Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Zabranjeno je popravljati uređaj bez saglasnosti potrošača. Tokom prvih šest meseci potrošač ima pravo da mu novac bude vraćen, a obavezna je zamena ili raskid ugovora posle prve popravke koju je odobrio kupac. Ako se potrošač nije složio sa popravkom, a trgovac je to uradio na svoju ruku, takav uređaj ne bi trebalo preuzimati. Kazna zbog ovakvog postupka trgovca kreće se od 300.000 do dva miliona dinara


Osnovni sud u Užicu doneo je presudu koja bi morala da promeni odnos trgovaca prema potrošačima i ohrabri građane da na ovaj način zaštite svoja prava. Sud je doneo pravosnažnu presudu u korist potrošača koji je tužio trgovca jer je insistirao na popravci laptopa iako je kupac imao pravo na zamenu za nov.

Laptop koji je, u februaru prošle godine, kupljen kod poznatog regionalnog trgovca u Užicu, pokvario se posle sedam meseci. Kupac je podneo reklamaciju na propisan način, ali je trgovac insistirao na popravci. Pošto nije bio zadovoljan pozvao se na Zakon o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014 i 6/2016 - dr. zakon)  i tražio nov uređaj, ali trgovac je insistirao na svome i tvrdio da kupac pravo na nov računar ima samo u prvih šest meseci.

Godinu dana kasnije, kupac je posle više pokušaja da se nagodi sa trgovcem odlučio da ga tuži, što je i učinio u februaru ove godine.

Održana su ukupno tri ročišta, a prvostepena presuda u korist potrošača doneta je u junu. Trgovac se žalio Višem sudu u Užicu koji je pre mesec dana potvrdio prvostepenu presudu i stavio tačku na ovaj slučaj. Epilog je da će ovaj spor prodavca koštati ukupno 90.000 dinara (računar i sudski troškovi), što je gotovo dvostruko više od vrednosti ovog uređaja. Osim toga, očekuje ga i kazna kod sudije za prekršaje, jer je uređaj popravio bez dozvole kupca.

- Nakon više konsultacija sa trgovcem i upozoravanja da nije dozvoljeno popravljati uređaje tokom dve godine trajanja garancije bez saglasnosti potrošača, došli smo do sudskog epiloga. Tokom sudskog postupka nedvosmisleno je dokazano da trgovac nije ispoštovao zahtev potrošača definisan Zakonom o zaštiti potrošača koji kaže da "potrošač ima pravo da bira da nesaobraznost robe trgovac otkloni opravkom ili zamenom". Zakon takođe kaže da "s obzirom na prirodu robe i svrhu zbog koje ju je potrošač nabavio, popravka ili zamena mora biti izvršena u primerenom roku bez značajnih neugodnosti za potrošača i uz njegovu saglasnost" - navodi Zoran Nikolić, predsednik Organizacije savetovališta Kragujevac koji je deo Nacionalne organizacije potrošača Srbije i koji je regionalno nadležan i za ovaj deo Srbije.

Zanimljiv je pokušaj trgovca da opravda nedostatak ove saglasnosti time što je kupcu ostavio rok od 24 sata da dostavi ovaj dokument. Saglasnost je, naravno, izostala, a kupac je opet obavestio trgovca da ne želi popravku, već zamenu za nov. I pored toga, trgovac je odlučio da pogazi volju potrošača – ističe Nikolić.

Ovaj potrošač iz Bajine Bašte je iz kragujevačkog savetovališta dobio advokata sa kojim su zajedno radili na ovom predmetu. Takva mogućnost inače je predviđena programom regionalnih savetovališta za potrošače finansiranih od strane Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija. Nikolić kaže da ovaj primer treba da bude reper svim sudovima kako se efikasno i u kratkom roku mogu rešavati potrošački sporovi. Inače, ovo je jedna od najčešćih zamerki građana da trgovci ne žele da usvoje njihove reklamacije, a da se oni ne usuđuju da ih tuže, jer smatraju da sporovi traju dugo i da su skupi.

Potrošački sporovi definisani su Zakonom o zaštiti potrošača i Zakonom o parničnom postupku ("Sl. glasnik RS", br. 72/2011, 49/2013 - odluka US, 74/2013 - odluka US i 55/2014). Imaju posebna pravila i oslobađaju potrošača od takse za tužbu u vrednosti do 500.000 dinara. To ne znači da u slučaju da izgube na sudu građani neće platiti taksu na presudu, ali zato smo mi iz savetovališta tu da procenimo kada je realno da dobiju postupak. U poslednje tri godine imali smo više od 30 sudskih tužbi u ime potrošača, a samo jedna je izgubljena samo zbog određenih tehničkih propusta tokom postupka. Ohrabrujemo potrošače da uvek pokažu interes da zaštite svoja prava makar i pred sudom – kaže Nikolić.

Našoj redakciji stiže najviše žalbi građana koji tvrde da im trgovci tehničku robu više puta popravljaju bez njihove saglasnosti i ne žele da zamene robu ili im vrate novac.

Nikada nije dozvoljeno popraviti uređaj bez saglasnosti potrošača. Tokom prvih šest meseci potrošač ima pravo da mu novac bude vraćen, a obavezna je zamena ili raskid ugovora posle prve popravke koju je odobrio kupac. Ako se potrošač nije složio sa popravkom, a trgovac je to uradio na svoju ruku, takav uređaj ne bi trebalo preuzimati. U ovom slučaju savetujemo potrošače da nam se jave kako bismo mi dalje posredovali. Kazna zbog ovakvog postupka trgovca kreće se od 300.000 do dva miliona dinara – zaključuje Zoran Nikolić.

Izvor: Vebsajt Politika, Ivana Albunović / Jelica Antelj, 12.12.2017.
Izvod iz vesti, Naslov: Redakcija