PREDLOG ZAKONA O AKREDITACIJI - Tekst propisa
I. OSNOVNE ODREDBE
Član 1.
Ovim zakonom uređuje se akreditacija tela za ocenjivanje usaglašenosti, položaj i rad nacionalnog akreditacionog tela u Republici Srbiji, kao i druga pitanja od značaja za akreditaciju.
Član 2.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom zakonu imaju sledeće značenje:
1) akreditacija je potvrđivanje od strane nacionalnog tela za akreditaciju da telo za ocenjivanje usaglašenosti ispunjava zahteve odgovarajućih srpskih standarda kojima su preuzeti harmonizovani standardi i kada je primenjivo, sve dodatne zahteve, uključujući i zahteve utvrđene za pojedine oblasti, kojima se zvanično potvrđuje njegova kompetentnost, nepristrasnost i dosledan rad za obavljanje određenih aktivnosti ocenjivanja usaglašenosti;
2) sertifikat o akreditaciji je dokument kojim se potvrđuje da je telo za ocenjivanje usaglašenosti kompetentno za obavljanje aktivnosti ocenjivanja usaglašenosti, za određenu oblast i obim;
3) kolegijalno ocenjivanje je postupak ocenjivanja u kojem se nacionalna akreditaciona tela ocenjuju u skladu sa pravilima međunarodnih i evropskih organizacija za akreditaciju;
4) ocenjivanje usaglašenosti je postupak kojim se utvrđuje da li su ispunjeni zahtevi određeni za proizvod, proces, uslugu, sistem, osobu ili telo;
5) pravila akreditacije su pravila nacionalnog tela za akreditaciju kojima se bliže uređuje način sprovođenja postupka akreditacije, zahtevi koje mora ispuniti telo za ocenjivanje usaglašenosti za dobijanje i održavanje akreditacije, kao i prava i obaveze učesnika u postupku dobijanja i održavanja akreditacije;
6) telo za ocenjivanje usaglašenosti je telo koje može da bude predmet akreditacije koje obavlja aktivnosti ocenjivanja usaglašenosti, uključujući ispitivanje, etaloniranje, sertifikaciju, kontrolisanje, ispitivanje osposobljenosti, verifikaciju i validaciju i proizvodnju referentnih materijala i druge aktivnosti ocenjivanja usaglašenosti;
7) kompetentnost je potvrđena sposobnost za obavljanje poslova ocenjivanja usaglašenosti.
Drugi izrazi koji se upotrebljavaju u ovom zakonu, a nisu definisani u stavu 1. ovog člana, imaju značenje definisano zakonom kojim se uređuju tehnički zahtevi za proizvode i ocenjivanje usaglašenosti.
Član 3.
Akreditacijom se potvrđuje kompetentnost tela za ocenjivanje usaglašenosti za obavljanje aktivnosti:
1) ispitivanja;
2) etaloniranja;
3) sertifikacije proizvoda, procesa i usluga;
4) sertifikacije sistema menadžmenta;
5) sertifikacije osoba;
6) kontrolisanja;
7) ispitivanja osposobljenosti;
8) verifikacije i validacije;
9) proizvodnje referentnih materijala.
Akreditacijom se, pored kompetentnosti za obavljanje aktivnosti iz stava 1. ovog člana, potvrđuje i kompetentnost za obavljanje drugih aktivnosti ocenjivanja usaglašenosti, u skladu sa posebnim zakonom.
Član 4.
Akreditacija je dobrovoljna.
Posebnim zakonom može biti utvrđeno da je akreditacija obavezna.
II. AKREDITACIONO TELO SRBIJE
Član 5.
Akreditaciono telo Srbije (u daljem tekstu: ATS) je jedino u Republici Srbiji kome se ovim zakonom poverava obavljanje poslova akreditacije iz čl. 3. i 8. ovog zakona.
Osnivač ATS je Republika Srbija, za koju osnivačka prava vrši Vlada, u skladu sa zakonom.
Sredstva kojima posluje ATS su u državnoj svojini.
ATS ne obavlja poslove radi sticanja dobiti.
Član 6.
ATS je ustanova koja se registruje u skladu sa zakonom.
Na pitanja osnivanja, organizacije, položaja i delatnosti ATS koja nisu posebno uređena ovim zakonom, primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuju javne službe.
Član 7.
ATS mora da ispuni sledeće zahteve:
1) da bude nezavisno od tela za ocenjivanje usaglašenosti koje ocenjuje i od komercijalnih pritisaka, kao i da obezbedi da ne dođe do sukoba interesa sa telima za ocenjivanje usaglašenosti;
2) da bude organizovano i da bude vođeno tako da štiti objektivnost i nepristrasnost svojih aktivnosti;
3) da obezbedi da odluke koje se odnose na potvrđivanje kompetentnosti donose stručne osobe, koje nisu učestvovale u ocenjivanju;
4) da obezbedi zaštitu poverljivosti dobijenih informacija;
5) da utvrdi postupke ocenjivanja usaglašenosti za koje vrši akreditaciju prema relevantnim propisima i standardima;
6) da uspostavi postupke za efikasno upravljanje i odgovarajuće unutrašnje kontrole;
7) da ima na raspolaganju dovoljan broj kompetentnog osoblja;
8) da dokumentuje dužnosti, odgovornosti i ovlašćenja osoblja koja bi mogla da utiču na kvalitet ocenjivanja i potvrđivanja kompetentnosti;
9) da uspostavi, sprovodi i održava postupke za nadgledanje rada i kompetentnosti relevantnog osoblja;
10) da verifikuje da se ocenjivanje usaglašenosti vrši na odgovarajući način, uzimajući u obzir veličinu korisnika usluga ocenjivanja usaglašenosti, sektor u kome posluje, njegovu strukturu, stepen složenosti tehnologije proizvodnje, kao i masovnu ili serijsku prirodu proizvodnog procesa;
11) da objavljuje godišnje finansijske izveštaje, izrađene u skladu sa zakonom i proverene od strane revizora;
12) da ne bude konkurencija telima za ocenjivanje usaglašenosti, niti akreditacionim telima drugih država.
