Zastava Bosne i Hercegovine

Gubitak ili oštećenje prtljaga - Prava potrošača kao korisnika usluga avio prevoza

Email Print


Napomena:
  • Ovaj stručni tekst se odnosi na propise koji važe na dan njegovog objavljivanja. Svi izneti stavovi su stručni stavovi, odnosno shvatanja autora teksta, koja se baziraju na tumačenju pozitivnopravnih normi, i ne predstavljaju obavezujuće instrukcije.
  • Ulaskom u DEMO verziju pravne baze Paragraf Lex, možete BESPLATNO pristupiti SVIM propisima Srbije i time možete utvrditi ažurnost ovog teksta.

Za razliku od posetilaca vebsajta koji mogu bez naknade pročitati odabrane stručne tekstove koji se odnose na pozitivne propise na dan objavljivanja teksta, pretplatnici na pravnu bazu Paragraf Lex, u bazi uvek imaju dostupne tekstove koji se odnose na prethodne, nevažeće verzije propisa kao i nove komentare i druge dokumente koji se odnose na važeće propise. Isključivo pretplatnici na pravnu bazu uvek imaju pristup i ažurnim dokumentima. Baza se ažurira na dnevnom nivou.

Autor: Redakcija

Objavljeno: 27.07.2017.



Za predati (registrovani) prtljag, avio-prevozilac je odgovoran i ako nije kriv, izuzev u slučaju da prtljag ima nedostatak. Za prtljag koji nije predat (registrovan), avio-prevozilac je odgovoran samo ako je kriv.

Avio-prevozilac odgovoran je za uništenje, gubitak ili oštećenje prtljaga do 1.131 specijalnog prava vučenja (oko 1300 evra).

U slučaju oštećenja predatog (registrovanog) prtljaga putnik mora podneti žalbu u roku od sedam dana, a u slučaju kašnjenja prtljaga u roku od 21 dan, s tim što u oba slučaja rok počinje da teče od dana kad je prtljag predat putniku. Ako se reklamacija ne podnese u navedenim rokovima, tužba protiv prevoznika nije dopuštena, osim u slučaju prevare sa njegove strane.

Na ugovorni odnos između putnika-potrošača koji koristi uslugu avio prevoza, kao jedne ugovorne strane i avio prevoznika koji ovu uslugu pruža, kao druge ugovorne strane, primenjuju su odredbe:

- Zakona o obligacionim i osnovama svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju,

- Montrealske konvencije koja je ratifikovana Zakonom o potvrđivanju Konvencije o objedinjаvаnju izvesnih prаvilа zа međunаrodni prevoz vаzdušnim putem i

- Zakona o zaštiti potrošača čije su norme imperativne.

Opšta pravila Zakona o obligacionim odnosima primenjuju se na sva pitanja koja nisu uređena ovim propisima.

Odredbe nacionalnog zakonodavstva se primenjuju na ugovore zaključene između potrošača i domaćeg avio-prevozioca koji ima sedište u Republici Srbiji, kao i na ugovore koje potrošači zaključe u Srbiji sa stranim avio prevoziocem koji u Srbiji ima registrovano predstavništvo ili ogranak.

U slučaju zaključenja ugovora između potrošača i stranog avio prevozioca merodavne su odredbe međunarodnog privatnog prava. Prema Zakonu o rešavanju sukoba zakona sa propisima drugih zemalja, za ugovor je merodavno pravo koje su izabrale ugovorne strane, ako ovim zakonom ili međunarodnim ugovorom nije drukčije određeno. Shodno članu 20. tog Zakona, ako nije izabrano merodavno pravo i ako posebne okolnosti slučaja ne upućuju na drugo pravo, kao merodavno pravo primenjuje se za ugovor o prevozu - pravo mesta gde se u vreme prijema ponude nalazilo prebivalište, odnosno sedište prevozioca.

- Zakonska prava putnika (potrošača) prikazana na primeru izgubljenog/oštećenog prtljaga -

Povodom izgubljenog ili oštećenog prtljaga, što predstavlja pojavu čestu u praksi, važno je istaći da član 31. Zakona o obligacionim i osnovama svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju (dalje: Zakon) propisuje da svi avio-prevozioci moraju prilikom prodaje prevoza da:

- upoznaju putnike sa izvodima iz glavnih odredaba koje uređuju odgovornost avio-prevozioca u odnosu na putnike i njihov prtljag, uključujući rokove za podnošenje tužbe za naknadu štete i mogućnost davanja posebne izjave o prtljagu, kao i

- izvode o odgovornosti avio-prevozioca učine dostupnim putnicima na svim prodajnim mestima, uključujući telefonsku prodaju ili prodaju putem interneta.

