Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O STANOVANJU I ODRŽAVANJU ZGRADA: Od 12. decembra 2017. godine omogućen inspekcijski nadzor, kojim se utvrđuje da li je zgrada registrovana, da li je izabrala svoj sistem upravljanja, a ako to nije učinila, biće joj ostavljen rok od 30 dana, kao i nalog da postupi u skladu sa Zakonom


Rok za registrovanje stambenih zgrada i odgovarajuće upravljanje, odnosno izbor upravnika zgrade, istekao je 12. decembra 2017. godine i njegovog produženja neće biti.

Međutim, to ipak ne znači da u narednom periodu zgrade neće moći da se registruju, tim pre što je taj posao do pre nekoliko dana uradilo oko 50 odsto zgrada.

Po obrazloženju v. d. pomoćnice ministarke građevine Jovanke Atanacković, zgrade će moći da se registruju i nakon tog datuma, i to sve dok se u njih ne uvede prinudna uprava ako to ne učine. Taj rok zapravo znači da već sada može da se obavlja inspekcijski nadzor. Taj nadzor treba da proveri da li je zgrada registrovana i da li je izabrala svoj sistem upravljanja, a ako to nije učinila, biće joj ostavljen rok od 30 dana, kao i nalog da postupi u skladu sa Zakonom o stanovanju i održavanju zgrada ("Sl. glasnik RS", br. 104/2016). Tek ukoliko stanari zgrade ni u tom roku ne postupe po Zakonu– odnosno ne registruju stambenu jedinicu i ne izaberu upravnika –lokalna samouprava im sa spiska profesionalnih upravnika dodeljuje prinudnog dok ne postignu dogovor među sobom.

Možda stanari odluče da zadrže tog prinudnog upravnika, možda ne, sve je bazirano na njihovoj volji i oni odlučuju – objasnila je Jovanka Atanacković, dodajući da prinudna uprava traje samo dok stanari ne izaberu upravnika. – Za sada ima 7.000 novih registrovanih zgrada i oko 15.000 registrovanih po prethodnom zakonu. Od početka obuke za profesionalne upravnike u junu ove godine, ispit je položilo njih 400, a u toku je decembarski rok, za koji je prijavljeno 254 kandidata.

Predsednica Udruženja profesionalnih upravnika i organizatora Srbije Sanja Šćepanović objasnila je da cenu usluga profesionalnih upravnika zgrada određuju sami licencirani upravnici u dogovoru sa stanarima, dok lokalne samouprave utvrđuju cenovnik samo za prinudne upravnike. Drugim rečima, ukoliko stanari sami izaberu ili postave upravnika zgrade, oni se i dogovaraju o ceni usluga, a tek ukoliko se određuje prinudni upravnik, pojavljuje se opština sa svojim cenovnikom.

Cenovnik za poslove upravljanja zgradom utvrđuje se po tržišnim cenama u svakoj lokalnoj samoupravi. Država je u obavezi da utvrdi cenovnik, ali samo za prinudne upravnike zgrada, i ona će to na vreme učiniti, a stanari treba da se dogovore o novom načinu upravljanja zgradom. Oni mogu, ali ne moraju, da izaberu novog upravnika zgrade ili nekog od svojih komšija koji su i do sada obavljali tu dužnost. Takođe, na njima je i da utvrde cenovnik, a i do sada su se neki predsednici skupština stanara plaćali. Može i ne mora tako biti i od Nove godine. Takođe, ako se za upravnika zgrade, koji zakonom dobija mnoge obaveze, izabere neko od stanara, on ne mora imati licencu – objasnila je Sanja Šćepanović.

Očekuje se da do kraja godine u Srbiji bude oko 700 licenciranih profesionalnih upravnika zgrada. Po propisima, svako od njih može biti zadužen za maksimalno 30 zgrada. Licencirani profesionalni upravnici zgrada postigli su načelni dogovor da svoje usluge naplaćuju između 200 i 300 dinara po stambenoj jedinici, kao i da se ta suma koriguje u zavisnosti od veličine zgrade i da se naplaćuje preko računa objedinjene naplate. Mogu nastupati samostalnom ponudom, preko agencije ili udruživanjem više njih.

Šćepanovićeva je precizirala da, tek ukoliko stanari ne mogu ni jedno ni drugo, dakle niti da između sebe izaberu upravnika niti da angažuju nekog s licencom, sledi uvođenje prinudnog upravnika i za njega će im biti određen cenovnik jer taj čovek mora biti plaćen za svoj odgovoran rad. Uvidom u registar profesionalnih upravnika koji je objavljen na sajtu Privredne komore Srbije utvrdili smo da je upisano 315 licenciranih profesionalnih upravnika, a najviše ih u Vojvodini ima u Novom Sadu – 80, Subotici – 12, Somboru – pet, Zrenjaninu, Kikindi i Pančevu po tri, Sremskoj Mitrovici, Bačkoj Palanci i Kuli po dva, u Inđiji, Staroj Pazovi, Čoki, Šajkašu i Čurugu po jedan...

Protekli mesec licencirani upravnici zgrada već su stanarima iznosili svoje ponude za upravljanje zgradom, što podrazumeva i njen upis u registar. Uz ponudu, izneli su i cenovnik, koji se u Novom Sadu kretao između 200 i 300 dinara po stanu, u Sremskoj Mitrovici 240, Subotici između 150 i 300, Beogradu 250 i 300 dinara... Cenu po stanu stanari bi plaćali preko komunalnih računa.

Izvor: Vebsajt Dnevnik, Lj. Malešević, 12.12.2017.
Naslov: Redakcija