Pretpostavlja se da ATS ispunjava zahteve iz stava 1. ovog člana ako dokaže usaglašenost sa zahtevima standarda kojim su utvrđeni opšti zahtevi za akreditaciona tela koja utvrđuju kompetentnost tela za ocenjivanje usaglašenosti tako što će uspešno okončati postupak kolegijalnog ocenjivanja izvršen u skladu sa pravilima međunarodnih i evropskih organizacija za akreditaciju.
Organizacija i način rada ATS utvrđuje se osnivačkim aktom, statutom i drugim opštim aktima ATS.
Član 8.
Pored poslova potvrđivanja kompetentnosti iz člana 3. ovog zakona, ATS obavlja i sledeće poslove:
1) utvrđuje, sprovodi i objavljuje pravila akreditacije koja su zasnovana na odgovarajućim srpskim, međunarodnim i evropskim standardima i dokumentima međunarodnih i evropskih organizacija za akreditaciju;
2) vodi javni registar akreditovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti;
3) vodi javni registar eksterno angažovanih ocenjivača i tehničkih eksperata prema vrsti akreditacije i eksperata angažovanih za postupak odlučivanja o akreditaciji uvažavajući načela propisa kojima je uređena zaštita podataka o ličnosti;
4) učestvuje, odnosno predstavlja Republiku Srbiju u radu međunarodnih i evropskih organizacija za akreditaciju i održava članstvo u tim organizacijama;
5) obavlja i druge poslove, u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i statutom.
Evidenciju tela za ocenjivanje usaglašenosti iz oblasti sertifikacije sistema menadžmenta koja posluju na teritoriji Republike Srbije, koja nisu registrovana u registru akreditovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti koji vodi ATS, vodi Privredna komora Srbije na svojoj internet stranici.
Tela za ocenjivanje usaglašenosti iz oblasti sertifikacije sistema menadžmenta koja posluju na teritoriji Republike Srbije, koja nije akreditovalo ATS, dostavljaju Privrednoj komori Srbije dokaze o akreditaciji, poslovno ime, poslovne podatke, podatke o adresama i zakonskim zastupnicima, radi upisa u evidenciju iz stava 2. ovog člana.
Bližu sadržinu i način vođenja javnih registara iz stava 1. tač. 2) i 3) ovog člana utvrđuje ATS.
Način i postupak vođenja evidencije iz stava 2. ovog člana uređuje se aktom Privredne komore Srbije.
Član 9.
ATS redovno čini dostupnim javnosti informacije o poslovima koje obavlja u skladu sa čl. 3. i 8. ovog zakona, kao i o rezultatima kolegijalnog ocenjivanja.
Član 10.
ATS je nezavisno od tela za ocenjivanje usaglašenosti koje ocenjuje.
ATS ne sme da:
1) pruža konsultantske usluge telima za ocenjivanje usaglašenosti;
2) nudi i obavlja aktivnosti, odnosno usluge koje pružaju tela za ocenjivanje usaglašenosti;
3) ima vlasnička i/ili upravljačka prava ili druge finansijske interese u telima za ocenjivanje usaglašenosti.
Član 11.
Organi ATS su:
1) Upravni odbor;
2) Direktor;
3) Nadzorni odbor.
Upravni odbor ima predsednika i četiri člana.
Predsednika i članove Upravnog odbora imenuje i razrešava osnivač.
Za predsednika Upravnog odbora imenuje se predstavnik ministarstva nadležnog za poslove akreditacije.
Jednog člana Upravnog odbora predlaže ministarstvo nadležno za poslove akreditacije iz reda organa, odnosno organizacija nadležnih za pripremu, odnosno donošenje tehničkih propisa, sa iskustvom rada u oblasti akreditacije, odnosno ocenjivanja usaglašenosti.
Dva člana Upravnog odbora predlaže Privredna komora Srbije.
Jedan član Upravnog odbora predlaže se iz reda zaposlenih u ATS.
Nadzorni odbor ima predsednika i četiri člana.
Predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje i razrešava osnivač.
Za predsednika Nadzornog odbora imenuje se predstavnik ministarstva nadležnog za poslove akreditacije.
Jednog člana Nadzornog odbora predlaže ministarstvo nadležno za poslove akreditacije iz reda organa, odnosno organizacija nadležnih za pripremu, odnosno donošenje tehničkih propisa, sa iskustvom rada u oblasti akreditacije, odnosno ocenjivanja usaglašenosti.
Dva člana Nadzornog odbora predlaže Privredna komora Srbije.
Jednog člana Nadzornog odbora predlaže ATS iz reda zaposlenih u ATS.
Način i postupak izbora organa iz stava 1. ovog člana, delokrug organa i druga pitanja značajna za rad organa uređuju se osnivačkim aktom ATS koji donosi osnivač.
Poslovanje i upravljanje ATS bliže se uređuje statutom ATS.
Član 12.
