 84v, koji glase:
“Prihodi pomoraca
84v
Prihodima pomoraca, u smislu ovog zakona, smatraju se prihodi koje, od stranog nalogodavca, ostvari fizičko lice po osnovu obavljanja poslova na brodovima i drugim plovilima koji viju zastavu strane države.
Obveznik poreza je fizičko lice koje ostvaruje prihode iz stava 1. ovog člana, radeći kao član posade ili obavljajući druge poslove kao pomoćno osoblje na brodovima i drugim plovilima koji viju zastavu strane države.
Broj dana provedenih na brodovima i drugim plovilima iz st. 1. i 2. ovog člana, kao i vrsta poslova koje je obveznik obavljao, dokazuju se na osnovu podataka iz pomorske knjižice, koju overava nadležni organ ili drugih dokumenata koje izdaje nadležni organ za poslove saobraćaja, u skladu sa propisima kojim se uređuje pomorska plovidba.
Visina prihoda fizičkih lica iz stava 2. ovog člana, po vrsti poslova koje obavljaju utvrđuje se na dnevnom nivou, podzakonskim aktom koji donosi ministar nadležan za poslove saobraćaja, imajući u vidu prihvaćene međunarodne standarde.
Oporezivi prihod obveznika iz stava 2. ovog člana za kalendarsku godinu predstavlja zbir prihoda na dnevnom nivou utvrđenih u skladu sa stavom 4. ovog člana, prema broju dana provedenih na brodovima i drugim plovilima iz st. 1. i 2. ovog člana u toj kalendarskoj godini.
Obveznici iz stava 2. ovog člana koji obavljaju poslove na brodovima i drugim plovilima iz st. 1. i 2. ovog člana, duže od 174 dana u kalendarskoj godini za koju se utvrđuje i plaća porez, oslobođeni su od plaćanja poreza na prihode iz ovog člana.”.
Član 6.
U članu 86. stav 2. menja se i glasi:
“Izuzetno od stava 1. ovog člana, stopa poreza na prihode:
1) od osiguranja lica iz člana 84. ovog zakona iznosi 15%;
2) pomoraca iz člana 84v ovog zakona i od ugovorene naknade za izvršeni rad na koje se porez plaća samooporezivanjem a za koje se normirani troškovi priznaju u skladu sa članom 85. stav 5. tačka 2) podtačka (2) ovog zakona, iznosi 10%.”.
Član 7.
U članu 87. stav 2. posle tačke 6a) dodaje se tačka 6b), koja glasi:
“6b) oporezivog prihoda pomoraca na koji se plaća porez iz člana 84v ovog zakona;”.
U tački 8) reči: “tač. 1) do 6) i tačke 7)” zamenjuju se rečima: “tač. 1) do 6) i tač. 6b) i 7)”.
U stavu 3. reči: “tač. 3), 6) i 7)” zamenjuju se rečima: “tač. 3), 6), 6b) i 7)”.
U stavu 4. reči: “stava 2. tač. 1) do 3)” zamenjuju se rečima: “stava 2. tač. 1) do 3) i tačke 6b)”.
U stavu 5. reči: “stava 2. tač. 1) do 3)” zamenjuju se rečima: “stava 2. tač. 1) do 3) i tačke 6b)”.
Član 8.
U članu 89a dodaju se st. 4. i 5, koji glase:
“Izuzetno od stava 1. ovog člana, ukoliko obveznik u kalendarskoj godini u kojoj je izvršio ulaganje u alternativni investicioni fond, odnosno u kupovinu investicione jedinice alternativnog investicionog fonda, kao i u naredne tri kalendarske godine otuđi akcije ili udele u alternativnom investicionom fondu, odnosno investicione jedinice alternativnog investicionog fonda, gubi pravo na prethodno ostvaren poreski kredit po osnovu tog ulaganja.
Obveznik iz stava 4. ovog člana dužan je da o gubitku prava na poreski kredit obavesti nadležni poreski organ u roku od 30 dana od dana gubitka prava i plati obavezu na ime prethodno priznatog prava na poreski kredit, sa pripadajućom kamatom od dana dospelosti za plaćanje godišnjeg poreza na dohodak građana za godinu za koju je izgubio pravo na poreski kredit.”.
