ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Cena turističkog putovanja se ne može korigovati retroaktivno
Pre dve nedelje smo u turističkoj agenciji uplatili deo aranžmana i time rezervisali putovanje. U međuvremenu je agencija spustila cenu ovog aranžmana. Kada sam pitao da li i za nas važi nova cena dobio sam odgovor da se ona ne može korigovati retroaktivno. Da li mi kao putnici imamo pravo da nam odobre smanjenu cenu, pitanje je jednog putnika upućeno Nacionalnoj asocijaciji turističkih agencija Juta.
Iz ovog udruženja odgovaraju da prilikom zaključenja ugovora o putovanju uz plan i program, putnik dobija opšte uslove putovanja kojim je to detaljno objašnjeno. Tako se naknadna sniženja cena putovanja ne mogu odnositi na već zaključene ugovore i ne mogu biti osnov bilo kakvog prigovora putnika prema organizatoru.
‒ Tako je i u ovom slučaju, pa putnik nema mogućnost snižene cene - odgovaraju iz Jute. U opštim uslovima putovanja je objašnjeno i kada cena može da se promeni i kada putnik ima pravo na otkaz putovanja. Organizator tako može i da poveća ugovorenu cenu, ali i putnik da je smanji. Organizator može da poveća cenu, odnosno putnik može da umanji cenu i to u slučajevima kada dođe do promene cene prevoza putnika usled više cene goriva ili drugih izvora energije, postojećih taksa ili uvođenja novih taksa, uključujući boravišne takse, avio-takse ili takse za ukrcavanje ili iskrcavanje u lukama i na aerodromima. Zatim u slučaju deviznog kursa koji se odnosi na turističko putovanje. Ako je povećanje cene veće od osam odsto ukupne cene turističkog putovanja, organizator ne može jednostrano da promeni iznos. Nezavisno od obima povećanja cene, takvo povećanje će biti moguće samo ako organizator obavesti putnika o povećanju na razumljiv i neobmanjujući način i pruži dokumentovano obrazloženje za takvo povećanje i obračun. Takvo obaveštenje se putniku uručuje pisanim putem ili na drugom trajnom nosaču zapisa ili elektronskim putem, sa potvrdom prijema, najmanje 20 dana pre otpočinjanja turističkog putovanja. Ako ugovor o turističkom putovanju predviđa mogućnost povećanja cene, organizator će omogućiti putniku pravo na smanjenje cene srazmerno smanjenju troškova do kog dolazi nakon zaključenja ugovora, a pre otpočinjanja putovanja. U slučaju smanjenja cene, organizator ima pravo da odbije troškove iz naknade koju duguje putniku, uz dostavljanje dokaza o tim troškovima, ukoliko putnik to zahteva. Ako u primerenom roku, ne dužem od 48 sati, putnik pisanim putem ne obavesti organizatora da prihvata promenu ugovorene cene, smatra se da je raskinuo ugovor. Naknadna sniženja cena programa van navedenih razloga ne mogu se odnositi na već zaključene ugovore i ne mogu biti osnov bilo kakvog prigovora putnika prema organizatoru, navodi se u opštim uslovima putovanja.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Izvor: Vebsajt Politika, Jelica Antelj, 28.08.2024.
Naslov: Redakcija