U ATS se obrazuju Savet za akreditaciju kao savetodavno telo i stalni i/ili privremeni tehnički komiteti, kao stručna tela za pojedine oblasti akreditacije.
Savet za akreditaciju je savetodavno telo koje daje stručna mišljenja u pogledu razvoja sistema akreditacije, ustanovljava kriterijume za ocenjivače, daje inicijative za proširenje oblasti delovanja ATS i zauzima stavove prema drugim stručnim pitanjima.
Predsednika Saveta za akreditaciju biraju članovi Saveta između sebe.
Za članove Saveta za akreditaciju biraju se istaknuti stručnjaci i naučni radnici iz oblasti koje su značajne za obavljanje poslova iz nadležnosti ATS, kao predstavnici zainteresovanih strana.
Tehnički komiteti su stručna tela koja obavljaju poslove ekspertize za određene oblasti akreditacije.
Obrazovanje i način rada Saveta za akreditaciju i tehničkih komiteta, pravila i kriterijumi za imenovanje predsednika i članova, delokrug, način rada i druga pitanja značajna za njihov rad, bliže se uređuju osnivačkim aktom i opštim aktima ATS, u skladu sa zakonom.
Član 13.
Sredstva za rad ATS obezbeđuju se:
1) iz budžeta Republike Srbije;
2) iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Za troškove postupka akreditacije naplaćuje se republička administrativna taksa.
Sredstvima iz drugih izvora smatraju se drugi prihodi ostvareni u skladu sa zakonom.
ATS ne sme da prima poklone, odnosno donacije od korisnika usluga.
Potrebna sredstva za rad utvrđuju se godišnjim programom rada ATS i finansijskim planom, u skladu sa osnivačkim aktom.
Dokumenti iz stava 5. ovog člana dostavljaju se osnivaču na saglasnost.
Sredstva za članarine ATS u međunarodnim i evropskim organizacijama za akreditaciju, koja se utvrđuju godišnjim programom rada ATS, obezbeđuju se iz budžeta Republike Srbije.
Član 14.
ATS može, za obavljanje poslova akreditacije iz člana 3. ovog zakona, putem ugovora da angažuje spoljne saradnike odnosno stručnjake ili pravna lica (u daljem tekstu: Spoljni saradnici), u skladu sa zakonom, opštim aktima ATS i pravilima akreditacije.
Angažovanje Spoljnih saradnika vrši se kada ATS nisu na raspolaganju zaposleni odgovarajućeg profila, ili kada je to potrebno radi obezbeđivanja specifične stručnosti koju zahtevaju različite oblasti ocenjivanja usaglašenosti, odnosno kada ATS nije na raspologanju neophodan broj zaposlenih.
Spoljni saradnici imaju pravo na naknadu za rad koja se utvrđuje u skladu sa složenošću, odgovornošću i specifičnostima poslova koje obavljaju.
Odluku kojom se definiše visina naknade za rad Spoljnih saradnika donosi Upravni odbor ATS, po prethodno pribavljenoj saglasnosti osnivača.
Uslovi i način angažovanja Spoljnih saradnika uređuju se opštim aktom ATS.
III. POSTUPAK AKREDITACIJE
Član 15.
Postupak prve akreditacije pokreće se prijavom koju telo za ocenjivanje usaglašenosti podnosi ATS.
Uz prijavu za akreditaciju, podnosi se dokaz o uplaćenoj republičkoj administrativnoj taksi.
Prijava iz stava 1. ovog člana sadrži ime, adresu i pravni status podnosioca prijave, jasno definisan traženi obim akreditacije, kao i druge podatke i dokumentaciju u skladu sa pravilima akreditacije.
ATS uzima u razmatranje sve prijave za akreditaciju koje podnesu tela za ocenjivanje usaglašenosti ukoliko su te prijave u okviru delokruga rada ATS.
Postupak preispitivanja prijave od strane ATS traje najduže 30 dana od dana podnošenja prijave.
U slučaju da ATS ne vrši, odnosno ne može da sprovede postupak akreditacije, o tome obaveštava podnosioca prijave u roku od 60 dana od dana prijema prijave.
ATS i telo za ocenjivanje usaglašenosti ugovorom uređuju rok završetka postupka akreditacije, koji počinje da teče od dana potpisivanja ugovora, kao i ostala međusobna prava i obaveze u skladu sa opštim aktima ATS.
Ugovor iz stava 7. ovog člana zaključuje se najkasnije u roku od osam dana od dana isteka roka iz stava 5. ovog člana.
Rok iz stava 7. ovog člana ne može biti duži od 12 meseci od dana potpisivanja ugovora, u slučaju kada se predmet prijave odnosi na delokrug rada ATS.
Telo za ocenjivanje usaglašenosti je u obavezi da omogući predstavnicima ATS proveru ispunjenosti zahteva za akreditaciju koji su predmet prijave, u skladu sa pravilima ATS.
ATS je dužan da sa dokumentacijom iz stava 3. ovog člana postupa u skladu sa aktima ATS o poverljivosti.
Predstavnik organa, odnosno organizacija nadležnih za pripremu, odnosno donošenje određenih tehničkih propisa, može da učestvuje u delu postupka akreditacije tela za ocenjivanje usaglašenosti u svrhu imenovanja, odnosno ovlašćivanja, u svojstvu posmatrača, a uz poštovanje pravila poverljivosti i drugih opštih akata ATS.
Član 16.
Ako se tokom postupka prve akreditacije utvrdi da telo za ocenjivanje usaglašenosti ne ispunjava zahteve za akreditaciju, ATS nalaže da telo za ocenjivanje usaglašenosti sprovede korektivnu aktivnost, kada je to primenjivo.