Član 9.
U članu 95. posle stava 7. dodaje se novi stav 8, koji glasi:
“Izuzetno od stava 6. ovog člana, poreska prijava za prihode iz člana 84v ovog zakona, podnosi se najkasnije do 31. marta tekuće godine za prihode ostvarene u prethodnoj godini, a za obveznike koji se nalaze na plovidbi u periodu od 1. januara do 31. marta tekuće godine u roku od 15 dana od dana prvog iskrcavanja u toj godini.”.
Dosadašnji stav 8. postaje stav 9.
U dosadašnjem stavu 9, koji postaje stav 10, reči: “stava 8.” zamenjuju se rečima: “stava 9.”.
Član 10.
U članu 100a dodaju se st. 9. i 10, koji glase:
“Porez na prihode iz člana 84v ovog zakona utvrđuje se i plaća na oporezivi prihod iz člana 84v stav 5. ovog zakona, za kalendarsku godinu.
Izuzetno od stava 9. ovog člana, obveznik iz člana 84v stav 6. ovog zakona nema obavezu plaćanja poreza na prihode iz člana 84v ovog zakona.”.
Član 11.
Prvo usklađivanje neoporezivog iznosa zarade od 28.423 dinara iz člana 1. ovog zakona, godišnjim indeksom potrošačkih cena vrši se počev u 2026. godini.
Član 12.
Odredbe člana 8. ovog zakona primenjuju se kod utvrđivanja godišnjeg poreza na dohodak građana počev za 2024. godinu.
Član 13.
Odredbe ovog zakona primenjuju se od 1. januara 2025. godine.
Član 14.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA
• Problemi koje ovaj zakon treba da reši, odnosno ciljevi koji se ovim zakonom postižu
Razlozi za donošenje ovog zakona sadržani su u potrebi da se, u cilju obezbeđivanja uslova za dalje sprovođenje sveobuhvatne reforme poslovnog okruženja i borbe protiv poreske evazije i sive ekonomije u oblasti rada, stvore uslovi za efikasnije suzbijanje nelegalnog rada fizičkih lica, zapošljavanje, priliv investicija i privredni rast i sveukupno omogućavanje povoljnijih uslova privređivanja rasterećenjem privrednih subjekata. S tim u vezi, predložena su rešenja koja se odnose na dalje fiskalno rasterećenje prihoda po osnovu rada povećanjem neoporezivog iznosa zarade i produženjem perioda primene postojećih poreskih olakšica za zapošljavanje novih lica. Predloženo je i uređenje poreskog tretmana prihoda koje ostvare fizička lica kao pomorci radno angažovani na obavljanju poslova na brodovima i drugim plovilima koji plove pod zastavom strane države.
Predloženim povećanjem neoporezivog iznosa zarade sa 25.000 dinara na 28.423 dinara mesečno, vrši se smanjenje osnovice poreza na zaradu. Naime, ostvarena zarada umanjuje se za neoporezivi iznos, koji je predloženim izmenama povećan, i saglasno tome na tako umanjeni iznos zarade plaća se i manji iznos poreza. Na ovaj način obezbeđuje se manje fiskalno opterećenje prihoda koje fizička lica ostvare po osnovu rada, bilo kao zaradu ili kao ličnu zaradu preduzetnika. Ovim zakonskim rešenjem nastavlja se i u narednom periodu, u skladu sa opredeljenim ciljevima iz strateških dokumenata fiskalne politike, sa implementiranjem mera kojima se, u zavisnosti od stvorenog fiskalnog prostora, vrši dalje smanjenje ukupnog poreskog opterećenja rada čime se dodatno rasterećuje privreda, odnosno povećava konkurentnost privatnog sektora i podstiče zapošljavanje.
