Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O BUDŽETU REPUBLIKE SRBIJE ZA 2026. GODINU: Mišljenje Visokog saveta sudstva na Nacrt zakona


Visoki savet sudstva uneo je primedbe na dostavljeni Nacrt zakona o budžetu Republike Srbije za 2026. godinu, kroz softversku aplikaciju – SPIRI, za Razdeo 5 - Visoki savet sudstva i Razdeo 6 – Sudovi, za nadležne programske aktivnosti.

Kako u pomenutoj aplikaciji nije predviđen prostor za unos primedbi na tekstualni deo Nacrta zakona, ovim putem VSS podnosi primedbe na deo 11. IZVRŠAVANjE BUDžETA, član 10, kojim se utvrđuje osnovica za obračun i isplatu plata, iz sledećih razloga;

1. Naime, osnovica za obračun i isplatu plata za državne službenike i nameštenike u Visokom savetu sudstva, nije utvrđena u skladu sa odredbama čl. 8. i 41. Zakona o platama državnih službenika i nameštenika ("Sl. glasnik RS", br. 62/2006, 63/2006 - ispr., 115/2006 - ispr., 101/2007, 99/2010, 108/2013, 99/2014, 95/2018, 14/2022 i 19/2025), kojima je propisano da je osnovica jedinstvena i da se utvrđuje za svaku budžetsku godinu zakonom o budžetu Republike Srbije.

VSS ukazuje da je ovakvo utvrđivanje visine osnovice za navedene zaposlene diskriminatorsko i nezakonito, imajući u vidu činjenicu da je Visoki savet sudstva zbog vršenja poslova pravosudne uprave, propisanih Zakonom o uređenju sudova i Zakonom o Visokom savetu sudstva, svrstan u istu oblast rada kao sudovi i javna tužilaštva, funkcija 330 - Sudovi, koja obuhvata administraciju, poslove i podršku građanskim i krivičnim sudovima i pravosudnom sistemu, te da je jedino ispravno da osnovica za državne službenike i nameštenike u Visokom savetu sudstva bude utvrđena u istom iznosu kao za kategoriju zaposlenih u sudovima n tužilaštvima, odnosno u neto iznosu od 36.355,15 dinara.

2. Takođe ističu i da osnovica za obračun i isplatu plata sudija nije utvrđena u skladu sa rastom plata ostalih kategorija zaposlenih u javnom sektoru, a posebno zaposlenih u pravosuđu, odnosno sudskog i tužilačkog osoblja, i da osnovica za obračun i isplatu plata sudija treba da se poveća za ukupno 15,1%, umesto za 5,1%.

Konkretno, u pravosudnom sistemu u prethodnom periodu rast plata sudija nije pratio rast plata sudskog osoblja u istom procentu, što je dovelo do poremećaja primerene razlike u visini plata, a koje su neophodne shodno vrsti i značaju poslova.

Naime, ovako utvrđenim osnovicama, plate sudijskih pomoćnika se izjednačavaju sa platama sudija, pojedini sudijski pomoćnici u osnovnim i prekršajnim sudovima imaju čak veće plate od sudija, što Visoki savet sudstva smatra nezakonitim i nedopustivim, posebno imajući u vidu odredbe člana 5. Zakona o sudijama, kojima je jasno propisano da sudija ima pravo na platu u skladu sa dostojanstvom sudijske funkcije i odgovornošću, odnosno na iznos plate koja garantuje njegovu nezavisnost i materijalnu sigurnost.

3. Takođe ukazuju da su Nacrtom zakona o budžetu Republike Srbije za 2026. godinu opredeljeni iznosi aproprijacija za rad sudova nedovoljni za njihovo nesmetano funkcionisanje, iz kog razloga je Visoki savet sudstva tražio dodatna sredstva, odnosno sredstva preko dodeljenih limita.

Imajući u vidu napred navedeno, Visoki savet sudstva ne daje pozitivno mišljenje na dostavljeni Nacrt zakona o budžetu Republike Srbije za 2026. godinu, i ostaje pri predlogu budžeta za Razdeo 5 - Visoki savet sudstva i Razdeo 6 – Sudovi.

Takođe podsećaju na član 4. Zakona o Visokom savetu sudstva, kojim je između ostalog propisano, da je ministar nadležan za poslove finansija u obavezi da ukoliko ima primedbe na dostavljeni predlog budžeta Saveta i sudova, organizuje konsultacije sa predsednikom Saveta i Budžetskom komisijom radi postizanja saglasnosti.


Izvor: Vebsajt Visoki savet sudstva, 31.10.2025.
Naslov: Redakcija