Ako se nakon sprovedenog postupka prve akreditacije utvrdi da telo za ocenjivanje usaglašenosti ispunjava zahteve za akreditaciju, ATS donosi odluku o akreditaciji, izdaje sertifikat o akreditaciji, u roku iz člana 15. stav 7. ovog zakona.
Sertifikat o akreditaciji se izdaje sa rokom važenja od pet godina u skladu sa pravilima akreditacije.
Ako ATS nakon sprovedenog postupka akreditacije utvrdi da telo za ocenjivanje usaglašenosti ne ispunjava zahteve za akreditaciju, ATS donosi odluku da se ne dodeli akreditacija.
Način sprovođenja postupka akreditacije bliže se uređuje pravilima akreditacije.
Član 17.
ATS uz sertifikat o akreditaciji dodeljuje simbol akreditacije koji telo za ocenjivanje usaglašenosti koristi da označi status akreditovanog tela za ocenjivanje usaglašenosti, u skladu sa pravilima akreditacije.
Član 18.
Akreditovano telo za ocenjivanje usaglašenosti je dužno da u roku važenja akreditacije ispunjava zahteve za akreditaciju, u skladu sa pravilima akreditacije.
Ispunjenost zahteva za akreditaciju ATS proverava nadzorom nad radom akreditovanog tela za ocenjivanje usaglašenosti, u postupku koji se bliže uređuje pravilima akreditacije.
Akreditovano telo za ocenjivanje usaglašenosti je u obavezi da omogući predstavnicima ATS proveru ispunjenosti zahteva za akreditaciju tokom važenja akreditacije.
Ako se tokom postupka nadzora utvrdi da telo za ocenjivanje usaglašenosti ne ispunjava zahteve za akreditaciju, ATS nalaže da telo za ocenjivanje usaglašenosti sprovede korektivnu aktivnost, kada je to primenjivo.
U postupku nadzora iz stava 2. ovog člana, ATS donosi odluku o održavanju, smanjenju, suspenziji ili povlačenju akreditacije.
Ako tokom roka važenja akreditacije ATS utvrdi da je telo za ocenjivanje usaglašenosti ozbiljno prekršilo svoje obaveze, ATS donosi odluku o suspenziji ili povlačenju akreditacije.
Odluka o suspenziji akreditacije donosi se najduže na šest meseci.
Osim odluke iz stava 5. ovog člana, ATS može doneti odluku kojom se utvrđuje smanjenje, suspenzija ili povlačenje akreditacije i na osnovu pisanog zahteva tog akreditovanog tela za ocenjivanje usaglašenosti.
Telo za ocenjivanje usaglašenosti može da podnese zahtev za proširenje obima akreditacije.
Na postupak proširenja obima akreditacije shodno se primenjuju odredbe člana 15. st. 2 - 6. i st. 10 - 12. ovog zakona.
Rok za završetak postupka proširenja obima akreditacije ne može biti duži od osam meseci od dana podnošenja zahteva.
Ako se tokom postupka proširenja akreditacije utvrdi da telo za ocenjivanje usaglašenosti ne ispunjava zahteve za akreditaciju, ATS nalaže da telo za ocenjivanje usaglašenosti sprovede korektivnu aktivnost, kada je to primenjivo.
Ako se nakon sprovedenog postupka proširenja akreditacije utvrdi da telo za ocenjivanje usaglašenosti ispunjava zahteve za akreditaciju, ATS donosi odluku o proširenju akreditacije.
Ako se nakon sprovedenog postupka proširenja akreditacije utvrdi da telo za ocenjivanje usaglašenosti ne ispunjava zahteve za akreditaciju, ATS donosi odluku da se ne dodeli zahtevano proširenje akreditacije.
Način sprovođenja postupka proširenja akreditacije bliže se uređuje pravilima akreditacije.
Član 19.
Telo za ocenjivanje usaglašenosti može da obnovi akreditaciju na osnovu prijave koja se podnosi najmanje šest meseci pre isteka važenja akreditacije.
Ako se nakon sprovedenog postupka za obnavljanje akreditacije utvrdi da telo za ocenjivanje usaglašenosti ispunjava zahteve za akreditaciju, ATS donosi odluku o obnavljanju akreditacije i izdaje sertifikat o akreditaciji koji važi od dana isteka važeće akreditacije.
Ako se nakon sprovedenog postupka za obnavljanje akreditacije utvrdi da telo za ocenjivanje usaglašenosti ne ispunjava zahteve za akreditaciju, ATS donosi odluku da se akreditacija ne obnovi.
Postupak za obnavljanje akreditacije traje najduže šest meseci od dana potpisivanja ugovora u skladu sa članom 15. stav 7. ovog zakona i sprovodi se u skladu sa postupkom koji se bliže uređuje pravilima akreditacije.
Na postupak obnavljanja akreditacije shodno se primenjuju odredbe člana 15. st. 2 - 6.i st. 10 - 12. ovog zakona.
IV. POSTUPAK REŠAVANJA PO ŽALBI
Član 20.
Na odluke ATS telo za ocenjivanje usaglašenosti može da izjavi žalbu koja se podnosi ATS u roku od 15 dana od dana dostavljanja odluke.
Odluku o žalbi iz stava 1. ovog člana donosi direktor ATS na osnovu predloga Komisije za žalbe (u daljem tekstu: Komisija).
Direktor ATS donosi odluku najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.