U vezi sa merama podsticanja zapošljavanja, predloženo je i produženje perioda primene postojećih poreskih olakšica za zapošljavanje novih lica u vidu prava na povraćaj dela plaćenog poreza na dohodak građana po osnovu zarade novozaposlenog lica, u procentu od 65% do 75%, sa 31. decembra 2024. godine na 31. decembar 2025. godine. Ove mere podsticaja za zapošljavanje nezaposlenih lica odnose se na lica koja su na evidenciji kod Nacionalne službe za zapošljavanje, a za veliki broj poslodavaca koji su ih koristili u prethodnom periodu predstavljaju značajnu finansijsku olakšicu u poslovanju. Imajući u vidu da su mere u primeni od 1. jula 2014. godine, odnosno od 1. januara 2016. godine, predlaže se produženje perioda primene poreskih olakšica i za period 2025. godine. Predloženim rešenjem postiže se kontinuitet u korišćenju olakšica i omogućava nastavak njihovog korišćenja i u narednom periodu, što je važno za poslodavce u vezi sa planiranjem troškova poslovanja.
Predloženo je i uređenje poreskog tretmana prihoda fizičkih lica koje ostvare kao pomorci obavljajući poslove na brodovima i drugim plovilima koji viju zastavu strane države. Naime, Udruženje pomoraca Republike Srbije (u daljem tekstu: Udruženje pomoraca) podnelo je Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Ministarstvu finansija, Ministarstvu za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja i Ministarstvu zdravlja inicijativu za rešavanje statusa pomoraca koji obavljaju poslove na brodovima i drugim plovilima koji plove pod zastavom strane države. U toj inicijativi dat je predlog koji se odnosi na uređenje sveukupnog statusa pomoraca na međunarodnoj plovidbi uz isticanje svih specifičnosti njihovog položaja kao i na međunarodne konvencije u oblasti pomorstva. U tom smislu, imajući u vidu specifičnost njihovog radnog angažovanja kod inostranih poslodavaca, vreme provedeno na brodovima i drugim plovilima u međunarodnoj plovidbi, period boravka u Republici Srbiji, prateće troškove kao i druge okolnosti koje utiču na visinu prihoda koje ostvaruju, inicirali su da se uredi poreski tretman prihoda koje ostvaruju u svojstvu pomorca, kao i da se urede njihova prava iz socijalnog osiguranja. S tim u vezi, imajući u vidu strateška dokumenta Republike Srbije o razvoju vodnog saobraćaja, ovim zakonom predloženo je uređenje poreskog tretmana prihoda pomoraca po osnovu obavljanja poslova na brodovima i drugim plovilima koji plove pod zastavom strane države.
Osnovna sadržina predloženih izmena i dopuna Zakona o porezu na dohodak građana (“Službeni glasnik RS”, br. 24/01, 80/02, 80/02 - dr. zakon, 135/04, 62/06, 65/06 - ispravka, 31/09, 44/09, 18/10, 50/11, 91/11 - US, 93/12, 114/12 - US, 47/13, 48/13 - ispravka, 108/13, 57/14, 68/14 - dr. zakon, 112/15, 113/17, 95/18, 86/19, 153/20, 44/21, 118/21, 138/22 i 92/23 - u daljem tekstu: Zakon) odnosi se na:
- povećanje neoporezivog iznosa zarade sa 25.000 dinara na 28.423 dinara mesečno;
- uređenje poreskog tretmana prihoda pomoraca, po osnovu obavljanja poslova na brodovima i drugim plovilima koji viju zastavu strane države;
- produženje perioda primene postojećih olakšica za zapošljavanje novih lica.
• Razmatrane mogućnosti da se problemi reše i bez donošenja ovog zakona
Imajući u vidu da je reč o elementima sistema i politike javnih prihoda koji se, saglasno odredbama Zakona o budžetskom sistemu (“Službeni glasnik RS”, br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/13 - ispravka, 108/13, 142/14, 68/15 - dr. zakon, 103/15, 99/16, 113/17, 95/18, 31/19, 72/19, 149/20, 118/21, 118/21 - dr. zakon, 138/22 i 92/23) uvode zakonom, to znači da se izmene i dopune tih elemenata mogu vršiti samo zakonom. Prema tome, kako se materija koja se uređuje ovim zakonom odnosi na oporezivanje prihoda građana i spada u zakonodavnu regulativu, nije razmatrano, niti je bilo osnova za razmatranje njenog uređenja drugim zakonom ili podzakonskim aktom.