Ovakav vid upoznavanja putnika sa navedenim informacijama predstavlja ispunjenje obaveze predugovornog informisanja potrošača.

U cilju ispunjavanja ovog zahteva za pružanje informacija, avio-prevozioci koriste Izvod o odgovornosti avio-prevozioca prema putnicima i njihovom prtljagu čija je sadržina regulisana članom 32. istog Zakona. Izvod, između ostalog, sadrži obaveštenje da je avio-prevozilac odgovoran za uništenje, gubitak ili oštećenje prtljaga do 1.131 specijalnog prava vučenja (oko 1300 evra).

Za predati (registrovani) prtljag, avio-prevozilac je odgovoran i ako nije kriv, izuzev u slučaju da prtljag ima nedostatak.

Za prtljag koji nije predat (registrovan), avio-prevozilac je odgovoran samo ako je kriv.

Što se tiče žalbe u vezi sa prtljagom, Izvod sadrži sledeću informaciju: "Ako je prtljag oštećen, izgubljen, uništen ili ako kasni, putnik mora što pre da podnese pisanu žalbu avio-prevoziocu. U slučaju oštećenja predatog (registrovanog) prtljaga putnik mora podneti žalbu u roku od sedam dana, a u slučaju kašnjenja prtljaga u roku od 21 dan, s tim što u oba slučaja rok počinje da teče od dana kad je prtljag predat putniku".

Rok za podnošenje tužbe za naknadu štete sudu iznosi dve godine od datuma kad je vazduhoplov sleteo ili je trebalo da sleti.

Zakon propisuje da se na odgovornost avio-prevozioca, pored odredaba ovog Zakona, primenjuju i odgovarajuće odredbe Montrealske konvencije koja je ratifikovana Zakonom o potvrđivanju Konvencije o objedinjаvаnju izvesnih prаvilа zа međunаrodni prevoz vаzdušnim putem, kao i da se ove odredbe primenjuju i na prevoz koji se obavlja unutar vazdušnog prostora Republike Srbije. Zakonom je propisano da se visina naknade za štetu nastalu usled uništenja, gubitka ili oštećenja ručnog prtljaga i predatog (registrovanog) prtljaga određuje u skladu sa čl. 21. i 22. Montrealske konvencije.

Avio-prevozilac mora da, bez odlaganja, a najkasnije 15 dana po utvrđivanju identiteta fizičkog lica koje ima pravo na naknadu štete, izvrši avansno plaćanje srazmerno pretrpljenoj materijalnoj šteti, kako bi se zadovoljile neposredne materijalne potrebe tih lica.

- Reklamacije putnika -

S obzirom na postojanje mogućnosti nezadovoljstva putnika koja proizilazi iz (ne)pružene usluge avio prevoza, Zakonom su regulisane reklamacije putnika.

Reklamacije zbog oštećenog prtljaga regulisane su Montrealskom konvencijom. Članom 31. ove konvencije propisano je da prijem bez reklamacije od strane lica koje ima pravo na isporuku predatog prtljaga ili robe predstavlja prima facie dokaz da je isti isporučen u dobrom stanju i u skladu sa dokumentom o prevozu.

U slučaju štete lice koje ima pravo na isporuku mora da uloži reklamaciju prevozniku odmah po otkrivanju štete, a najkasnije u roku od sedam dana od dana prijema, ako se radi o predatom prtljagu.

U slučaju kašnjenja, žalba se podnosi najkasnije dvadeset i jedan dan od dana kada mu je prtljag stavljen na raspolaganje.

Reklamacija se podnosi pismeno i treba da bude uručena ili poslata u napred navedenim rokovima.

Ako se reklamacija ne podnese u napred navedenim rokovima, tužba protiv prevoznika nije dopuštena, osim u slučaju prevare sa njegove strane. Ovom konvencijom nije regulisan rok u kome prevoznik treba da odgovori na reklamaciju putnika i da je reši.

 



Kompanija Paragraf svojim pretplatnicima pruža odgovore na stručna pitanja koja se odnose na tumačenje prava.

Ukoliko niste naš pretplatnik možemo da Vas uputimo na:

  • našu internet stranicu na kojoj smo predstavili određene subjekte kojima se možete obratiti za besplatnu pravnu pomoć
  • adresar advokata, gde možete pronaći stručnjaka koji će Vam pružiti advokatske ili konsultantske usluge