Odluka direktora ATS je konačna i protiv nje se može pokrenuti upravni spor.
Član 21.
Komisiju, kao stalno telo, obrazuje Upravni odbor ATS na osnovu stručnog mišljenja Saveta za akreditaciju od: jednog člana iz ministarstva nadležnog za poslove akreditacije, po jednog člana iz reda eksperata za ocenjivanje tela za ocenjivanje usaglašenosti za svaku aktivnost iz člana 3. ovog zakona, jednog člana na predlog Privredne komore Srbije kao predstavnika udruženja koja zastupaju tela za ocenjivanje usaglašenosti, dva člana iz nacionalnog tela za standardizaciju i po jednog člana iz organa, odnosno organizacija nadležnih za pripremu, odnosno donošenje tehničkih propisa, sa iskustvom rada u oblasti akreditacije, odnosno ocenjivanja usaglašenosti.
Komisiju za svaku pojedinačnu žalbu čine predsednik i dva člana.
Predsednik Komisije je predstavnik ministarstva nadležnog za poslove akreditacije sa iskustvom rada u oblasti akreditacije, odnosno ocenjivanja usaglašenosti.
Članove za svaku pojedinačnu žalbu bira predsednik Komisije iz reda predloženih članova, u zavisnosti od oblasti koja je predmet žalbe.
Članovi Komisije koji odlučuju o pojedinačnoj žalbi ne smeju da imaju poslovni interes, kao ni da budu osobe koje su posredno ili neposredno bile uključene ili povezane sa aktivnostima koje su predmet žalbe.
Po potrebi, na predlog predsednika Komisije, u radu Komisije, bez prava glasa, mogu učestvovati i nezavisni stručnjaci iz oblasti koja je predmet žalbe, kao i zaposleni u ATS koji prethodno nije bio povezan sa aktivnostima koje su predmet žalbe.
Način obrazovanja i rada Komisije bliže se uređuje osnivačkim aktom i opštim aktima ATS.
V. PREKOGRANIČNA AKREDITACIJA
Član 22.
ATS može da uzme u razmatranje prijavu za akreditaciju tela za ocenjivanje usaglašenosti iz druge države u kojoj je to telo osnovano u slučaju kada:
1) u toj državi nije osnovano akreditaciono telo i kada ta država nije odlučila da koristi resurse akreditacionog tela treće države;
2) akreditaciono telo te države ili akreditaciono telo treće države čije resurse je država odlučila da koristi, ne vrši akreditaciju u vezi sa aktivnostima ocenjivanja usaglašenosti za koje se traži akreditacija;
3) akreditaciono telo te države ili akreditaciono telo treće države čije resurse je država odlučila da koristi, nije uspešno prošlo kolegijalno ocenjivanje u vezi sa aktivnostima ocenjivanja usaglašenosti za koje se traži akreditacija.
U slučajevima iz stava 1. tač. 2) i 3) ovog člana, kada ATS primi prijavu za akreditaciju od tela za ocenjivanje usaglašenosti iz države u kojoj je to telo osnovano, ATS mora da obavesti akreditaciono telo te države.
U postupku akreditacije iz stava 1. ovog člana akreditaciono telo druge države može da učestvuje kao posmatrač.
U slučaju kada se na ATS shodno primenjuju odredbe stava 1. tač. 2) i 3) ovog člana, telo za ocenjivanje usaglašenosti osnovano na teritoriji Republike Srbije može da podnese prijavu za akreditaciju akreditacionom telu druge države, u skladu sa pravilima prekogranične akreditacije.
U postupku akreditacije kod akreditacionog tela druge države iz stava 4. ovog člana ATS može da učestvuje kao posmatrač.
ATS može, na zahtev akreditacionog tela druge države da obavi deo aktivnosti u postupku akreditacije, na način definisan pravilima akreditacije, i u tom slučaju sertifikat o akreditaciji izdaje akreditaciono telo druge države.
ATS može da zatraži od akreditacionog tela druge države da obavi deo aktivnosti u postupku akreditacije, i u tom slučaju sertifikat o akreditaciji izdaje ATS.
Kada ATS akredituje telo za ocenjivanje usaglašenosti iz Republike Srbije, koje obavlja aktivnosti ocenjivanja usaglašenosti u drugim državama, ATS ima obavezu obaveštavanja akreditacionog tela države u kojoj to telo za ocenjivanje usaglašenosti obavlja aktivnosti ocenjivanja usaglašenosti.
Način sprovođenja prekogranične akreditacije i saradnja sa akreditacionim telima drugih država bliže se uređuje pravilima akreditacije.
Član 23.
Nakon završenog kolegijalnog ocenjivanja, ATS može sa akreditacionim telima drugih država i međunarodnim i evropskim organizacijama za akreditaciju da zaključuje sporazume o međusobnom priznavanju ekvivalentnosti sistema akreditacije.
VI. NADZOR NAD RADOM ATS
Član 24.
Nadzor nad radom ATS pri potvrđivanju kompetentnosti tela za ocenjivanje usaglašenosti za aktivnosti iz čl. 3. i 8. ovog zakona vrši ministarstvo nadležno za poslove akreditacije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje vršenje poslova državne uprave.
ATS jednom godišnje podnosi izveštaj o radu, koji sadrži finansijski izveštaj i izveštaj o realizaciji godišnjeg programa rada, osnivaču na saglasnost.