• Zašto je donošenje ovog zakona najbolji način za rešavanje problema
S obzirom da se radi o zakonskoj materiji, postojeća zakonska rešenja jedino je i moguće menjati i dopunjavati donošenjem zakona, tj. izmenama i dopunama Zakona.
Uređivanjem poreskopravne materije zakonom, daje se doprinos pravnoj sigurnosti i obezbeđuje se javnosti dostupnost u pogledu vođenja poreske politike, s obzirom da se ovaj zakon kao opšti pravni akt objavljuje i stvara jednaka prava i obaveze za sve subjekte koji se nađu u istoj poreskopravnoj situaciji.
III. OBJAŠNJENJE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENJA
Uz član 1.
Izmenama člana 15a Zakona vrši se povećanje neoporezivog iznosa zarade sa 25.000 na 28.423 dinara mesečno.
Uz član 2.
Izmenom člana 18. Zakona vrši se povećanje neoporezivog iznosa dnevnice za službeno putovanje u inostranstvo sa 50 evra na 90 evra dnevno.
Uz čl. 3. i 4.
U vezi sa čl. 21v i 21d Zakona, kojima se uređuje pravo poslodavca na povraćaj dela plaćenog poreza na zaradu, u procentu od 65% do 75% po osnovu zarade novozaposlenih lica, predlaže se produženje perioda primene postojećih poreskih olakšica. Kako olakšice ističu zaključno sa 31. decembrom 2024. godine, predlaže se produženje perioda njihove primene do 31. decembra 2025. godine.
Uz član 5.
Izmenama i dopunama Zakona, dodaje se novi član 84v, kojim se uređuje poreski tretman prihoda pomoraca, koje ostvaruju obavljanjem poslova na brodovima i drugim plovilima koji plove pod zastavom strane države. Novododatim članom uređuje se pojam prihoda pomoraca, poreski obveznik, način dokazivanja broja dana provedenih na brodovima i drugim plovilima i vrsta poslova koje je obveznik obavljao, način utvrđivanja visine prihoda, oporezivi prihod, kao i lica koja su oslobođena od plaćanja poreza na prihode pomoraca.
Uz član 6.
Prihodi pomoraca, saglasno predloženoj dopuni člana 86. Zakona, oporezuju se po stopi od 10%.
Uz član 7.
Izmenama i dopunama člana 87. Zakona predlaže se da u prihode koji se oporezuju godišnjim porezom na dohodak građana uračuna i prihod pomoraca iz novododatog člana 84v, kao i način uračunavanja tih prihoda u dohodak za oporezivanje.
Uz član 8.
Dopune člana 89a Zakona, koji se odnosi na poreski kredit na račun godišnjeg poreza na dohodak građana, koji se ostvaruje po osnovu ulaganja u alternativni investicioni fond, odnosno u kupovinu investicione jedinice alternativnog investicionog fonda, odnose se na gubitak prava na poreski kredit u slučaju otuđenja akcija ili udela u alternativnom investicionom fondu, odnosno investicionih jedinica alternativnog investicionog fonda.
Uz član 9.
Dopunom člana 95. Zakona uređuju se rokovi za podnošenje poreske prijave za prihode pomoraca. Predlaže se da se poreska prijava za prihode pomoraca podnosi najkasnije do 31. marta tekuće za prethodnu godinu, dok za obveznike koji se nalaze na plovidbi u periodu od 1. januara do 31. marta tekuće godine, rok za podnošenje poreske prijave je 15 dana od dana prvog iskrcavanja u toj godini.
Uz član 10.
Dopunom člana 100a Zakona predlaže se da se porez na prihode pomoraca utvrđuje i plaća na oporezivi prihod za kalendarsku godinu.
Uz član 11.
Prelazna odredba u vezi sa usklađivanjem neoporezivog iznosa zarade godišnjim indeksom potrošačkih cena.
Uz član 12.
Prelazna odredba u vezi sa godišnjim porezom na dohodak građana.
Uz član 13.
Precizira se početak primene ovog zakona.
Uz član 14.
Predlaže se da ovaj zakon stupi na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 04.11.2024.