Ministarstvo nadležno za poslove akreditacije, po potrebi, može da traži i dodatne informacije, odnosno izveštaje od ATS, naročito o razvoju odgovarajućih programa, odnosno šema akreditacije prema zahtevima tehničkih propisa i o rezultatima sprovedenog postupka nadzora nad radom akreditovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti.
Ministarstvo nadležno za poslove akreditacije prilikom vršenja nadzora nad ATS naročito uzima u obzir rezultate kolegijalnog ocenjivanja izvršenog u skladu sa pravilima međunarodnih i evropskih organizacija za akreditaciju.
VII. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 25.
Danom stupanja na snagu ovog zakona ATS, osnovano Odlukom o izmenama i dopunama Osnivačkog akta Akreditacionog tela Srbije (“Službeni glasnik RS”, broj 79/21), nastavlja sa radom u skladu sa ovim zakonom i osnivačkim aktom.
Odluka o osnivanju ATS uskladiće se sa odredbama ovog zakona u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Statut ATS uskladiće se sa odredbama ovog zakona u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Pravila akreditacije uskladiće se sa odredbama ovog zakona u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu Statuta ATS usklađenog sa odredbama ovog zakona.
Akt o načinu i postupku vođenja evidencije iz člana 8. stav 5. ovog zakona, Privredna komora Srbije će doneti u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Akt o uslovima i načinu angažovanja Spoljnih saradnika iz člana 14. stav 5. ovog zakona, ATS će doneti u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu Statuta ATS usklađenog sa odredbama ovog zakona.
Član 26.
Akti o akreditaciji izdati do dana stupanja na snagu ovog zakona važe do isteka roka važenja na koji su izdati.
Postupci akreditacije koji su započeti do dana stupanja na snagu ovog zakona okončaće se po propisima koji su važili do dana stupanja na snagu ovog zakona.
Član 27.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o akreditaciji (“Službeni glasnik RS”, br. 73/10 i 47/21).
Član 28.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”, osim odredbe člana 13. stav 2, koja stupa na snagu danom početka primene zakona kojim se uređuju republičke administrativne takse, kojim će se propisati visina taksi za troškove postupka akreditacije.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA
Oblast akreditacije je uređena Zakonom o akreditaciji (“Službeni glasnik RS”, br. 73/10 i 47/21, u daljem tekstu: Zakon), kao i podzakonskim aktima donetim na osnovu tog zakona. Ovaj zakon nije u potpunosti usaglašen sa evropskom regulativom u delu koji se odnosi na oblast akreditacije - Uredba Evropskog parlamenta i Saveta broj 765/2008 (u daljem tekstu: Uredba 765/2008) kojom se propisuju zahtevi za akreditaciju i tržišni nadzor u vezi sa trgovanjem proizvodima, koja je važila u vreme njegovog donošenja, a na snazi je i sada. Ovo potkrepljuju i nalazi kolegijalnog ocenjivanja Akreditacionog tela Srbije od strane Evropske akreditacije iz novembra 2021. godine, koji su pokazali da zakon nije usklađen u delu koji se odnosi na način i rad Žalbene komisije Akreditacionog tela Srbije i na odredbe koje se odnose na prekograničnu akreditaciju. Pored potrebe dodatnog usaglašavanja sa pomenutom evropskom uredbom u cilju potpune usaglašenosti, a nakon perioda primene ovog zakona praksa je pokazala da je u cilju efikasnijeg obavljanja poslova iz oblasti akreditacije neophodno izmeniti postojeća zakonska rešenja. S tim u vezi, u cilju daljeg unapređenja oblasti akreditacije u Republici Srbiji i usklađivanja sa pomenutom evropskom regulativom, novim zakonom su preciznije definisani određeni pojmovi koji, pored ostalog, sublimiraju u sebi i aktivnosti koje obavljaju tela za ocenjivanje usaglašenosti za koje Akreditaciono telo Srbije (u daljem takstu: ATS) daje akreditaciju. Preciznim definicijama su se sve eventualne nedoumice oko tumačenja termina otklonile.
U cilju dodatnog usklađivanja sa Uredbom 765/2008 detaljno su propisani i uslovi koje ATS, kao nacionalno akreditaciono telo, mora da ispuni.
Takođe, u interesu privrede i boljeg funkcionisanja ATS ali i u primeni prethodnog propisa se pokazalo kao celishodno redefinisanje rokova za postupak akreditacije, u smislu definisanja realnijih rokova za završetak postupka akreditacije, odnosno postupak obnavljanja akreditacije, imajući u vidu da se veliki broj postupaka nije mogao završiti u prethodno propisanim rokovima. S tim u vezi, rokovi za završetak postupka akreditacije su neznatno produženi. Uveden je i postupak preispitivanja prijave za akreditaciju od strane ATS.
Takođe, u cilju jačanja transparentnosti predlagač je predvideo vođenje javnog registra tela za ocenjivanje usaglašenosti iz oblasti sertifikacije sistema menadžmenta koja posluju u Republici Srbiji sa stranim akreditacijama. S tim u vezi je propisano da Privredna komora Srbije na svojoj internet stranici vodi evidenciju tela za ocenjivanje usaglašenosti iz oblasti sertifikacije sistema menadžmenta koja posluju na teritoriji Republike Srbije, kako bi se pratio njihov rad, a sve u interesu privrede, jačanja transparentnosti i izbegavanja nelojalne konkurencije. Naime, U Republici Srbiji aktivnosti sertifikacije sistema menadžmenta obavljaju domaća sertifikaciona tela i inostrana sertifikaciona tela koja najčešće imaju samo inostranu akreditaciju ili uopšte nemaju akreditaciju.
Inostranom odlukom o akreditaciji tela za ocenjivanje usaglašenosti ponekad nije obuhvaćeno područje Republike Srbije i zbog toga ne postoji mehanizam nadzora nad njihovim radom, ni od strane inostranih tela za akreditaciju, ali ni od strane ATS. Zbog toga rad takvih TOU predstavlja vid nelojalne konkurencije, jer na tržištu mogu ponuditi naizgled povoljnije uslove, a neretko se sertifikacija svodi samo na prodaju dokumentacije i samog sertifikata. Posledica je gubitak poverenja u celokupan sistem sertifikacije sistema menadžmenta.
Inostrana TOU, koja nemaju srpsku akreditaciju usluge najčešće pružaju preko svojih predstavništava ili organizacionih delova od kojih pojedini nisu ni registrovani kao privredni subjekti u Republici Srbiji. U skladu sa važećim EA dokumentom koji se odnosi na politiku prekogranične akreditacije (EA 2/13:2019), kao i Uredbom 765/2008, od kraja 2014. godine sva TOU akreditovana od strane inostranih akreditacionih tela potpisnika EA MLA sporazuma moraju biti uključena u nacionalni sistem akreditacije, ili mogu poslovati sa inostranom akreditacijom samo u okviru “multi-site” akreditacije (akreditacija koja precizira na kojim teritorijama važi sertifikat o akreditaciji). Predviđenim zakonskim rešenjem vrši se svojevrsna provera statusa akreditacije tela za ocenjivanje usaglašenosti akreditovanog od strane akreditacionog tela druge države.
U praksi se pokazalo da je u ekspertskom smislu potrebno ojačati sastav Komisije za žalbe ATS. Naime, poslednje kolegijalno ocenjivanje, tj. postupak kojim Evropska organizacija za akreditaciju ocenjuje ATS u skladu sa pravilima međunarodnih i evropskih organizacija za akreditaciju pokazalo je da postoji problem u odlučivanju same Komisije za žalbe. Nalazi kolegijalnog ocenjivanja su pokazali neusaglašenost u odlučivanju, pa je prepoznata neophodnost za propisivanjem izmenjenog načina odlučivanja gde ATS po evropskim pravilima za akreditaciju mora da odlučuje na svim nivoima rešavanja po žalbi, te je propisano da direktor ATS odlučuje po žalbi, na osnovu predloga Komisije za žalbe. Takođe, izmenjen je sastav predmetne komisije u smislu jačanja članstva ekspertima za pojedine oblasti ocenjivanja usaglašenosti, i to po jednog eksperta za aktivnosti ispitivanja, etaloniranja, sertifikacije proizvoda, procesa i usluga, sertifikacije sistema menadžmenta, sertifikacije osoba, kontrolisanja, ispitivanja osposobljenosti, validacije i verifikacije, proizvodnje referentnih materijala.
Predlagač je, radi stvaranja uslova za ispunjavanje zahteva za članstvo Republike Srbije u Svetskoj trgovinskoj organizaciji (STO) i EU, prilikom izrade ovog zakona, pored ostalog, uvažio sve zahteve gore pomenute Uredbe br. 765/2008 kojom se propisuju zahtevi za akreditaciju kao i zahteve relevantnog međunarodnog standarda koji se odnosi na ocenjivanje usaglašenosti tj. zahteve za akreditaciona tela koja akredituju tela za ocenjuvanje usaglašenosti.
Imajući u vidu sve gore navedeno, ocenjeno je da samo donošenjem novog zakona mogu biti prevaziđeni uočeni problemi u primeni, naročito ako se uzme u obzir da je više od dve trećine odredbi važećeg zakona potrebno izmeniti kako bi se postigao planirani efekat. Dakle, budući da se rešenja predložena ovim zakonom odnose na materiju koja se nije mogla urediti drugim pravnim aktom, a da su promene u skladu sa razvojem akreditacije u Evropi, preporukama i procedurama međunarodnih organizacija za akreditaciju, kao i potrebama privrede Republike Srbije, predlaže se usvajanje ovog zakona.
Predlogom zakona ne uvodi se novi, niti se menja postojeći administrativni postupak akreditacije, osim u delu koji se odnosi na rok za završetak postupka akreditacije koji je neznatno produžen, kako bi se isti završio u realnom roku, a radi pravne sigurnosti.
III. OBJAŠNJENJE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENJA
Članom 1. Predloga zakona definisan je predmet i područje primene ovog Zakona, odnosno akreditacija tela za ocenjivanje usaglašenosti, položaj i rad nacionalnog akreditacionog tela i druga pitanja od značaja za akreditaciju.
Članom 2. Predloga zakona definišu se izrazi upotrebljeni u Zakonu radi boljeg razumevanja zakona i usklađivanja sa Uredbom 765/2008.
Članom 3. Predloga zakona definiše se da se akreditacijom se potvrđuje kompetentnost tela za ocenjivanje usaglašenosti za obavljanje navedenih aktivnosti ocenjivanja usaglašenosti, kao i drugih aktivnosti ocenjivanja usaglašenosti, u skladu sa posebnim zakonom.
Članom 4. Predloga zakona propisano je da je akreditacija dobrovoljna, kao i da posebnim zakonom može biti utvrđeno da je akreditacija obavezna.
Članom 5. Predloga zakona propisno je da su ATS povereni poslovi akreditacije, da je osnivač ATS Vlada Republike Srbije, državna svojina sredstava kojima posluje ATS, kao i da ATS ne obavlja poslove radi sticanja dobiti.
Članom 6. Predloga zakona definisan je pravni status ATS.
Članom 7. Predloga zakona vrši se preciziranje zahteva koje ATS mora da ispuni prema relevantnom evropskom propisu. Istim članom propisano je i da se organizacija i način rada ATS utvrđuju osnivačkim aktom, statutom i drugim opštim aktima ATS.
Članom 8. Predloga zakona propisani su poslovi koje obavlja ATS pored poslova potvrđivanja kompetentnosti iz člana 3. tog zakona. Dalje, propisano je da Privredna komora Srbije vodi evidenciju tela za ocenjivanje usaglašenosti iz oblasti sertifikacije sistema menadžmenta koja posluju na teritoriji Republike Srbije, a koja nisu u registru akreditovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti koje vodi ATS, kao i vrsta podataka koja predmetna tela za ocenjivanje usaglašenosti dostavljaju Privrednoj komori Srbije. Ovim članom propisano je da bliži sadržaj i način vođenja javnih registara iz stava 1. tač. 2) i 3) tog člana utvrđuje ATS, dok se način i postupak vođenja evidencije iz stava 2. tog člana uređuje aktom Privredne komore Srbije.
Članom 9. Predloga zakona definisano je koje sve informacije ATS čini dostupnim javnosti.
Članom 10. Predloga zakona propisano je da je ATS nezavisan od tela za ocenjivanje usaglašenosti koje ocenjuje, a definisane su i aktivnosti koje ATS ne sme da obavlja, kako bi se obezbedio princip nezavisnosti.
Članom 11. Predloga zakona uređuju se organi ATS i njihov sastav. Ovim članom je propisano da se način i postupak izbora organa, delokrug organa i druga pitanja značajna za rad organa uređuju osnivačkim aktom ATS koji donosi osnivač, dok se poslovanje i upravljanje ATS bliže se uređuje statutom ATS.
Članom 12. Predloga zakona propisani su obrazovanje i sastav Saveta za akreditaciju kao savetodavnog tela i stalnih, odnosno privremenih tehničkih komiteta.
Članom 13. Predloga zakona propisan je način obezbeđivanja sredstava za rad ATS.
Članom 14. Predloga zakona propisana je mogućnost kada ATS može, u cilju pravilnog obavljanja poslova akreditacije iz člana 3. i 8. tog zakona, putem ugovora angažovati spoljne saradnike kao ocenjivače i tehničke eksperte, odnosno stručnjake ili pravna lica.
Čl. 15. i 16. Predloga zakona propisani su postupak akreditacije i rokovi za završetak postupka akreditacije.
Članom 17. Predloga zakona propisuje se dodeljivanje simbola akreditacije.
Članom 18. Predloga zakona propisana je obaveza akreditovanog tela za ocenjivanje usaglašenosti da u roku važenja akreditacije ispunjava zahteve za akreditaciju, propisan je nadzor koji vrši ATS nad radom akreditovanog tela za ocenjivanje usaglašenosti, kao i vrste odluka koje ATS može da donese u postupku nadzora, te mogućnost da telo za ocenjivanje usaglašenosti podnese prijavu za proširenje obima akreditacije, odredbe koje se primenjuju na postupak proširenja obim akreditacije, kao i rok za završetak postupka proširenja obima akreditacije.
Članom 19. Predloga zakona propisani je postupak za obnavljanje akreditacije i odgovarajući rokovi.
Članom 20. Predloga zakona propisano je pravo na žalbu u postupku akreditacije koju može podneti telo za ocenjivanje usaglašenosti, kao i nadležnost za rešavanje po žalbi, sa odgovarajućim rokovima u ovom postupku.
Članom 21. Predloga zakona propisana je Komisije za žalbe ATS, kao i njen sastav. Propisano je da se način obrazovanja i rada Komisije bliže uređuje osnivačkim aktom i opštim aktima ATS.
Članom 22. Predloga zakona bliže je propisan postupak prekogranične akreditacije.
Članom 23. Predloga zakona propisana je mogućnost zaključivanja sporazuma o međusobnom priznavanju ekvivalentnosti sistema akreditacije sa akreditacionim telima drugih zemalja.
Članom 24. Predloga zakona propisano je da nadzor nad radom ATS sprovodi ministarstvo nadležno za poslove akreditacije, kao i godišnje podnošenje izveštaja osnivaču od strane ATS.
Čl. 25. do 27. Predloga zakona propisane su prelazne i završne odredbe.
Članom 28. Predloga zakona propisano je stupanje na snagu zakona.
IV. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENJE ZAKONA
Sredstva za realizaciju ovog zakona u iznosu od 312.105.000 dinara obezbeđena su Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2025. godinu (“Službeni glasnik RS”, broj 94/24) na Razdelu 21- Ministarstvo privrede, Glava 21.3 - Ustanove u oblasti akreditacije, Program 1503 - Razvoj nacionalnog sistema infrastrukture kvaliteta, funkcija 130 - Opšte usluge, Programska aktivnost 0002 - Akreditacija tela za ocenjivanje usaglašenosti, na odgovarajućim ekonomskim klasifikacijama iz izvora 01 - Opšti prihodi i primanja budžeta i 04 - Sopstveni prihodi budžetskih korisnika.
Sredstva u narednim godinama biće obezbeđena u skladu sa bilansnim mogućnostima budžeta Republike Srbije, u okviru utvrđenih limita na Razdelu Ministarstva privrede, Glava - Ustanove u oblasti akreditacije.
Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 29.09.2025.










